Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 740owner
Hej

Vi har bytt kamrem på en 945 LTT -97. Vi har nollat motorn och är nu fundersamma på rotorns läge. När vi monterat allt efter kolv i topp och alla märkningar så pekar rotorn rakt ner. Stämmer detta?? Blir fundersam eftersom tändföljden är 1342. Tacksam för synpunkter och gärna bilder.

Jörgen
av 740owner
Såg nu att det blev fel i ämnet, B230F ska det vara :) Sedan har vi nog löst det andra, rotorn ska peka nedåt. Så i morgon provar vi igen så får vi se:)

Jörgen
Användarvisningsbild
av Nexus
Nollställer man motor och sätter remmen efter alla markeringar på hjulen kan det inte bli fel. Jag kollar aldrig hur rotorn står. helt onödigt jobb
av 740owner
Nja, onödigt jobb?? Det beror ju på hur bilen beter sig. Nu har han bytt efter konstens alla regler. Då kastar remskivan på veven och motorn går inte som den ska + att remmen blir nött/trasad på ytterkanten! Riva och börja om. Jag är inte en första gångs mekare, men så här struligt vet jag inte att jag upplevt ett kamremsbyte.

Jörgen
Användarvisningsbild
av Nexus
Då är det handhavandefel. Sätter man allt rätt direkt så behöver man inte riva isär igen. B230 är ju ingen avancerad motor byta kamrem på direkt.....
Kastar remskivan har man inte fått dit den rätt..
av 740owner
Nej, jag har mest stått bredvid stundtals. Det är grabben som mekat. Försökte få han att använda rep.handboken som jag lånade på bibblan. Fast ändå... Det är något som inte stämmer med motorn. Jag var med och kollade så att märkningarna stämde, och delarna är inköpta hos Volvo. Men något känns inte rätt iaf. Vi får se vad som felat när vi river. Detta är mer som lärotid för grabben......:)

Jörgen
av 740owner
Ja, han parkerade och några timmar senare när han backade gick den på tre burkar. Men vi får se, nu har vi rivit och en bricka innanför remskivan var felvänd:) Så har vi nollat motorn igen. Går den illa nästa gång vi startar, beror det i alla fall inte på felinställd motor. På den gamla remmen hade en tand slitits bort och nästan slitit bort nästa.

Jörgen
av 740owner
Nu går den.
Kamremmen satt nog rätt i går också, det var brått på en tändkabel. Vi testade alla kablar med en gnistprovare, den visade att det blev gnista på alla fyra. Fast när vi startade så gick den bara på tre. Det visade sig att när vi använde gnistprovaren så vinklade vi tändkabeln så att den fick kontakt. :)

Jörgen
Köpa en tidig XC90?

De riktigt tidiga har Volvo on call på 2G/3[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]