Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alan
Hej alla glada.

Bestämde mig i höstas för att rädda min gamla V70 från skrott och köpte en beg motor till henne och en pansionerad bil mekaniker ville ha 5000 kr för jobbet.

Efter några månader ringde "verkstaden upp" och sa att motorn var på plats dock så startar den bara på start gas. så han trodde det var något fel med nyckeln. När jag kom förbi så upptäckte jag att en säkring saknades och tillslut så startade motorn men rök och gick riktigt dåligt.

Nästa dag tog jag med mig min felkodsläsare och fick fram ca 10 felkoder jag resetade bort allt och då var det bara en felkod kvar.

"Needle lift sensor" Mekanikern trodde att det var en av spridarna med en sensor som var felet så vi bytte och tog den från den gamla motorn som vi vet fungerade bra innan bytet. Dock så hjälpte inte det. utan felkoden gick inte att reseta.

Sen är det två slangar som vi inte vet var dom skall gå;
en går från en tryck sensor som sitter vid höger främre stötdämpare men vet inte var andra änden av slangen skall gå.

Slang nummer gå går från insugnings manifolden ovanför motorn längst ut på höger sida och men har ingen anning vart den skall gå...

Efter att vi startade den dag två och lät motorn gå varm så slutade den ryka utan går hyfsat bra men varvar inte mer en 2000 rpm.

Så min fråga är vad ni tror om felkoden och var ni tror att slangarna skall gå.
av alan
Har goolgat lite nu och hittade en bild där slangen från insugnings manifolden verkar gå mot det ställe där trycksensorn sitter ( höger fjäder ben )
av alan
Var nu på Volvo i Upplands Väsby och fick hjälp att koppla slangarna rätt, vad gäller needle lift sensorn så bytte jag den i onödan då deet vissade sig att kontakten var dålig. Men nu fungerar bilen bra igen...

:D
av alan
Eller halv bra motorlampan börjar lysa och motorn "hoppar" lite när man gasar på fullt, men bilen drar 0.7 vilket jag tycker är snålt för en diesel? ska byta lmm så får vi se om det blir bättre.
Men först skall jag byta generator...

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]