- lör 13 apr 2013, 10:45
Och på D3 och uppåt har man rätt gott om dragkraft så där behöver man inte växla så mycket ;)
Moderator: Moderatorer
MatsO skrev:Och på D3 och uppåt har man rätt gott om dragkraft så där behöver man inte växla så mycket ;)Jo visst är det så. Men alla dieslar har ändå ett rätt smalt varvtalsområde. Ska man köra ekonomiskt så krävs defintivt mer växling än på en bensinbil.
MatsO skrev:Rätta mig om jag har fel nu, men jag har för mig att V50 med D2-motorn 2011 har kvar krav på dieseladditivpåfyllning (Eolys) och också har partikelfilterbyte vid 12.000 mil inskrivet i den s.k serviceplanen? Tror att det var först fr.o.m. modellår 2012 som Volvo ändrade på detta.V50Summum skrev:D2 är nya beteckningen på 1,6d.Ja men det är också en motorskillnad.
DX bilar kräver inte adaptivpåfyllning osv vilket sänker driftkostnaderna
linnar skrev:Jag hänger på denna tråd istället för att starta en ny!Då skulle jag nog inte köpa en diesel alls tror jag. Turbo och partikelfilter är grejer som behöver bytas förr eller senare och billigt är det inte.
Jag har planer på att byta från S80 2.5T till en V50 eller C30 med antingen 1,6D eller 2.0D, båda runt 2008 års modell. Jag är mest intresserad av motorvalet.
- Vilken är bäst av de två?
- Hållbarheten, kan man köra 30K utan porblem?
- Vad kostar det att byta motor på dessa?
Jag börjar komma upp i åren nu och skall snart sluta jobba. Bilen jag köper nu skall därför vara billig (låg pension) och vara i många år. Jag undrar på kostnaden för motorbyte därför jag tror det är billigare än att byta bil när det blir tid för det.
Mitt tidigare gasglada liv har jag nu lämnat bakom mig. Alltså prestanda är inte prio ett.
Vad säger ni?
Gourmand skrev:Intressant spörsmål. Jag tror att huvudregeln är att den billigaste bilen att äga, är den bil du redan har. När slitdelar är utbytta på en bil, så har den ju samma funktion som när den var ny, men inte till nybilens kostnader. Det låter som att underhållskostnaderna är viktiga i den situation du befinner dig i. PSA:s 1,6-litersdiesel måste räknas till de moderna motorerna och det är inte alltid en fördel ur hållbarhetssynpunkt. Men, det finns gott om exempel med bilar som rullat både 80 och 90 000 mil med denna motor, bl.a. V50 med denna motor som polisbil i Italien. Jag tror inte att man ska utgå från att det behövs motorbyte överhuvudtaget. Det du kan räkna på är normala service och reparationskostnader, samt föräkrting, skatt och bränslekostnader. Jag har fortfarande uppfattningen att Volvo har skrivit in byte av partikelfilter för D2-motorn i V50 modellår 2011, men ej för modellår 2012. Dock är jag inte helt säker på detta. Personlligen skulle jag aldrig göra detta byte förrän det verkligen behövs, men det är en annan diskussion.Intressant svar!
Gourmand skrev:1,6-dieseln finns i 2 versioner. Den äldre med 16-ventilstopp och den nyare med 8-ventilstopp, då kallas den D2 och har några hästar till och högre vridmoment. Partikelfilter kan både rengöras (finns verkstäder som gör detta) och bytas. Om man klarar bytet avgörs av hur händig man är.Tack för ditt svar!
Att byta partikelfilter vid 12 000 mil, som Volvo hävdar att man måste göra på den äldre motorn samt på tidiga D2 , är för mig rena dumheterna. Filtret byts/rengörs vid behov. Om man väljer att byta filtret själv, eller anlita en verkstad är mest en fråga om bekvämlighet. Men man kan köpa ett nytt likvärdigt partikelfilter för en bråkdel av vad Volvo begär för samma sak, t.ex via EbaY.
Framförallt ska man inte göra partikelfiltret till ett större problem än vad det är. Detta är pålitliga, ekonomiska och hållbara bilar. Sen om D2 från 2011 har den nya partikelfilterkonstruktionen vet jag inte riktigt. Tycks inte gå att få något riktigt svar på den frågan. Nu kör jag själv en D2 2012 och därför har frågeställningen aldrig varit aktuell.
I övrigt en fullständigt problemfri bil med suveräna köregenskaper såväl vinter som sommar och mkt låga driftkostander.
De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]