Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KjelleZ
Hej på er!
Jag skulle behöva lite goda råd.... Min Volvo har haft en trögare styrning än vad som är normalt och inget läckage!! jag har:
- kollat oljenivån vilken va OK (Volvos gröna CHF olja)
- tog bort och kollade "nedre rattaxeln" knuten kärvade inte, mjuk o fin! helt OK.
- har provat att byta servopumpen (beg. Från skroten) ingen skillnad exakt samma problem.
- testade nu senast att ta bort styrändarna från fjäderbenen för att utesluta kärvande "fjäderbenslagring"
Styrningen va lika "trög".....
Servofunktionen finns ju där om än trögare än normalt, det känns lite som att typ gummi eller något ligger mot
Och skapar friktionen....

Nån som har nått förslag? Ska jag prova ett oljebyte? (tror dock inte på det..)
Eller är det byte av styrväxel? (fan vilket jobb det verkar vara)

Tacksam för tips /Kjelle
Användarvisningsbild
av helgonet1
KjelleZ skrev:Hej på er!
Jag skulle behöva lite goda råd.... Min Volvo har haft en trögare styrning än vad som är normalt och inget läckage!! jag har:
- kollat oljenivån vilken va OK (Volvos gröna CHF olja)
- tog bort och kollade "nedre rattaxeln" knuten kärvade inte, mjuk o fin! helt OK.
- har provat att byta servopumpen (beg. Från skroten) ingen skillnad exakt samma problem.
- testade nu senast att ta bort styrändarna från fjäderbenen för att utesluta kärvande "fjäderbenslagring"
Styrningen va lika "trög".....
Servofunktionen finns ju där om än trögare än normalt, det känns lite som att typ gummi eller något ligger mot
Och skapar friktionen....

Nån som har nått förslag? Ska jag prova ett oljebyte? (tror dock inte på det..)
Eller är det byte av styrväxel? (fan vilket jobb det verkar vara)

Tacksam för tips /Kjelle
Kan det vara självaste servon (servomotorn, tror det heter så) som krånglar?
av olsson01
Har Du löst ditt problem ?
Har nämligen fått precis samma symtom på min v70-04.
Och jag har gått igenom allt du hade nämt
Med vänlig hälsning Anders
Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej
Bakom motor under bromsservon finns en knut som går in i styrväxel som ni ska spraya med WD40. Spraya och vrid ratten fullt åt en och annan sida. Upprepa några gånger. Se om problemet försvinner. Jag löste mitt problem iaf. PS. För att nå lättare till knuten ta bort stora alu slangen som går från avgasgrannen till luftburken.
av KjelleZ
Halloj,

För att svara på olsson01 så har jag inte fixat problemet... :oops: utan jag kör som det är i väntan på att någon kan komma med ett tips på en "enkel" lösning eller att styrväxeln rasar så man måste ta tag i problemet :lol:

gaggi77, tack för tipset! Men om jag tolkar dig rätt så är det den "nedre/undre rattaxeln" som du menar (den som går mellan rattstång och styrväxel) och den har ju en förmåga att kärva med tiden... Men som jag skrev tidigare så har jag redan kollat på den och den är i kanonbra skick! (kärvar ej, tog bort den helt för inspektion...) I mitt fall lutar det nog tyvärr åt ett styrväxelbyte (och jag gissar att olsson01 oxå har kollat sin då han har kollat samma saker som jag.)

Men skumt är det då jag gissar att det inte finns så mycket prylar i styrväxeln som kan strula på det sättet

/Kjelle
av olsson01
Jag har varit i kontakt med en bilverkstad angående mitt problem nu och dom sa att troligtvis så är det styrväxel som har gjort sitt.
Det ska tydligen sitta en överströmmningsventil i den. Och när den går sönder så cirkulerar oljan bara runt.
/Anders
av topers
1. Palla upp framhjulen, vrid fram och tillbaka, e de trögare på vissa ställen = rattaxelknut problem
2. Bilen på marken, blir den lättara när du startar?
3. Varva motorn till ca 2000rpm, blir den lättare ?
4. E det en hastighetsberoende styrväxel så problemet även vara styrenheten eller stegmotorn.

Servosystemet e enkelt (Om man kan det) :-)
av Prowler
Hej och tack för det underbara hjälpmedel som det här forumet är. Detta är mitt första inlägg.

Jag har haft samma problem på min V70n -02 och löst det:
Ojämt motstånd i ratten, inget läckage.
Kontrollerade nivå i behållaren, nivån var bra, dock inte så fin färg på vätskan, så den ska bytas i alla fall och är nu inköpt.
Jag fick tips om att hissa framhjulen och hastigt vrida max höger-vänster fram o tillbaka några gånger för att ev luft i systemet skulle ta sig till bromsvätskebehållaren. Hjälpte ej.

Men felet var knuten som sitter under bromsservot i motorrummet och tipset fick jag i denna tråd. Om man inte vet hur knuten ser ut och vad man letar efter kan men be nån att röra lite på ratten så ser man den när den rör sig. Smorde med WD40 och felet försvann. (Lossa, som gaggi77 skrev, på alu-slangen så kommer man åt) Tänk på att WD40 är bra på att tränga in o så, men det är bara "första hjälpen", en tjockare olja bör nog läggas på efter WD40 eftersom WD40 innehåller en del lösningsmedel och dunstar efter ett tag.

För den som har annat fel kan man som tidigare skrivits göra en hyfsad diagnos genom att känna hur tung ratten är utan att motorn är igång.
Är den lättare att vrida med motorn på så fungerar servostyrningens komponenter i alla fall hjälpligt.
Blir det ännu lättare med 2000 varv (på motorn, inte på ratten :-) ) så kanske det kan indikera att servopumpen är dålig. (Med reservation för andra felorsaker som jag kan missa, jag tillhör absolut inte de rutinerade mekaniker som hänger här, så rätta mig gärna.)

Är inte vätskan fin så byt den oavsett fel, den ska ju vara fin och det kostar inte mycket, och går fort att göra.

//Mattias
av VolvoFrälst00
vad kan det vara om den går lite lättare med ac av respektive ac på ?

jag bytte nydligen till en helt ny pump och efter det har allt vart bra tills nu, jag upplever att styrning går tungt ibland med ac på men bättre utan ? även motorvarven förutom styrning får kämpa lite mer med ac på respektive av ?

vilket fett är bäst att smörja ratt knuten och styrväxeln leden med ?
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]