Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Har lite problem jag behöver hjälp med..börjar från början.
I december förra året köpte jag en Volvo 945 FTT-97a, som gått 37000 mil. Han som sålde den sa att det satt en racekoppling på bilen, som jag trott fram tills idag, men när jag ringde han idag för att fråga så sa han att det var original koppling, borde inte den vara rätt så slut efter 37,000 mil??
Problemet med kopplingen är att du kan inte göra mjuka starter, eller uppväxlingar upp till 3an. 4an o 5an går utmärkt utan det minsta hugg, men på dom lägre växlarna eller vid starter får man släppa upp riktigt sakta om man inte vill skaka isönder, dragläget sitter även långt ner, har kört en polares 945a från -92 och det är helt annat o köra den bilen, mjukt o fint, och det är en turbo+ dvs 190 hk(?) frågan är då vad som är fel med min koppling??
Är även lätt o få kärringa stopp.
med tanke på huggen har jag trott att det suttit en Sinterkoppling på, då dom är kända för att hugga mer. Har inte mitt körkort förrän om 5 månader, så vill gärna fixa detta innan dess.

Mitt andra "problem" är att bilen är svårstyrd,tycker att den är extremt seg o svänga med, men styrservon funkar, tänkte att de kunde va dåligt med luft i däcken men de var inte heller problemet, ska dom va så j*vla svårstyrda eller nåt är fel?? är ju iofs van vid att köra nyare bilar då jag går transport utbildning och dom har ju elektriska servos Med mera.
Väldigt tacksam för svar!
Mvh Filip
Kopplingen är väl hydraulmanövrerad. Om inte kopplingen slirar, så måste man nog kolla att hydrauliken är helt OK innan man börjar misstänka själva kopplingen. Det kan ju vara läckage i slav- eller huvudcylinder, eller nå't som kärvar eller så. Kan ju också vara oljeläckage från motorn som hamnar på lamellen.... då är det bara att ta ned lådan och felsöka.

Hur vet du att servon "funkar"? Normalt är inte dessa bilar anmärkningsvärt tungstyrda. Ont om olja, slirande drivrem, dålig pump, tröga styrleder/nedre spindelleder...
Mvh
/RID
Tack RID.

Jag vet faktiskt inte att servon funkar, de är pappa som säger att den funkar och att där inte är något fel på styrningen, men när man inte kan ratta med en näve visst fan är den trög då? servo oljan har varit full nu i 4 månader men enligt fassan så omcirkulerar den oljan hela tiden och behövs därför knappt fyllas på? är samma nivå nu som när jag köpte den för 5 månader sen. den har inte rullat mycket, max 50 mil dock.
Servoolja brukar man nästan aldrig behöva fylla på, den arbetar i ett slutet system och försvinner bara genom läckage. Det jag tänkte var att man kan kolla de enkla sakerna, som exvis att drivremmen inte slirar (dvs den är rätt spänd). Sedan blir det svårare, om själva hydrauliken är misstänkt, för då kan det ju vara fråga om att byta styrväxel eller pump och det blir ju lite pengar i omlopp då. Du kan ju palla up framhjulen under bärarmarna och prova att "svänga" genom att vrida hjulen. (som de gör på bilprovningen). Det bör inte vara trögt... är det det kan det vara någon styrled eller spindelled eller ett fjäderben eller så.
Mvh
/RID
FilipLjung skrev:Problemet med kopplingen är att du kan inte göra mjuka starter, eller uppväxlingar upp till 3an. 4an o 5an går utmärkt utan det minsta hugg, men på dom lägre växlarna eller vid starter får man släppa upp riktigt sakta om man inte vill skaka isönder, dragläget sitter även långt ner
Skakar den vid start på 1-ans växel kan det även vara kardanaxel (knutar, ev. Hardyskiva och/eller mittlagringen), brukar inte märkas på dom andra växlarna dock. Ev. kan en helslut Hardyskiva märkas som skakingar, eller kanske mer som vibrationer vi gaspådrag, altså även med kopplingen helt släppt. Hardyskiva sitter i stället för främre knutkorset (mot växellådan) på vissa modeller. Skakar den bara när du slirar (kan inte använda dragläge alls) är det nog som ovan skrev olja på på kopplingen. I så fall kan man "bränna av" kopplingen, men då måste man veta vad gör för att inte göra mer skada än nytta.

Mvh
Lennart
Köpa en tidig XC90?

Jag råkade impulsköpa en XC90 D5 fr&ari[…]

Lossade på ett överfall i taget,blev ma[…]

Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju in[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]