Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ymmot skrev:
2013xc70 skrev:
ymmot skrev:När jag provkörde xc60 aut my13 r design höll jag på att hamna i diket innan driften kom igång bak.
Igår provade jag en xc70 aut my13 och den tyckte jag fungerade ganska bra mot xc60. Vet inte om det har med vikten eller nåt annat mellan bilarna. Men det hörs ett tydligt klonk ljud när haldexen går in på xc70. Provade på skogsväg i snö från stillastående bilen var utr med dubbdäck. Kunde inte avgöra hur mycket hjulspinn från framdäcken det var innan haldexen gick in. Provade flera gånger från stillastående o full gas. xc 70 kändes betydligt tryggare än xc60 i varje fall. Är i köptagen då jag skaffat två hundar som ska åka där bak.
Någon som vet hur länge haldexen håller i? Så länge nåt hjul slirar eller man släpper gasen?
Finns det nåt annat sett att göra så haldexen körs med konstant tryck en längre tid?
Jag blir lite förbryllad om man tänker att klonk ljudet lär tära på vissa mekaniska detaljer på sikt om systemet vxl hela tiden och med fördröjning då vartalet är troligtvis ganska högt då haldexen griper tag!
Jeg har absolutt ingen klonk lyd i min xc 70, det er en 163 hk.og det er automat det og. Det er pussig at testen sier best på snø og vintervei og en "vanlig" mann håller på å havne i diket under vanlig prøvekjøring! Jeg sier ikke du lyver, men det burde merkes av de som testkjører!
Att jag höll på köra i diket var att jag körde i en skarp kurva och gasade fullt som gjorde att bilen drev ut mot diket när sen haldexen gick in blev det ett kast åt andra hållet. Har kört 4wd i 17 år mest L200 och är mer van vid konstant 4wd drift.
Låter lite som en V70 AWD-99:a när du beskriver det...
Jag läste i nya ViB att golf 4motion nu får gen 5. Man har enligt artikeln också kompletterat med elstyrda diffbromsar både fram och bak.

Tillägget för 4motion inkl. diffbromsarna är ~7ksek.

Får man det för dom pengarna är det ju rätt ok. Hos volvo kostar det 20 lax och då får du inga diffbromsar.

/Martin
Precis.

Såg också att man testade det billigaste som överhuvudtaget går att köpa vad gäller AWD, Dacia, Fiat Sedici, Suzuki Swift, Opel Mokka ocn Lada Niva i TV och alla utom Niva fick ju fick ju betyget att AWDn numera kopplas in blixtsnabbt och hjulen bara hinner slira bråkdelen av ett varv innan de drev på bak.

Det är det jag menar att förr vad en ju en avgrundsskilland mellan de billiga AWD bilarna som hade sega och kassa AWD medans Volvo/Haldex var överlägsna dessa.

Man nu har de billiga rusat framåt medans Volvo har totalt toksparat på sin lösning så det allra billigaste är ikapp. Och VW släpper det som en billighetsAWD för några tusenlappar.

Känns ju inte som en premium, Att kompensera detta med några kvadratmeter kina-krom i faceliften för det inte premium för mig i alla fall.....

Kan säga att den största besvikelsen i vinter har inte varit med släp utan vid vardagskörning när man byter fil och passerar moddsträngar och det släpper korta ögonblick, Det existerade inte under mina 20.000 mil med olika Gen 4 bilar.
Ja, lørdag kveld, sitter her og leser 2 vinter tester i aftonbladet, xc 60 vinner i suv testen og xc 70 vinner sin test. Xc 60 og xc 70 får mye skryt av sine vinteregenskaper og sitt utmerkede haldex system. De slo ut audi, vw, skoda, peugeot, honda , mitsubishi og Hyundai. Partiske tester? Mulig det, men det er tross alt 6 personer med masse bil erfaring som testkjører , og hvis haldex er så ubrukelig som det påståes her, så er det jo rart det systemet slår alle andre awd. Ser jo også at golf med samme systemet får mye skryt . Og ja, det er haldex 5, på både xc 60 og xc 70 som er testet. Jeg har hatt en del innlegg i denne tråden og testet en god del på skogsveier og på vinterveier. Jeg har opplevd at den i noen situsjoner har spunnet overraskende, men også mange ganger vært utrolig imponert over fremkommelighet. Så jeg er i dag 98 % fornøyd. I moddstrenger har jeg ikke problemer, jeg kjører nemlig ikke forbi i hastigheter på 110-120 km når det ligger moddstrenger mellom kjørebaner og har da heller ikke opplevd at bilen blir ustbil i denne farten.
2013xc70 skrev:Ja, lørdag kveld, sitter her og leser 2 vinter tester i aftonbladet, xc 60 vinner i suv testen og xc 70 vinner sin test. Xc 60 og xc 70 får mye skryt av sine vinteregenskaper og sitt utmerkede haldex system. De slo ut audi, vw, skoda, peugeot, honda , mitsubishi og Hyundai. Partiske tester? Mulig det, men det er tross alt 6 personer med masse bil erfaring som testkjører
Jag jämför inte min XC70 Gen 5 med en massa andra bilmärken. Jag jämför den med mina tidigare XC70 AWD och V70 AWD med Gen 4 som hade Instant Traction jag åkte 20.000 mil med och då är det verkligen skillnad och Gen 4 totalt överlägset.

