- tor 18 apr 2013, 10:10
Mvh
Lennart
AmazonSleper skrev:Det aggregatat jag hade (byggt själv av diverse skrotade hydraualdelar till större vävmaskiner) som jag sprutade hydraualoljeblandningen med (hade 2 tankar) hade jag värme i den tanken jag sprutade "invändigt". C:a 40°räckte och c:a 70bar i tryck, egentillverkat munstycke som spred oljan som en "solfjäder" i 360°. Fungerade riktigt bra. Den hydraualoljan är "kemiskt" behandlad för att inte "stelna" och rapsoljan vi blandade med gjorde det inte häller. Enda nackdelen jag vet med denna blandning är att dom bilar jag sprutade varje år (bl.a mina egna) lossnade den gamla underredsmassan efter c:a 5 -6år. domjag sprutade vart annat år gjorde det inte, så det behöver torka ut emellan. Bilar med "plast massa" typ "body" berördes inte alls. Jag sprutade en Ford Granada Kombi från -79 varje år från c:a -80 fram till han sålde den runt -95. Den var helt rost fri förutom "yttre slitage" orsakat av stenskott och repor. Det var ingen "finbil" utan den rullade runt 30000 mil unde denna period.
Men annars så om man har möjlighet å värma på motorolja lite innan man sprutar den så tränger den ju in som fanken![]()
Ja kanske är koktlinolja som hårdnar, finns en här i stan som sprutar bilar med sån han har nog hållt på i 15-20år å har kommit i kontakt med 2st sånna bilar å hade nog lika gärna kunna låta bli, så är avskräckt så fort jag hör linolja. sen avskyr jag lukten av den med :lol: så pass så bara den avskräcker mig från ett bilköp.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V