Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Demmpa12
tjena! tror att det är något elfel..
funkade hur fin't som helst när jag hämtade den igår.. och idag så funkar den inte alls? någon som kanske har någon aning om vad det kan vara?
har upptäckt andra mindre små fel, men dom har jag fått ordning på,

har bytt säkringen utan framsteg..
finns det något relä som kan spöka tro?

//Dennis
av NilsO
Hej,

det finns tre olika klimatanläggningar på 940, och de styr fläkten på olika sätt. Har bilen AC, och finns det isåfall siffror för temperaturen eller bara blå/röd markering på temperaturreglaget?

Det kan såklart också vara fel på själva fläkten. Den är mer eller mindre samma på alla 940.

Mvh
av NilsO
Om det finns siffror på temperaturreglaget har du en klimatanläggning som kallas "ECC". Den reglerar fläkthastigheten steglöst med pulsbreddsmodulering och på full fart med ett relä.

Om det bara är rött/blått har du det som brukar kallas manuell klimatanläggning med AC. Där regleras fläkthastigheten med brytaren och vanligt "fläktmotstånd".

Så hur man felsöker förutom just själva fläkten skiljer sig ganska mycket.
Om det är samma ac som jag hade på min -91:a (vanlig ac) så är fläkten lätt att kolla, den sitter på höger sida ovanför passagerarens fötter och sitter med 3 skruv.

Ta loss och kolla så den snurrar lätt, kolla så kolen inte är slut.
Min var tvärdöd, blåste bort "ett ton" koldamm, smorde upp lagringarna, sen gock den så länge jag hade bilen (3 år) , snubben som byggde A-traktor av den hade den 2 år till utan problem.

Kan även vara fläkt-reglaget, kolla så inte det är bränt på baksidan i kontaktstycket , ev mät upp så reglaget funkar, på alla hastigheter.
hej! jo hittade den idag, och den ville inte så slog till på panelen under och den hoppa igång igen, så ska plocka ner den i morgon, och se om det går att få den att rulla lite bättre!=)
emblemwraps -crome delete

Jag hade nog investerat i en hel grill-som finns […]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Hej, Fick en felkoden P24C6 idag och nu är d[…]

Ladd problem Volvo 760

Hej, har en 760 d24 som inte vill ladda som den sk[…]

Köpa en tidig XC90?

Jag råkade impulsköpa en XC90 D5 fr&ari[…]