...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Givetvis fel av mej som trodde det var ett bilforum. Jag letade givetvis efter alla tänkbara fordon, eller inte.
Är säker på att jag har nåt bolag i bakhuvudet som faktiskt belönar ABS på traktorer med. Även traktorer med avancerad kodad startspärr belönas om jag inte minns helt fel. Men det är inte riktigt vad det handlar om.

Vi kan tyvärr inte blanda ihop flyg med bilar då det är två olika utgångspunkter för ansvaret i dessa.
I flyg där automatisering införts av säkerhetsskäl vid start och landning till exempel, är piloten passiv och övervakar processen. Notera att han ioförsej måste vara med i gamet noggrannt och övervaka. Skulle något hända och han inte hinner med i någon del av processen av okänd anledning (och han var på alerten ändå), då så är han faktiskt ansvarsfri om det bevisas att automatiken gjorde fel och han inte hade en chans.
Trots att automatiken ska ha ansvaret över vissa delar tränas du att lösa problemet istället för automatiken. Som pilot får du endast flyga det du har certifikat på. Du beräknas som bra med grunden av dina flygtimmar och dina utbildningar.

I din bil får du ha hur många aktiva system som helst. Det är DU som är ansvarig vid alla tillfällen och systemen är aldrig till för att ersätta dej.
Vilket dom är i flyget.
Trots det tränas du inte i ett endaste system efter körkortstagningen (alla har inte ens haft abs på halkbana inför körkortet), eller att lösa problemet ihop med eller utan tilläggssystemen i bilen. Du uppmanas att köpa nyare bilar med nyare tekniker i för säkrare färd.
Du uppmanas inte att träna i din nya bil på olika underlag i olika farter, du får köra precis alla möjliga fordon som hamnar under några få kriterier på alla underlag utan restriktioner. Händer något tillräckligt många ggr, kan man alltid komma på något nytt tekniskt. Med friskrivning för att det inte alltid fungerar och med friskrivningen att oavsett hur många system du har, är det du som förare som är ytterst ansvarig för framfarten och istället för systemen.
Då är vi tillbaka där igen. Du har ansvaret totalt outbildad på den nya tekniken i alla lägen i ett nytt fordon som beter sej på ett nytt sätt.
Kan du då göra det yttersta så systemet kan göra sitt yttersta? Svaret är nej, då är inte lösningen att införa nya tekniska lösningar.

Då finns det två lösningar.
En där alla tvingas lära sej tekniken så den kan göra sitt.
En där tekniken tar ifrån dej möjligheterna att påverka. Då måste tillverkaren av system ha ansvaret.
Hur mycket biltillverkaren vill ha ansvaret över dina resor, ja det vet vi redan så det utgår direkt.
Kvar är att föraren MÅSTE lära sej sina system och öva flitigt. Eftersom det inte utförs, ja då är vi i sitsen som finns idag.
Det finns inga tekniska lösningar ihop med människan som kan lösa något, som människan ändå inte tränas i.
*pettson* skrev:Givetvis fel av mej som trodde det var ett bilforum. Jag letade givetvis efter alla tänkbara fordon, eller inte.
Är säker på att jag har nåt bolag i bakhuvudet som faktiskt belönar ABS på traktorer med. Även traktorer med avancerad kodad startspärr belönas om jag inte minns helt fel. Men det är inte riktigt vad det handlar om.
Vad handlar det om då?
Fordon som fordon...
*pettson* skrev:Då är vi tillbaka där igen. Du har ansvaret totalt outbildad på den nya tekniken i alla lägen i ett nytt fordon som beter sej på ett nytt sätt.
Kan du då göra det yttersta så systemet kan göra sitt yttersta? Svaret är nej, då är inte lösningen att införa nya tekniska lösningar.
Sitt yttersta? Är du perfektionist?
Det finns mycket som inte är sitt yttersta i trafiken.
*pettson* skrev:Då finns det två lösningar.
En där alla tvingas lära sej tekniken så den kan göra sitt.
En där tekniken tar ifrån dej möjligheterna att påverka. Då måste tillverkaren av system ha ansvaret.
Hur mycket biltillverkaren vill ha ansvaret över dina resor, ja det vet vi redan så det utgår direkt.
Kvar är att föraren MÅSTE lära sej sina system och öva flitigt. Eftersom det inte utförs, ja då är vi i sitsen som finns idag.
Det finns inga tekniska lösningar ihop med människan som kan lösa något, som människan ändå inte tränas i.
Exakt vilket problem är det du försöker lösa?
Du sade nyligen att "Samtliga av dom systemen har bevisligen sparat många kronor"
Är inte det bra?
Tycker det verkar vara du som inte förstår innebörden av undersökningen som tråden handlar om. Trots att det verkar finnas goda källor och den är gjord på ett seriöst sätt vill du inte tro på den. Förstår inte vad det är som gör dig så skeptisk.. Folksam har ju absolut inget att vinna på att gå ut och säga att ett säkerhetssystem är bra om det inte är det.. Det skulle ju vara lite som att skjuta sig själv i foten..

