Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FaniSkogen
Lucif3r skrev:Ursäkta det lite spydiga svaret men.. Du kan inte ha sökt speciellt många sekunder... Det finns en utmärkt guide i våran Tips&Trix avdelning...

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=75376
Här behöver inget ursäktas när bra svar ges! Tack som fasiken, precis vad jag behövde!

Och nog kan jag erkänna att jag inte lagt någon större möda på sökning inne på forumet. Den sökning jag bedrivit har skett på google och där verkar inte denna utmärkta tråd komma upp?

Hur som helst så vill jag tacka dig hjärtligt för tipset! Delar är inhandlade och ska försöka ta tag i detta till helgen!

Hoppas bara att jag har inhandlat tilltäckligt. Blev ny oljefälla, insugspackning och sedan två små böjar till slangar.
Någon som vet om det är lika bra att inhandla något mer till rengöreingen? Någonting som ofta brukar gå sönder? Säljaren på Volvo sade att han i 95% av fallen bara säljer oljefällan och insugspackning.
av Tommty
inga mer delar behövs igentligen,

avfettning eller nån sort lösningsmedel till flamfällan.

Sen så rekommenderar jag starkt varianten på verktyg han har till insuget med böjlig led längt ut, dem är guld värd och måste nästan ha. När du monterar tillbaka bultarna så lira runt eltejp eller liknande så bultar sitter fast emot hylsan så du inte tappar ner dem bakom startmotorn för då är det bara att riva ner allt och börja om.

sen är det väll det vanliga, tålamot,bra med ljus och rätt verktyg.
av *pettson*
Ni måste verkligen gilla att göra allting så omständigt som möjligt. Gör man som i guiden är det ett rejält meck.
Gillar man att göra ett ENKLARE meck kan man göra följande.

1/ Lossa elkontakterna som går till kylfläkten, lossa en del av kablaget. Dom sitter med straps som går att öppna. Du ser EXAKT vilka när du är där. Lossa även antingen slangen eller evapventilen på förarsidan. Helt upp till dej vad du finner enklast.
2/ Lossa elkontakterna till dom reläer som sitter på relähyllan ovanför kylaren.
Elen är inget att oroa sej för, dom går inte att sätta fel.
3/ Lossa luftröret för ytterluften. Notera hur hållaren sitter fast. Lossa dom två skruvarna som sitter på sidorna av relähållaren. Lyft bort relähållaren. Lägg den åt sidan. Behöver du lossa något relä så är det bara att skjuta ut det ur hållaren.
4 Lossa dom två skruvarna som håller kylfläkten. Lyft upp hela paketet som nu ska vara löst. Ställ det åt sidan.
5/ Njut av att skruva som det är tänkt att skruva med den här bilmodellen. Nu blev det plötsligt väldigt lättmekat att lossa allt. Nu kommer man åt precis allting utan att det är trångt eller utan att krypa under bilen.
av FaniSkogen
Tack så mycket för de tipsen! Väldigt fint med den guiden pettsson, uppskattas mycket!

En till fråga har jag. Då jag kommer kunna hissa upp bilen med lyft, är det bättre att göra detta arbete underifrån?
av FaniSkogen
*pettson* skrev:Inget görs underifrån om du nu inte avser att plocka ned tråget för det är roligt?
Usch nej, ser inget som helst roligt med det, enbart läskigt. Men tack, då slipper jag fundera på det!
av FaniSkogen
*pettson* skrev:Inget görs underifrån om du nu inte avser att plocka ned tråget för det är roligt?
Jag förstår att du har haft en väldigt massa bra guider upplagda förut. Förstår också att du tyvärr fick alldeles för dålig tacksamhet för dessa. Mycket tråkigt när det blir så.

Jag tänkte nu ändå fråga dig, om det inte finns en möjlighet att du kan publicera din guide för rengöring av vevhusventilationen igen? Självklart är är jag beredd att ge dig en lite slant för detta. Jag har även plats på webbhotell att erbjuda gratis. Om du vill för hela din hemsida.

Tack på förhand.
av *pettson*
Hej. Nej tyvärr. Sidans vara eller inte vara blev inblandad i en snedvriden diskussion där sidan bedömdes som kommersiell för möjligheten till donation. Att sidan inte tvingar någon att betala var ointressant. Att det donerats totalt 460 kronor på 21630 nedladdningar var lika ointressant, med andra ord inget kommersiellt. Jag fick hemskt gärna hysa gratisreklam däremot för en viss plats, men skulle bli tvungen att köpa reklamplats på det stället om jag ville ha min egen sidas webbadress synlig.
Jag valde att stänga sidan och satsa min fritid på vettigare saker än att bli utnyttjad.
Den kanske kommer tillbaka i någon form. Om jag plötsligt skulle få tid eller lust.
Den dagen blir den just kommersiell. Då blir det betala eller bli utan.
Och det blir ingen gratisreklam.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]