Visst funkar AWDn i min Gen 5 också, men klasskillnaden är mycket tydlig.
2013xc70 skrev:I moddstrenger har jeg ikke problemer, jeg kjører nemlig ikke forbi i hastigheter på 110-120 km når det ligger moddstrenger mellom kjørebaner og har da heller ikke opplevd at bilen blir ustbil i denne farten.
Kanske det som är fördelen med Gen 5 då, den långsamma reaktionen gör ju att det sladdar till ett ögonblick och då låter man gärna bli att köra om för det känns rätt obehagligt. Med Gen 4 i samma situation går det stabilt och man märker aldrig av moddsträngen överhuvudtaget.
av rid54
VolvoB20 skrev:Precis.

Såg också att man testade det billigaste som överhuvudtaget går att köpa vad gäller AWD, Dacia, Fiat Sedici, Suzuki Swift, Opel Mokka ocn Lada Niva i TV och alla utom Niva fick ju fick ju betyget att AWDn numera kopplas in blixtsnabbt och hjulen bara hinner slira bråkdelen av ett varv innan de drev på bak.
Lada Niva har ju bara en mekanisk centraldiff...; alltid kraft på alla hjulen (på gott och ont). Lirar inte i samma liga som de andra avseende styrning av drivkraften, precis. Men har å andra sidan inga styrboxar till drivlinan som kan gå sönder, förstås.
Mvh
/RID
rid54 skrev:
VolvoB20 skrev:Precis.

Lada Niva har ju bara en mekanisk centraldiff...; alltid kraft på alla hjulen (på gott och ont). Lirar inte i samma liga som de andra avseende styrning av drivkraften, precis. Men har å andra sidan inga styrboxar till drivlinan som kan gå sönder, förstås.
Mvh
/RID
Nix, inte kraft på alla hjulen alltid! Men minst tvåhjulsdrift är där med hjälp av en torsendiff..
En axel har aldrig enhjulsdrift. Däremot är det moment som läggs ut på hjulen alltid det minsta möjliga som behövs för att det ska börja slira under ett av hjulen, om det inte finns någon form av differentialbroms/spärr.
Följaktligen har en fyrhjulsdriven bil alltid fyrhjulsdrift, även om två hjul snurrar och två står still. Men driver alla fyra, det gör den.
Hej,
Jag är ny på forumet och väntar på min första nya Volvo på 7 år (XC70 MY13).

Läste denna tråd innan jag beställde bilen och var lite tveksam på Gen 5 då jag idag kör en Subaru Legacy MY10 och inte ville byte ner mig till ett 'betydligt' sämre 4-hjulssystem. Sagt och gjort, lånade en XC70 MY13 (tillverkad September 2012) över en kväll för ett par veckor sedan och försökte sätta den på prov i lite olika situationer.
Jag ska inte säga att jag provade på alla situationer och upplevelsen är högst personlig, men jag lyckades aldrig provocera fram de egenheter som beskrivits tidigare. Jag provade allt från start i backe (+30 gr lutning och i djup snö samt is), kurvtagning med ställ, start på raksträcka, moddsträng, lek på parkering m.m.
Det spelade ingen roll om det var mjukstart eller full gas, så upplevdes det ingen fördröjning.
Något oljud i bakaxeln när kraften skickas över upplevde jag inte heller och jag testade på grus och då fick rivmärken vid samtliga däck.
Nu har jag inte ägt någon tidigare bil med Haldex, så jag har inget att jämföra med.

Men för min personliga del så räcker Gen 5 för mina behov, även om min erfarenhet idag är något begränsade.
Nu drar jag inga tunga släp och då kanske det är en anna sak?

Det jag märkte var att XC70 liknar mer Outback i sitt beteende där systemet griper in och 'bromsar' bilen genom kurvorna.
Legacyn som är lite lägre tillåts i konfigureringen att sladda ut lite med bakdelen för riktigt långa sköna ställ. Någon direkt nytta vet jag inte, men ruskigt kul och den biten kommer jag att sakna.
I övrigt känns XC70 som 'mera' bil än Subaru och man har kanske blivit gubbe nu med automat och allt...Någon mer komfortabel bil än XC70 är svår att hitta.
  • 1
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 130
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]