Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Storfot
Frugan har en Opel Astra som verkar lite kinkig när det gäller att få hållbara bättringsmålningar.
För ett par år sedan så punktblästrade jag ett tiotal småfläckar med ytrost. Sedan grundade jag med kallgalv, på med vanlig bättringsfärg (1-komponents dock) och klarlack. Så har jag gjort på alla andra bilar jag har haft och det har alltid funkat bra. Men förra året fick jag göra om flertalet av dessa. Det såg inte ut att ha släppt p g a rost utan mera som att färgen bara trillat bort på små fläckar. Då testade jag en annan grundfärg som någon rekommenderade. Men nu under vintern så har samma sak hänt igen. Vad ska man egentligen ha för att det ska hålla?

Jag tycker för övrigt att originallacken också verkar känslig, när man kör med punktbläster så ser det ut som att den har en tendens att släppa precis i gränsen till det blästrade området.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Slipa och lacka ett större område, blästra bara där det finns rost, fyll ut ev. porer med ett tunt tunt lager spackel. grunda, basfärg och klarlack sen, så ska det hålla.

Om du har ex. 1x1cm lackskada, så bör du iaf lacka minst 5x så stort område för att färgen ska fästa ordenligt, t ex slipa plåtrent 2x2cm, grovt sandpapper 3x3 ej genom lacken, lite finare sandpapper 4x4cm och slutligen ännu finare 5x5cm, eller gärna 6x6cm eller mer.
av Storfot
Det kan nog vara ett bra sätt om man vill utplåna alla spår av skadan, men det känns lite överkurs om man bara vill få bort någon pytteprick här och där och förhindra att det rostar igen utan att ha krav på jättefinish. (Jag älskar inte att lägga jobb på den bilen.)

Det borde väl finnas någon färg som fäster bättre än de jag testat?

En följdfråga, om man gör som du skriver, hur skulle du göra för att få övergången mellan ny och gammal lack så bra som möjligt?
Låscylinder

Nyckeln går in i låscylinder men det g[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]

Felkod

Hej alla. Nybliven v70 97 ägare. Lambda lampa[…]

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]