Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ankan
#74842
Har haft min 855 i 1,5 år nu. För någon vecka sedan var den helt plötsligt död och jag förmodade att batteriet var slut. Sagt och gjort köpte ett nytt för ett antal 100 kr. Startade klockrent och gick flera dagar utan problem. Kollade generatorn och den laddar som den ska. Igår hade den stått ett par dygn utan körning och samma fel igen. Inga lampor lyser, c-låset ur funktion osv. Bara några få volt på mätaren.

Vad kan felet vara? Den drar ju bevisligen tjuvström någonstans. Tips/idéer och egna erfarenheter mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
#74846
Skaffa (eller låna) en amperetång och "anslut" den runt pluskabeln från batteriet. Dra sen ut säkringarna en efter en (behöver väl inte nämna att du inte ska lägga ut dom i en hög vid sidan av bilen, utan stoppa tebax dom allteftersom), tills du ser vilken krets det är som orsakar tjuvströmmen. Sen är det bara att börja gräva! =)
Användarvisningsbild
av kenlav
#74907
Gamla ägaren hade samma problem på min 854 96:a, den drog tjuvström. Köpte ett nytt batteri som efter ett tag laddade ur.
Felet visade sig vara en sladd som ingen vet var den suttit eller vilken funktion den hade.Sladden låg i motorrummet oisolerad längst ut och emot plåten vid ena strålkastaren, denna sladd isolerades och problemet försvann.
Kanske du har samma problem... Lycka till med felsökningen...
av Ankan
#75624
Har testat att kolla av alla säkringarna utan resultat. Visar samma mätvärde på batteriet vilken man än drar ur...
av Frigge
#75628
Ankan skrev:Har testat att kolla av alla säkringarna utan resultat. Visar samma mätvärde på batteriet vilken man än drar ur...
Vad har du för värden då ?
av Ankan
#75630
Frigge skrev:
Ankan skrev:Har testat att kolla av alla säkringarna utan resultat. Visar samma mätvärde på batteriet vilken man än drar ur...
Vad har du för värden då ?
12 Volt
ca 300 mA (som ju är för mkt!)
Användarvisningsbild
av Sparkz
#75654
Prova att koppla ur relät till luftpumpen, det brukar bli fullt med vatten och går inte över någon säkring.

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]