PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

volvo142traktor skrev: jag fyllde upp till kanten och det har försvunnit lika mycket igen. vad menar du med dämparen?
Om du har oljepåfyllningen i mitten på förgasaren så fyller du på olja genom att skruva av ett runt lock. På undersidan av locket sitter (ska sitta) en pinne med en "klump" på. Den klumpen är dämparen. Den gör så att kolven rör sig lungt och fint uppåt, något snabbare neråt. Det gör att motorn inte rycker och hoppar vid varje rörelse på gaspedalen. Oljenivån ska ligga c:a 2cm, kanske mer, ner i hålet, annars rinner det över när du sätter i dämpaden (locket). När du fyllt i olja, tryck kolven uppåt. Den ska gå ganska trögt, men du ska kunna trycka den ända upp. Har du för mycket olja i, tar det emot ännu mer sista biten Den olja som är för mycket trycks då ut genom ett litet ventilations hål i locket, sedan är oljenivån ok. Detta är under förutsättning att du har den äldre typen av förgasare. Zenit/Stromberg eller SU spelar ingen roll, dom fungerar på samma sätt. Har du däremot den nyare typen som sitter på 240, så fungerar den på lite annat sätt. Där kommer du inte åt dämparen utan att plocka isär förgasaren. Tänk bara på att kolven ska gå trögt upp när du drycker upp den, och att den ska gå hela vägen upp.

Mvh
Lennart
av rid54
Membranet kollas enklast (tycker jag) genom att man tar loss locket och sedan försiktigt drar i membrankanten runt om och liksom sträcker ut gummit (utan att töja det!). Det brukar inte vara "småhål" utan mer som sprickor, några mm långa eller mer. Sätt tillbaka försiktigt, kom ihåg att matcha klacken i membranet med urtaget i huset.
Mvh
/RID
då jag inte hade tid att titta förgasaren och membranet idag så gick jag bara ut och startade för att se om avsotningen och det rätta elektrodavståndet hade gjort nån nytta. jag gick ut och den gick igång lika fort som jag vred på nyckeln och gick underbart bra! inga mer misständningar utan gick att varva och åka på lägre varv utan problem. hursomhelst tänker jag kolla det ni nämnt tidigare ändå imorgon för att vara säker. :)
rid: okej tack för tipset ska kolla det imorgon. :) ja ska försöka komma ihåg det den här gången sist så satte jag inte i ens 1 av dom 2 "klackarna" i hålen så då ville den inte starta konstigt nog. :wink:

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]