NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Massabrassan
MatsO skrev:Och på D3 och uppåt har man rätt gott om dragkraft så där behöver man inte växla så mycket ;)
Jo visst är det så. Men alla dieslar har ändå ett rätt smalt varvtalsområde. Ska man köra ekonomiskt så krävs defintivt mer växling än på en bensinbil.
av Gourmand
MatsO skrev:
V50Summum skrev:D2 är nya beteckningen på 1,6d.
Ja men det är också en motorskillnad.
DX bilar kräver inte adaptivpåfyllning osv vilket sänker driftkostnaderna
Rätta mig om jag har fel nu, men jag har för mig att V50 med D2-motorn 2011 har kvar krav på dieseladditivpåfyllning (Eolys) och också har partikelfilterbyte vid 12.000 mil inskrivet i den s.k serviceplanen? Tror att det var först fr.o.m. modellår 2012 som Volvo ändrade på detta.
av linnar
Jag hänger på denna tråd istället för att starta en ny!

Jag har planer på att byta från S80 2.5T till en V50 eller C30 med antingen 1,6D eller 2.0D, båda runt 2008 års modell. Jag är mest intresserad av motorvalet.

- Vilken är bäst av de två?
- Hållbarheten, kan man köra 30K utan porblem?
- Vad kostar det att byta motor på dessa?

Jag börjar komma upp i åren nu och skall snart sluta jobba. Bilen jag köper nu skall därför vara billig (låg pension) och vara i många år. Jag undrar på kostnaden för motorbyte därför jag tror det är billigare än att byta bil när det blir tid för det.
Mitt tidigare gasglada liv har jag nu lämnat bakom mig. Alltså prestanda är inte prio ett.

Vad säger ni?
av Gourmand
Intressant spörsmål. Jag tror att huvudregeln är att den billigaste bilen att äga, är den bil du redan har. När slitdelar är utbytta på en bil, så har den ju samma funktion som när den var ny, men inte till nybilens kostnader. Det låter som att underhållskostnaderna är viktiga i den situation du befinner dig i. PSA:s 1,6-litersdiesel måste räknas till de moderna motorerna och det är inte alltid en fördel ur hållbarhetssynpunkt. Men, det finns gott om exempel med bilar som rullat både 80 och 90 000 mil med denna motor, bl.a. V50 med denna motor som polisbil i Italien. Jag tror inte att man ska utgå från att det behövs motorbyte överhuvudtaget. Det du kan räkna på är normala service och reparationskostnader, samt föräkrting, skatt och bränslekostnader. Jag har fortfarande uppfattningen att Volvo har skrivit in byte av partikelfilter för D2-motorn i V50 modellår 2011, men ej för modellår 2012. Dock är jag inte helt säker på detta. Personlligen skulle jag aldrig göra detta byte förrän det verkligen behövs, men det är en annan diskussion.
av Massabrassan
linnar skrev:Jag hänger på denna tråd istället för att starta en ny!

Jag har planer på att byta från S80 2.5T till en V50 eller C30 med antingen 1,6D eller 2.0D, båda runt 2008 års modell. Jag är mest intresserad av motorvalet.

- Vilken är bäst av de två?
- Hållbarheten, kan man köra 30K utan porblem?
- Vad kostar det att byta motor på dessa?

Jag börjar komma upp i åren nu och skall snart sluta jobba. Bilen jag köper nu skall därför vara billig (låg pension) och vara i många år. Jag undrar på kostnaden för motorbyte därför jag tror det är billigare än att byta bil när det blir tid för det.
Mitt tidigare gasglada liv har jag nu lämnat bakom mig. Alltså prestanda är inte prio ett.

Vad säger ni?
Då skulle jag nog inte köpa en diesel alls tror jag. Turbo och partikelfilter är grejer som behöver bytas förr eller senare och billigt är det inte.

En motorsvag bensindriven sugmotor är nog oslagbart i sammanhanget skulle jag tro. Kanske någon av bensinvarianterna?
av linnar
Gourmand skrev:Intressant spörsmål. Jag tror att huvudregeln är att den billigaste bilen att äga, är den bil du redan har. När slitdelar är utbytta på en bil, så har den ju samma funktion som när den var ny, men inte till nybilens kostnader. Det låter som att underhållskostnaderna är viktiga i den situation du befinner dig i. PSA:s 1,6-litersdiesel måste räknas till de moderna motorerna och det är inte alltid en fördel ur hållbarhetssynpunkt. Men, det finns gott om exempel med bilar som rullat både 80 och 90 000 mil med denna motor, bl.a. V50 med denna motor som polisbil i Italien. Jag tror inte att man ska utgå från att det behövs motorbyte överhuvudtaget. Det du kan räkna på är normala service och reparationskostnader, samt föräkrting, skatt och bränslekostnader. Jag har fortfarande uppfattningen att Volvo har skrivit in byte av partikelfilter för D2-motorn i V50 modellår 2011, men ej för modellår 2012. Dock är jag inte helt säker på detta. Personlligen skulle jag aldrig göra detta byte förrän det verkligen behövs, men det är en annan diskussion.
Intressant svar!
Jag håller med om att bilen man redan äger normalt sett är den billigaste eftersom man inte behöver lägga ut byteskostnaden. Men, nu är det så att min nuvarande S80 kostar ca 6500kr/mån att äga med den körsträcka jag har. Med en C30 1,6D skulle det bli under hälften, dvs ca 3000kr/mån. Eftersom jag planerar att sluta jobba snart måste jag minska kostnaderna. Den bil jag skall köpa kommer jag dock att ha i flera år och kosta på de reperationer som behövs.

