PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Jag har en Amazon 1964 och vill bygga om till skivbromsar med servo.
Behöver man byta hela framvagnen eller räcker det med styrspindlar och bromsdelarna?
Mikaelvanheden skrev:Jag har en Amazon 1964 och vill bygga om till skivbromsar med servo.
Behöver man byta hela framvagnen eller räcker det med styrspindlar och bromsdelarna?
När jag byggde om min Volvo PV till skivbromsar tog jag bromsarna från en Amazon Sport -66. Där tog jag allt, även bakbromsarna, det är inte bra att blanda dom båda systemen, -64-an har ett system med "flytande" backar utan fast läge nedtill, medan alla Amazoner (från -62) med skivbroms fram har ett system med fast läge nedtill (med justering). Det funkar inte bra ihop med servo heller, det "flytande" systemet. Bakbromsarna passar rakt av, du måste ta med skölden. Tidigare Amazon Sport har ett skruvat fäste för bromsoket som passade (nästan) rakt av på PV-n. Det bör passa rakt av på din, så du inte behöver byta hela spindeln. Jag kommer tyvärr inte ihåg om jag tog fästena på -66-an (i så fall har alla Amazoner till -68 detta fäste) eller om jag tog det på en äldre Sportmodell. Fästet skruvar du i samma hål som bromsskölden sitter i nu på din bil. På PV-n fick jag fila upp något och borra ett nytt hål. Sedan om du ska ha servo, bör du sätta en bromsreducering till bakhjulen. Annars "kasar" bakhjulen för lätt.
Tar du "grejer" från en 69 - 70 Amazon med servon vid huvudcylindern (samma som 140) vet jag inte hur det passar, där är ju 4-kolvsok på dom
Lycka till

Mvh
Lennart
AmazonSleper skrev:MIn Amazon från -67 har inte fästet skruvat utan oket sitter direkt i spindeln :wink:
Ok. Då gäller det att hitta en tidig Amazon Sport före -66 (troligen samma också på P1800) om han inte vill byta spindlarna. Det kan vara något "mäck" med spindlarna också, Volvo gock ifrån smörjbara spindelleder samtitigt men det behöver inte ha något med detta att göra.

Mvh
Lennart
rd350 skrev:69- 70 har ett löst fäste, bromsskjölden sitter mellan fästet och spindeln. Är rätt säker på att inga Amazoner haft oket direkt på spindeln men ska inte vara envis....
Amazon 69 - 70 hade 140 bromsar fram. Dom oken är större (4-kolvs) så då var det ju samma problem igen (antingen dom nu hade fäste i spindlarna 66 - 68 eller inte). "teoretiskt sett" var ju 140 redan "i drift" 1966 så det är inte omöjligt att det redan då var "planerat" att Amazonen skulle få dom bromsarna, och då var det ju inte lönt att göra nya spindlar, men det är ju bara spekulationer ??:-/

Mvh
Lennart
Det är samma artikelnummer på spindeln 57-70 vilket borde innebära att ett byte av spindlar är onödigt men praktiskt om man råkar komma över kompletta spindlar i bra skick med bromsar. Det innebär också att alla skivbromsok på amazonspindlar sitter på en adapterplatta och ej direkt i spindeln.
LarsBd skrev: Det innebär också att alla skivbromsok på amazonspindlar sitter på en adapterplatta och ej direkt i spindeln.
Då är den saken ur världen. då gäller der att hitta en "donatorbil" med bra bromsar. Vilket kanske inte är det lättaste, men jag rekomenderar starkt att du ska byta bromsarna bak också. Plus då bromskraftbegränsare, gärna en justerbar.

Mvh
Lennart

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]