Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jbl
Ja jag har både ett JR och KN filter som insatsfilter. Det blir en märkbar förbättring på gasresponsen. Men jag kör inte med dessa pga att jag är rädd om bilen.

Har alltså provat dessa på mina tidigare S60 2.4T samt i min V70NT5.

XC70:n får bara V-power som effekt tillsats.
av CANBus
_Rick_ skrev:Tänkte lägga i mig lite :)

Jag köpte ett JR isatsfilter ifrån BSR och kort efter blev min LMM sämre. Den är inte helt kass. Men den är trög. Lånade en ny LMM och skilnaden var som natt och dag.

Jag satte tillbaks volvo original pappersfilter. Och jag kommer inte sätta tillbaks JR filtret. Så det är till salu om nån vill ha det :)

Carman: Varför skulle en trimmad bil ha mer problem med LMM?
jag tror tyvärr att det är en tillfällighet att MaF ger felaktigt värde med luftfilterbytet, det låter mycket märkligt, jag har svårt att tro det. Att MaF går sönder när man trimmar är ju mycket enkelt.
Genom att man trimmar bilen så måste MaF även få ett annat mätregister och detta genom att göra den minst dubbelt så känslig och utanför dess tänkta värde, detta gör man genom att öka med mer effekt genom den, dvs den bottnar över sitt gränsvärde,större trimfirmor vet var gränsen går ungefär, så dem brukar tangera därikring i krokarna, men i en del fall så överträder man gränsen för dess konstruktion vilket gör att den naturligtvis tar stryk eller missfunkar.
Detta är mycket vanligt på tex "Chipkopior" eller på programvaror som kommer från nån "hittepå verkstad", sista prisen 1500 kr chippet typ...
Det brukar inte vara nått problem med de större seriösa firmorna, men även dem kan inte alltid i förväg veta exakt hur ALLA original MaF:ar har sitt gränsvärde, iom att det är tjong kvalitet på MaF från början så är risken stor att den går paj vid trimning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CANBus skrev:
_Rick_ skrev:Tänkte lägga i mig lite :)

Jag köpte ett JR isatsfilter ifrån BSR och kort efter blev min LMM sämre. Den är inte helt kass. Men den är trög. Lånade en ny LMM och skilnaden var som natt och dag.

Jag satte tillbaks volvo original pappersfilter. Och jag kommer inte sätta tillbaks JR filtret. Så det är till salu om nån vill ha det :)

Carman: Varför skulle en trimmad bil ha mer problem med LMM?
jag tror tyvärr att det är en tillfällighet att MaF ger felaktigt värde med luftfilterbytet, det låter mycket märkligt, jag har svårt att tro det. Att MaF går sönder när man trimmar är ju mycket enkelt.
Genom att man trimmar bilen så måste MaF även få ett annat mätregister och detta genom att göra den minst dubbelt så känslig och utanför dess tänkta värde, detta gör man genom att öka med mer effekt genom den, dvs den bottnar över sitt gränsvärde,större trimfirmor vet var gränsen går ungefär, så dem brukar tangera därikring i krokarna, men i en del fall så överträder man gränsen för dess konstruktion vilket gör att den naturligtvis tar stryk eller missfunkar.
Detta är mycket vanligt på tex "Chipkopior" eller på programvaror som kommer från nån "hittepå verkstad", sista prisen 1500 kr chippet typ...
Det brukar inte vara nått problem med de större seriösa firmorna, men även dem kan inte alltid i förväg veta exakt hur ALLA original MaF:ar har sitt gränsvärde, iom att det är tjong kvalitet på MaF från början så är risken stor att den går paj vid trimning.
Motorn klarar ju att suga i sig massor med skit innan något händer. MAFen däremot är mycket känslig. Den går inte sönder, det som händer är att skiten fastnar på givaren, och då ytan på givaren inte är i direkt kontakt med luften längre som stömmar förbi så blir den slö, skitlagret bromsar värmeöverföringen.

Många har lyckats rengöra sina MAFar.

Allra värst är filter som ska oljas in med "kletolja" eller filterolja som det så fint heter. Lite följer med in, gör givaren kletig och så fastnar patiklar.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har en helt annat teori på varför den går sönder. men har som sakt inte brytt mig om förut att ta reda på varför dom pajar.

MAF:en mäter ju mängden luft genom att luften kyler ned ett "motstånd" vet inte om det är nått i stil med ett PTC element?
styrenheten mäter mängen ström som går igenom MAF:en, styrenheten korigerar helatiden mängden ström, så den får tilbaka lika mycke hela tiden, men det går ju åt mer kräm in i mafen, då den myls mer & det kanske blir en överbelastning om man kör trimmat o samtidigt garar "leker" mycke ???

Kung. Tackar!

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]

Nu an vi snacka om totalsågning..... och det[…]

Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]