- tor 18 apr 2013, 06:11
#747222
Givetvis fel av mej som trodde det var ett bilforum. Jag letade givetvis efter alla tänkbara fordon, eller inte.
Är säker på att jag har nåt bolag i bakhuvudet som faktiskt belönar ABS på traktorer med. Även traktorer med avancerad kodad startspärr belönas om jag inte minns helt fel. Men det är inte riktigt vad det handlar om.
Vi kan tyvärr inte blanda ihop flyg med bilar då det är två olika utgångspunkter för ansvaret i dessa.
I flyg där automatisering införts av säkerhetsskäl vid start och landning till exempel, är piloten passiv och övervakar processen. Notera att han ioförsej måste vara med i gamet noggrannt och övervaka. Skulle något hända och han inte hinner med i någon del av processen av okänd anledning (och han var på alerten ändå), då så är han faktiskt ansvarsfri om det bevisas att automatiken gjorde fel och han inte hade en chans.
Trots att automatiken ska ha ansvaret över vissa delar tränas du att lösa problemet istället för automatiken. Som pilot får du endast flyga det du har certifikat på. Du beräknas som bra med grunden av dina flygtimmar och dina utbildningar.
I din bil får du ha hur många aktiva system som helst. Det är DU som är ansvarig vid alla tillfällen och systemen är aldrig till för att ersätta dej.
Vilket dom är i flyget.
Trots det tränas du inte i ett endaste system efter körkortstagningen (alla har inte ens haft abs på halkbana inför körkortet), eller att lösa problemet ihop med eller utan tilläggssystemen i bilen. Du uppmanas att köpa nyare bilar med nyare tekniker i för säkrare färd.
Du uppmanas inte att träna i din nya bil på olika underlag i olika farter, du får köra precis alla möjliga fordon som hamnar under några få kriterier på alla underlag utan restriktioner. Händer något tillräckligt många ggr, kan man alltid komma på något nytt tekniskt. Med friskrivning för att det inte alltid fungerar och med friskrivningen att oavsett hur många system du har, är det du som förare som är ytterst ansvarig för framfarten och istället för systemen.
Då är vi tillbaka där igen. Du har ansvaret totalt outbildad på den nya tekniken i alla lägen i ett nytt fordon som beter sej på ett nytt sätt.
Kan du då göra det yttersta så systemet kan göra sitt yttersta? Svaret är nej, då är inte lösningen att införa nya tekniska lösningar.
Då finns det två lösningar.
En där alla tvingas lära sej tekniken så den kan göra sitt.
En där tekniken tar ifrån dej möjligheterna att påverka. Då måste tillverkaren av system ha ansvaret.
Hur mycket biltillverkaren vill ha ansvaret över dina resor, ja det vet vi redan så det utgår direkt.
Kvar är att föraren MÅSTE lära sej sina system och öva flitigt. Eftersom det inte utförs, ja då är vi i sitsen som finns idag.
Det finns inga tekniska lösningar ihop med människan som kan lösa något, som människan ändå inte tränas i.
Är säker på att jag har nåt bolag i bakhuvudet som faktiskt belönar ABS på traktorer med. Även traktorer med avancerad kodad startspärr belönas om jag inte minns helt fel. Men det är inte riktigt vad det handlar om.
Vi kan tyvärr inte blanda ihop flyg med bilar då det är två olika utgångspunkter för ansvaret i dessa.
I flyg där automatisering införts av säkerhetsskäl vid start och landning till exempel, är piloten passiv och övervakar processen. Notera att han ioförsej måste vara med i gamet noggrannt och övervaka. Skulle något hända och han inte hinner med i någon del av processen av okänd anledning (och han var på alerten ändå), då så är han faktiskt ansvarsfri om det bevisas att automatiken gjorde fel och han inte hade en chans.
Trots att automatiken ska ha ansvaret över vissa delar tränas du att lösa problemet istället för automatiken. Som pilot får du endast flyga det du har certifikat på. Du beräknas som bra med grunden av dina flygtimmar och dina utbildningar.
I din bil får du ha hur många aktiva system som helst. Det är DU som är ansvarig vid alla tillfällen och systemen är aldrig till för att ersätta dej.
Vilket dom är i flyget.
Trots det tränas du inte i ett endaste system efter körkortstagningen (alla har inte ens haft abs på halkbana inför körkortet), eller att lösa problemet ihop med eller utan tilläggssystemen i bilen. Du uppmanas att köpa nyare bilar med nyare tekniker i för säkrare färd.
Du uppmanas inte att träna i din nya bil på olika underlag i olika farter, du får köra precis alla möjliga fordon som hamnar under några få kriterier på alla underlag utan restriktioner. Händer något tillräckligt många ggr, kan man alltid komma på något nytt tekniskt. Med friskrivning för att det inte alltid fungerar och med friskrivningen att oavsett hur många system du har, är det du som förare som är ytterst ansvarig för framfarten och istället för systemen.
Då är vi tillbaka där igen. Du har ansvaret totalt outbildad på den nya tekniken i alla lägen i ett nytt fordon som beter sej på ett nytt sätt.
Kan du då göra det yttersta så systemet kan göra sitt yttersta? Svaret är nej, då är inte lösningen att införa nya tekniska lösningar.
Då finns det två lösningar.
En där alla tvingas lära sej tekniken så den kan göra sitt.
En där tekniken tar ifrån dej möjligheterna att påverka. Då måste tillverkaren av system ha ansvaret.
Hur mycket biltillverkaren vill ha ansvaret över dina resor, ja det vet vi redan så det utgår direkt.
Kvar är att föraren MÅSTE lära sej sina system och öva flitigt. Eftersom det inte utförs, ja då är vi i sitsen som finns idag.
Det finns inga tekniska lösningar ihop med människan som kan lösa något, som människan ändå inte tränas i.