- sön 07 apr 2013, 11:26
#743873
Jag har en V70 D3 MY13 och kan även på korta resor ligga på en rätt låg förbrukning. Första kilometern brukar alltid bli lite högre, men ett snitt på en 3-kilometersresa hamnar alltid under 0,6l/mil på färddatorn och ibland så lågt som 0,5. Kör jag några kilometer längre och skippar motorväg kommer jag ner till 0,5l/mil på färddatorn.
Tar jag motorvägen in till stan blir det ofta 0,6l/mil totalt.. Den acceleationen upp till 100km/h för att sen bara åka 2km motorväg innan det blir stadstrafik pajar förbrukningen. :)
Nu åker jag mycket långresor på dryga 30 mil t.o.r också, så har inte samma körmönster som dig.. och har heller inte kunnat jämföra med en bensinare.
Mitt intryck är dock att det inte alls tar så lång tid för förbrukningen att bli vettig.
Dieselvärmaren brukar jag i och för sig använda och det ger kanske lite skillnad, dock inte så stor skillnad att det är lönsamt att köra på värmaren. Ska jag få upp någon värme gäller det att köra värmare minst 20-30 minuter. Och där har genast 2-3dl gått åt, vilket jag skulle komma åtminstone 3km på, även med kall motor.
Motorn mår säkert bättre av att inte köras kall, så det finns andra fördelar med värmare... plus att jag måt bättre då det inte är iskallt i bilen, och det är skönt att slippa skrapa rutorna. :)
Tar jag motorvägen in till stan blir det ofta 0,6l/mil totalt.. Den acceleationen upp till 100km/h för att sen bara åka 2km motorväg innan det blir stadstrafik pajar förbrukningen. :)
Nu åker jag mycket långresor på dryga 30 mil t.o.r också, så har inte samma körmönster som dig.. och har heller inte kunnat jämföra med en bensinare.
Mitt intryck är dock att det inte alls tar så lång tid för förbrukningen att bli vettig.
Dieselvärmaren brukar jag i och för sig använda och det ger kanske lite skillnad, dock inte så stor skillnad att det är lönsamt att köra på värmaren. Ska jag få upp någon värme gäller det att köra värmare minst 20-30 minuter. Och där har genast 2-3dl gått åt, vilket jag skulle komma åtminstone 3km på, även med kall motor.
Motorn mår säkert bättre av att inte köras kall, så det finns andra fördelar med värmare... plus att jag måt bättre då det inte är iskallt i bilen, och det är skönt att slippa skrapa rutorna. :)
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13