Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Idag är det vår.. men allt är inte bra när det blir varmt.

Det steker också i bilen.. Något som fick mig att upptäcka att den Huyndai i30 -08 vi köpte i familjen i vintras inte ger någon kyla trots att AC är på. Lampan på knappen lyser och det står "AC" i panelen, men som sagt ingen kyla.. pust.

Det är mindre än 6 månader sen vi köpte bilen, (5,5 månader sen...) så om jag inte har lurat andra här på forumet så ska konsumentköplagen skydda oss och bilfirman ska fixa det hela kostnadsfritt.

Tänkte höra om det är något jag bör kolla innan jag går på dem och "kräver min rätt". :)
Jag har fått bra hjälp av bilfirman tidigare och köpt flera bilar, så jag tror inte det ska vara något problem.

Men kan det vara något enklare? Jag ska gå ut och kolla säkringen.. men är den paj borde väl inte knappen lysa heller? (Eller är det inte kopplat på samma säkring?)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Nja... Alltså, det gäller ju bara "ursprungliga fel" alltså fel som fanns är säljaren sålde varan. 6-månadersregeln anger visserligen att alla fel som uppstår inom 6 månader antas vara ursprungliga, men om säljaren kan visa att felet inte är ursprungligt, det vill säga att din AC har gått sönder därefter utan att säljaren har ett finger med i spelet så är det ingenting säljaren heller skall ersätta. Tack och lov, eftersom varenda bilfirma skulle gå i konkurs annars. ARN brukar i fall som detta ge säljaren rätt, en begagnad bil är begagnad och man kan då räkna med att den kanske går söder efter köpet, eftersom den inte är ny.
Då det är första dagen sen jag köpte bilen då ACn skulle varit till hjälp och jag inte tidigare kunnat testa den då den ju funkar beroende på hur varmt det är är det ju troligen ett ursprungligt fel.

Säljaren är vettig och jag är inte oärlig och försöker få någonting som gått sönder i efterhand att lagas. ACn har av vad jag vet aldrig fungerat.. och jag har inte haft möjlighet att testa den heller då det som ni vet varit rätt kallt fram till ganska nyligen.
Eh.. tur? Det ligger helt på bilfirman att bevisa att inte felet fanns när jag köpte bilen.
Nu verkar säljaren vara en hederlig prick och firman bakom är seriös.. så jag hoppas det inte behöver bli något snack om rättigheter och lagar.

Jag kollade säkringarna och inga trasiga där.. Författar precis ett vänligt mail till säljaren. Bra att ha skriftlig kommunikation till en början om det skulle behövas "bevisas" något sen. :)
SEpaket skrev: ARN brukar i fall som detta ge säljaren rätt,
Har du något speciellt fall eller är det bara nått du hört? Skulle vara intressant att läsa ett sånt uttalande så man vet vad det gällde.
Som sagt så är det inget som "gått sönder" på bilen utan det är högst troligt att det inte funkade då jag köpte den.
joel80 skrev:Eh.. tur? Det ligger helt på bilfirman att bevisa att inte felet fanns när jag köpte bilen.
Nu verkar säljaren vara en hederlig prick och firman bakom är seriös.. så jag hoppas det inte behöver bli något snack om rättigheter och lagar.

Jag kollade säkringarna och inga trasiga där.. Författar precis ett vänligt mail till säljaren. Bra att ha skriftlig kommunikation till en början om det skulle behövas "bevisas" något sen. :)
SEpaket skrev: ARN brukar i fall som detta ge säljaren rätt,
Har du något speciellt fall eller är det bara nått du hört? Skulle vara intressant att läsa ett sånt uttalande så man vet vad det gällde.
Som sagt så är det inget som "gått sönder" på bilen utan det är högst troligt att det inte funkade då jag köpte den.

Alltså Joel, du har köpt en beggad bil med ett antal mil på mätaren där allt kan hända när som. Och du menar att efter ett halvår så ska säljaren pröjsa för rep av din AC.
Jag är nästan säker på att du hade kontaktat firman även om det gått 7mån och "provat".

Ofta är det inga problem heller om det är ett seriöst företag man handlat av för det är en minoritet som går tillbaka till en handlare efter 6mån vid ett beg köp.
Skulle alla dra allt till sin spets skulle de gå i KK pga allt som folk påstår sig ha rätt till.

bevisbörda hit och bevisbörda dit, det är lika svårt åt båda hållen, för att inet säga mer el mindre omöjligt.
Jag påstår mig inte ha rätt till något, jag har rätt till något.. Du verkar inte alls ha koll på hur kraftig konsumentköplagen faktiskt är. Det är en av anledningarna till att jag hellre köper mina bilar hos bilhandlare trots att de då är 10-20% dyrare. De tar betalt för sånt här.

Om det är som Nexus säger är det såklart inget som säljaren ska betala och jag skulle inte kräva det. Men köper jag en produkt som ska ha en viss funktion, som jag inte kan testa på 5 månader, och som då jag väl kan testa den visar sig inte fungera, har jag rätt att reklamera det då produkten inte funkar enligt utlovat.

Jag hade kontaktat säljaren efter 7 månader också men då med betydligt mindre hopp om att få hjälp kostnadsfritt. Däremot kanske de hade hjälp mig med lite billigare reparation eller någon slags goodwill..
Om jag på något vis hade kunnat bevisa att ACn inte funkade när jag köpte den hade jag kunnat få reparation betald även efter 7 månader.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]