Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MrPrick
Hej igen!

Nu var det gjort, blev att byta ut det trasiga däcket mot ett nytt. Det skillde 1mm och enligt dom på verkstaden så skulle det fungera jättebra. Plus att slutsumman slutade på 1800kr istället för mera, vilket gjorde mig mer än glad. Har inte satt på däcken på bilen ännu, men det borde fungera bra.

Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
av vetten
Undrar hur många mm det får skilja innan det blir fel?
Om jag fattat rätt så är dets bilens diffar som får ta stryk.
Kan man ha större på någon axel exvis, 235/50 17 fram och 245/50 17 bak?
Eller är det så att mellandiffen får ta stryk då.
Användarvisningsbild
av joel80
Användarvisningsbild
av MartinS
joel80 skrev:
MartinS skrev: Jag skulle dock rekommendera dig att sätta de nya fram så att du kommer slita dom jämt med bakdäcken.
/Martin
Suck...

http://www.ntf.se/konsument/fraga1281.asp?katid=30

http://www.vibilagare.se/video/darfor-s ... a-bak-1454

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... e-dack-bak

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... interdack/
Får JAG inte tycka annorlunda?

Hur stor skillnad tror du 1-2mm gör? Det bästa är ju att ha lika däck runt om.

/Martin
Användarvisningsbild
av joel80
Men det handlar väl inte om att tycka olika?
Du rekommenderar ett mindre trafiksäkert sätt. Det råder ingen osäkerhet eller tvekan om att det är bak de bästa däcken ska sitta för bäst säkerhet. Om du vill rekommendera något annat tycker jag du bör friskriva dig med typ "..trots att du riskerar att få sladd med bakdelen av bilen och att det i sånna fall ökar dödligheten vid en krock".

Som att rekommendera att ha bilbältet under armarna för att man tycker det känns bättre och sen rekommendera det till andra utan att ta hänsyn till säkerheten.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
Jag sätter alltid de bästa däcken fram i början på säsongen. Mot slutet av säsongen har framdäcken slitits ändå mer än bakdäcken. Så ungefär mitt på säsongen är de jämnslitna... Mot slutet av säsongen har bakdäcken mer mönsterdjup.
Men visst, rent dynamiskt får en bil bäst stabilitet med bästa greppet bak. Dock är det inte säkert att däcket med bäst mönsterdjup ger bäst grepp i alla situationer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
:-)-) :-)-) Så gör jag också.

Sätter man bästa däcken bak så kommer man att behöva köpa nya däck en gång i halvåret för då har framhjulen slitits så mycket att det blir det blir för stora rotationsskillnader

Har inte sett Volvo/Haldex specen men på BMWs xDrive kopplas 4hjulsdriften bort om däcken fram/bak skiljer mer än 1,5 % för att skydda systemet.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag gör precis som b20 och camel, det funkar fint tycker jag.

När det skiljer så lite som 1-2mm är det annat än bara mönsterdjup som spelar stor roll. Att eftersträva så lika mönsterdjup fram och bak som möjligt måste anses som idealiskt, det uppnår man med 'hjulrotation', jag tror till och med det rekomenderas i instruktionsboken om jag inte minns fel?

Edit, så här står det i min instruktionsbok från volvo, där det för övrigt inte nämns något om bättre däck fram eller bak, bara att man skall ha så lika som möjligt.

Citat:
För att und- vika skillnader i mönsterdjup samt förhindra att slitagemönster uppstår kan fram- och bakhju- len skiftas med varandra. Lämplig körsträcka vid första skiftet är ca 5000 km och därefter med 10 000 km interva

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
VolvoB20 skrev: Har inte sett Volvo/Haldex specen men på BMWs xDrive kopplas 4hjulsdriften bort om däcken fram/bak skiljer mer än 1,5 % för att skydda systemet.
Hur mycket gör 2mm för totala rullomkretsen i %, 1,5% låter ganska tollerant?

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
4 - 5 millimeter är väl ca 1.5 %

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]