Intressant med att 1,6D kan rulla så många mil!? För en normalanvändare kan det då betyda runt 30.000 mil om man kör försiktigt.
- Alltså är då kanske det är 1,6 som gäller?

Partikelfilterfrågan är intressant. Jag ha läst att det kostar 12.000kr att byta det.
- Går det att byta själv eller handlar det om specialverktyg mm?
- Vad kostar själva filtret?
- Går det att köra över rekommenderad gräns och vad händer om man kör tills det inte går mer?
- Är kosnaden för fitret olika för 1,6 och 2,0?
- Går det köra utan filter :twisted: ?
av Gourmand
1,6-dieseln finns i 2 versioner. Den äldre med 16-ventilstopp och den nyare med 8-ventilstopp, då kallas den D2 och har några hästar till och högre vridmoment. Partikelfilter kan både rengöras (finns verkstäder som gör detta) och bytas. Om man klarar bytet avgörs av hur händig man är.
Att byta partikelfilter vid 12 000 mil, som Volvo hävdar att man måste göra på den äldre motorn samt på tidiga D2 , är för mig rena dumheterna. Filtret byts/rengörs vid behov. Om man väljer att byta filtret själv, eller anlita en verkstad är mest en fråga om bekvämlighet. Men man kan köpa ett nytt likvärdigt partikelfilter för en bråkdel av vad Volvo begär för samma sak, t.ex via EbaY.
Framförallt ska man inte göra partikelfiltret till ett större problem än vad det är. Detta är pålitliga, ekonomiska och hållbara bilar. Sen om D2 från 2011 har den nya partikelfilterkonstruktionen vet jag inte riktigt. Tycks inte gå att få något riktigt svar på den frågan. Nu kör jag själv en D2 2012 och därför har frågeställningen aldrig varit aktuell.
I övrigt en fullständigt problemfri bil med suveräna köregenskaper såväl vinter som sommar och mkt låga driftkostander.
av linnar
Gourmand skrev:1,6-dieseln finns i 2 versioner. Den äldre med 16-ventilstopp och den nyare med 8-ventilstopp, då kallas den D2 och har några hästar till och högre vridmoment. Partikelfilter kan både rengöras (finns verkstäder som gör detta) och bytas. Om man klarar bytet avgörs av hur händig man är.
Att byta partikelfilter vid 12 000 mil, som Volvo hävdar att man måste göra på den äldre motorn samt på tidiga D2 , är för mig rena dumheterna. Filtret byts/rengörs vid behov. Om man väljer att byta filtret själv, eller anlita en verkstad är mest en fråga om bekvämlighet. Men man kan köpa ett nytt likvärdigt partikelfilter för en bråkdel av vad Volvo begär för samma sak, t.ex via EbaY.
Framförallt ska man inte göra partikelfiltret till ett större problem än vad det är. Detta är pålitliga, ekonomiska och hållbara bilar. Sen om D2 från 2011 har den nya partikelfilterkonstruktionen vet jag inte riktigt. Tycks inte gå att få något riktigt svar på den frågan. Nu kör jag själv en D2 2012 och därför har frågeställningen aldrig varit aktuell.
I övrigt en fullständigt problemfri bil med suveräna köregenskaper såväl vinter som sommar och mkt låga driftkostander.
Tack för ditt svar!

Jag är mycket händig med bilar (känns inte helt lätt att säga själv)! Har byygt om bilar, trimmat motorer och bytt allt som går på olika bilar tills för några år sedan. Numera servar jag bara och byter delar på min egen bil. Bla har jag bytt främre gummibussningarna på min S80 för ett tag sedan.
Jag har dock aldrig jobbat med diesel och då partikelfilter.

Det du skriver om partikelfilter är vad jag ville veta. Jag har alltså inbillat mig att det gått lite troll i detta med byta av filter och det beskriver du så bra. TACK!

Man kan alltså rengöra filtret eller köpa en piratmodell. då borde man snarare prata om 2-3 tusen än 12 tusen.
Du beskriver en hållbar bil och jag tror dig för jag läste någon annanstans att de Volvoägare som äger S40/V50/C30 är de nöjdaste Volvoägarna (fast jag är fantastiskt nöjd med min S80, det blir med sorg i ögat jag gör mig av med den).
av Gourmand
Då kommer du garanterat inte att ha några problem med ett eventuellt partikelfilterbyte. Förr eller senare, så behöver det sannolikt bytas, men varför betala en smärre förmögenhet för en så enkel operation och framförallt lång innan det oftast behövs.
Har du ekonomi för det, så vill jag ändå rekommendera V50 med D2-motorn. Både den äldre 16-ventilsmotorn och den nyare 8-ventilsmotorn (D2 från 2011) går bra, men D2 är ändå ett strå vassare. Jag har haft båda versionerna. Har sen bilen var ny haft en snittförbrukning på 0,52 i verklig körning och mätt vid pump. Utmärkta siffror och bränslekostnader tänker jag knappt på numer.
Service Subaru XV

Ja olja är väldigt dyrt. Samma olja (Mob[…]

Alright, men har fortf inte hittat ett enda lar ti[…]

Snarare så ökar bilens förbrukning[…]

Clips till dörrlist v90

Du kanske kan besöka valfri Volvo-anlägg[…]