Det hela kanske bottnar i att du är teknikrädd och inte alls gillar saker som går av automatik. Isåfall måste jag beklaga och säga att du lever i fel tid.
OBS! Detta gäller inte enbart det sista inlägget ovan.
Kom igen nu. *pettson* redovisar sin åsikt, redovisar ganska bra (och intressant tycker jag) för denna. Tyngdpunkten ligger inte på att visa att andra har fel, istället ligger det på att förklara hans ståndpunkt.
Oavsett vad jag anser tycker jag alltid det är intressant att läsa initierade inlägg i en debatt - från båda sidor. Den här Internetsjukan att lägga all energi på att visa hur fel någon har med en tendens till halvt spydiga inlägg, som i princip går ut på att den andra inte kan resonera, det ger mig absolut ingenting.
Om man inte har samma åsikter som (i det här fallet) *pettson*, tja, ta det som en man, eh förlåt som en hen, eller redovisa egna åsikter. Så fortsätter debatten vara intressant även för andra.
Om pettson skulle uppfatta mitt inlägg som spydigt så ber jag om ursäkt. Det var inte min mening. Borde lagt till nån smiley.. :)
Håller helt med om att det är väldigt lätt att hamna i det du kallar för internetsjukan och börja kasta skit.. tycker dock att det här är ett av de få forum där praktiskt taget alla medlemmar beter sig schyst mot varanda, trots olika åsikter.

Jag håller dock inte med dig 2444ever om att inlägg som motsätter varandra alltid är något bra i en diskussion. I det här fallet tycker jag att det snarare tar bort fokus från själva ämnet. Tanken var att diskutera resultatet i undersökningen, inte undersökningen i sig, den tyckte jag var seriös nog och inte något att bestrida eller misstro.

Att det nu blev en annan diskussion är som det är.. min mening är inte att tysta någon.
Ok, jag tog nog i lite för mycket :)

Angående debatten:
Jag håller med *pettson* till en del, sedan drar vi inte riktigt samma slutsatser av det tror jag.
För min del tror jag också att mer utbildning kombinerat med "hjälpsystem" skulle ytterligare minska olyckor (framförallt vad gäller "antisladd"). I många fall tror jag att hjälpsystem ger en falsk trygghet, OBS! det är INTE ett argument mot dessa system, t.ex. tror jag att ABS i många fall minskar avståndet i halt väglag.

Om man enbart tittar på summan av hjälpsystem/"falsk trygghet"/antal olyckor är jag övertygad om att olyckor minskar.
Just vad gäller det autobroms/citysafe skall hjälpa mot så anser jag att dessa situationer i princip inte skall behöva uppstå, de flesta fallen beror som jag ser det på nonchalans. Autobromsning vid plötslig fotgängare där bilisten är utan skuld är självklart inget som man kan utbilda bort, det vet jag inte om statistiken visar. Jag har i princip aldrig behövt panikbromsa, och ingen annan har behövt det p.g.a. av mig. Jag har kört mycket genom åren, och inte alltid med rekommenderad hastighet :) men jag har alltid väldig framförhållning.

Vi är också i inledningen av denna datorisering(?), alla i princip har lärt sig köra utan de senaste innovationerna, och då tror jag att det klart minskar olyckor. Vad händer sedan med de som lär sig köra med dessa hjälpsystem, där bilen fixar om man är lite ouppmärksam som exempel. Återigen det är INGET argument mot att införa hjälpsystem, men jag anser att denna sida av hjälpsystemen bör lyftas fram mer.
Som exempel, jag lärde mig köra med bakhjulsdrift, utan antispinn. Med bakhjulsdrivet är det väldigt simpelt att få fram bakvagnen (och skoj), så jag har lärt mig hantera en sladd. Jag kan tänka mig att för någon som lärt sig köra med dagens system, och framhjulsdrivet, blir det en ganska stor chock om bakvagnen någon gång skulle komma farande. Och som *pettson* skrev, en ytterligare svårighet är att jobba MED eventuellt antisladd. Det är ju en mänsklig egenskap att det man inte råkat ut för har man inte så stor respekt för.
Tycker mig också ha läst om ovanligt många "halkolyckor" denna vinter?

För att slutligen komma in på det egentliga ämnet, jag tycker det är frustrerande med anledningen att det blir mindre olyckor med autobroms/citysafe. Polisen borde ta krafttag mot alla brott mot att hålla avstånd i trafiken, dels är det trafikfarligt, men det skapar även en väldigt irriterad/aggressiv trafikmiljö, alla dessa som skall straffa någon för whatever och ligga någon meter bakom.
Behöver jag upprepa att jag fortfarande är positiv till autobroms/citysafe?

PS. Vad skoj det skulle vara om alla! dessa som ligger nära plötsligt får en autobroms, vet inte om det fungerar så, men tanken är väldigt tilltalande.
Senast redigerad av 1 2444ever, redigerad totalt 0 gånger.
Här är lite mer statistik... från NTF Konsument: Skyddssystem...

- Ett trepunktsbälte minskar risken att skadas svårt vid en kollision med ca 50 procent.
- Ett tvåpunktsbälte minskar skaderisken med 20 procent.
- Om alla använde bälte skulle vi kunna spara cirka 60–70 liv varje år.
- Krockkudden på förarplatsen kan i kombination med bilbälte och bältessträckare minska skaderisken med 60-70 procent.
- Passagerarkrockkudden ger ett skydd på 55-60 procent.
- Sidokrockkuddarna kan tillsammans med övriga kuddar minska risken att skadas i sidokollisioner med upp till 45 procent.
- Studier visar att ett effektivt whiplashskydd kan minska skaderisken med upp till 50 procent.
- ESP beräknas minska olycksrisken med över 50 procent på vått väglag
- ESP beräknas minska olycksrisken med ca 20 procent på alla väglag.
- Om alla bilar var utrustade med antisladdsystem skulle 75-100 liv sparas varje år. (enligt beräkningar gjorda av Vägverket och Folksam)
- ABS-bromsar beräknas minska risken för olyckor med ca 10 procent.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
V70N Facelift Xenonlampor

Sonen fick nedslag på A traktorn ”otil[…]

C40 körkomfort.

Sedan några veckor kör jag en C40 fwd -[…]

Med hjälp av elschema, ett nytt iso kablage s[…]

Färg på krom