PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av amazonerik
Hej! Får inte ordning på tändningen. Vid 70-80kmh går motorn som en kratta (hackar), men först då den är varm. Det mesta i systemet är bytt. Nu misstänker jag fjädrarna till flygvikterna (tändförställningen). Var hittar jag nya sådana?
Köpte en 123-ignition. SUPER! Funkar jättebra!
Senast redigerad av 1 amazonerik, redigerad totalt 0 gånger.
av Arne
Det kan även bero på tändspolen då den blir varm. Sen är det inte alls säkert att det är tändningen det är fel på, det skulle även kunna vara läckage i grenrörspackningen eller grenröret mellan insug och avgas.
av rid54
Låter inte som tändningen, egentligen, men just dessa fjädrar lär man nog inte "hitta" hursomhelst. Om de är helt slappa, kan man ibland rädda situationen genom att böja fästpiggarna lite, annars försöka hitta någon annan sorts fjäder som är likartad i styrka och längd. Den tunnare fjädern ska vara i lite spänn redan från viloläget, medan den styvare ska börja ta emot när vikterna gått ut litegrann.

Själva hackandet skulle ju kunna vara förgasaren oxå. Är det en Zenithförgasare (fallförgasartypen) på denna så finns det ju lite tänkbara felkällor som membran och fjädrar och accelerationspumpssystemet; fel i förgasaren tyckte jag märktes mest i lugn landsvägsfart utan pådrag.
Mvh
/RID
av amazonerik
Arne skrev:Det kan även bero på tändspolen då den blir varm. Sen är det inte alls säkert att det är tändningen det är fel på, det skulle även kunna vara läckage i grenrörspackningen eller grenröret mellan insug och avgas.
Hörde att om tändspolen är kass så blir den het. Men det är inte fallet. Skall kolla det där med insug läckage. Försöker med startspray?
av amazonerik
rid54 skrev:Låter inte som tändningen, egentligen, men just dessa fjädrar lär man nog inte "hitta" hursomhelst. Om de är helt slappa, kan man ibland rädda situationen genom att böja fästpiggarna lite, annars försöka hitta någon annan sorts fjäder som är likartad i styrka och längd. Den tunnare fjädern ska vara i lite spänn redan från viloläget, medan den styvare ska börja ta emot när vikterna gått ut litegrann.

Själva hackandet skulle ju kunna vara förgasaren oxå. Är det en Zenithförgasare (fallförgasartypen) på denna så finns det ju lite tänkbara felkällor som membran och fjädrar och accelerationspumpssystemet; fel i förgasaren tyckte jag märktes mest i lugn landsvägsfart utan pådrag.
Mvh
/RID
Ja, det där med fästpiggarna gjorde jag faktiskt då jag hade fördelaren isär. Flygvikterna var f.ö. fastärgade i öppet läge. Har nog gått så ett tag. Men nu ser det skapligt ut. Det där med förgasaren kan ju stämma. Köpte en helt ny förgasare (cvi) förra året. Det är ju inte mycket som går att justera på en Zenith, bara blandning och motorn går bäst vid 2 1/2 öppet, lite mycket! (1-2 grundinställning). Fast där är ngt som inte stämmer. Ger jag ordentligt gas från tomgång, så tar det några sekunder innan den långsamt kommer ner till tomgång igen. Det känner jag inte igen. Men det är precis som du säger, det märks mest i lugn landsvägsfart utan pådrag vid 70-80 kmh. Rotar inte gärna i förgasaren, men det är kanske inget val. Ingen av er grabbar som bor i Malmö/Lund trakten?
av rid54
Jag hade ett lustigt fel på en sådan Zenith-förgasare, lite liknande din upplevelse. Det gjorde att jag till slut tog isär den i atomer och kollade alla munstycken, membran etc. I accelerationspumpens rörsystem finns en glaskula, som ska se till att långsamma pedaltramp inte sprutar in extra bensin, men när man trycker snabbt ska ju motorn få lite extra. Denna glaskula hade fastnat i "aktiva läget", så att förgasarhalsens undertryck sög in extra bensin hela tiden genom accelerationspumpens kanal... Det störde tomgång och gav lite orolig körning + att bränsleförbrukningen ökade. Jag inser att beskrivningen låter lite "förgasar-voodoo", men när man såg delarna och hur de kunde röra sig i förgasaren blev det begripligt. Det kan ju egentligen aldrig skada att gå igenom kanaler och munstycken och packningar etc, så det kanske är värt inlärningskurvan :) ...
Mvh
/RID
av amazonerik
rid54 skrev:Jag hade ett lustigt fel på en sådan Zenith-förgasare, lite liknande din upplevelse. Det gjorde att jag till slut tog isär den i atomer och kollade alla munstycken, membran etc. I accelerationspumpens rörsystem finns en glaskula, som ska se till att långsamma pedaltramp inte sprutar in extra bensin, men när man trycker snabbt ska ju motorn få lite extra. Denna glaskula hade fastnat i "aktiva läget", så att förgasarhalsens undertryck sög in extra bensin hela tiden genom accelerationspumpens kanal... Det störde tomgång och gav lite orolig körning + att bränsleförbrukningen ökade. Jag inser att beskrivningen låter lite "förgasar-voodoo", men när man såg delarna och hur de kunde röra sig i förgasaren blev det begripligt. Det kan ju egentligen aldrig skada att gå igenom kanaler och munstycken och packningar etc, så det kanske är värt inlärningskurvan :) ...
Mvh
/RID
Intressant! Jag har beställt en packningssats hos CVI Automotive och så snart den är här tar jag in förgasaren på köksbordet. Förresten, är jag ensam om att inte kunna betala med kreditkort hos CVI?
av amazonerik
Får ingen ordning på tändningen. Den hackar som tidigare vid 70-80 kmh och har en hemsk tomgång. Misstänker de små spiral-fjädrarna som håller in vikterna nere i fördelaren. Hela den delen verkar vacklig och sliten. På tradera etc finns ju åtskilliga fördelare för 500-800 kr, men de ser gamla och risiga ut. Inte stor chans att de funkar bättre. Cvi-automotive.se säljer en elektronisk fördelare för nära 4000. Det vore ok om jag bara visste att det kommer att funka på en B18A 1966. Har någon erfarenhet av en sådan modifikation? Är den bara att sätta in, eller behövs det fler modifikationer / delar? Hälsar - Erik
av Rådlös
Här finns det en fördelare för dig: http://www.123ignition.se/produkter.php (rulla neråt på sidan till din motor)
Den fungerar direkt som den är och kommer att göra det bilens livslängd ut. Har du ställt in tändningen rätt från början så behöver du inte röra det något mer. Tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor m.m skall man dock se över, men det gäller alla bilar. Även dagens nyproducerade.
av amazonerik
Arne hade rätt ! Grenröret hade en spricka. Tack också till Rådlös. Har köpt en el.tändfördelare och monterar den i veckan. Hälsar - AmazonE :D rik

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]