- lör 06 apr 2013, 23:58
Halloj, jag har då en Volvo 740 -87 (B230F) som jag använder dagligen. Den har på senaste tiden dragit ca 2 liter/mil, och det är så att när bensinen börjar ta slut så när man gasar upp den (speciellt från 0-80km/h) så går den som vanligt från 900-2500 RPM, sen går sen på ca 2-3 cylindrar från 2500-3000 rpm och sen 4 cylindrar igen och håller på sådär att hoppa fram och tillbaks.. Men bara när man börjar få slut bensin. Jag tankade 30 liter och kom 14 mil innan den började hålla på sådär. Tankade då 20 liter och då försvann det, så borde bli likadant igen om ca 9 mil.
La upp en video
När den är kall (även vid 0 grader utomhus) är den svårstartad. När det är "lite" bensin (10l) måste man köra på startmotorn 2 gånger innan den startar, men när den är varm endast en gång. Plus att när den är kall går den dåligt i början.. Avgassmällar, hoppar fram och tillbaka på cylindrarna ett tag, sen hoppar den tillbaka på alla.
Kan också säga att när jag endast har på tändningen i läge 2 (bara el osv) så går bränslepumparna. Dom ska ju egentligen inte gå runt på det här läget, utan bara när motorn är igång (eller går runt?). Och ibland när man slår av bilen efter att ha kört går pumparna ca 5 sek längre efter att tändningen slagits av och nyckeln tagits ut, sen slår dom av och reläet klickar till. Kan det vara någonting som påverkar hur mycket den drar?
La upp en video
. Som ni ser så vid första gaspådraget är det som vanligt, men mellan 0:16 och 0:20 i videon hör man att vid ett visst varvtal går den på 2-3 cylindrar, och sen på resten av gaspådragen går det vanligt på 4 igen. Jag kör endast på 1 & 2ans växel i videon då man hör bättre. Har bytt tändstift för ca 2 veckor sedan. Luftmassamätare är bytt för ett tag sen. Bränslefiltret å pump är bytt.
När den är kall (även vid 0 grader utomhus) är den svårstartad. När det är "lite" bensin (10l) måste man köra på startmotorn 2 gånger innan den startar, men när den är varm endast en gång. Plus att när den är kall går den dåligt i början.. Avgassmällar, hoppar fram och tillbaka på cylindrarna ett tag, sen hoppar den tillbaka på alla.
Kan också säga att när jag endast har på tändningen i läge 2 (bara el osv) så går bränslepumparna. Dom ska ju egentligen inte gå runt på det här läget, utan bara när motorn är igång (eller går runt?). Och ibland när man slår av bilen efter att ha kört går pumparna ca 5 sek längre efter att tändningen slagits av och nyckeln tagits ut, sen slår dom av och reläet klickar till. Kan det vara någonting som påverkar hur mycket den drar?
Senast redigerad av 1 gugge1234, redigerad totalt 0 gånger.
- By Chrar