Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har en V70 D3 MY13 och kan även på korta resor ligga på en rätt låg förbrukning. Första kilometern brukar alltid bli lite högre, men ett snitt på en 3-kilometersresa hamnar alltid under 0,6l/mil på färddatorn och ibland så lågt som 0,5. Kör jag några kilometer längre och skippar motorväg kommer jag ner till 0,5l/mil på färddatorn.

Tar jag motorvägen in till stan blir det ofta 0,6l/mil totalt.. Den acceleationen upp till 100km/h för att sen bara åka 2km motorväg innan det blir stadstrafik pajar förbrukningen. :)

Nu åker jag mycket långresor på dryga 30 mil t.o.r också, så har inte samma körmönster som dig.. och har heller inte kunnat jämföra med en bensinare.

Mitt intryck är dock att det inte alls tar så lång tid för förbrukningen att bli vettig.
Dieselvärmaren brukar jag i och för sig använda och det ger kanske lite skillnad, dock inte så stor skillnad att det är lönsamt att köra på värmaren. Ska jag få upp någon värme gäller det att köra värmare minst 20-30 minuter. Och där har genast 2-3dl gått åt, vilket jag skulle komma åtminstone 3km på, även med kall motor.
Motorn mår säkert bättre av att inte köras kall, så det finns andra fördelar med värmare... plus att jag måt bättre då det inte är iskallt i bilen, och det är skönt att slippa skrapa rutorna. :)
santander skrev:
llesrof skrev:Det är ju busenkelt att ställa upp i exempelvis Excel. Ställ upp dina motoralternativ i varsin kolumn med bränslepris, förbrukning, körsträcka och årlig skatt. Testa att skriva in olika körsträckor och se hur kostnaden ändras.
Ja, självklart är det hur enkelt som helst att göra som du föreslår.

Men det det gäller ju om bilens verkliga förbrukning verkligen är precis som det står i specifikationerna.
T.ex. om dieseln kanske drar 0,45 per mil och bensin 0,65.

MEN, min fråga är ju snarare hur mina körvanor påverkar ovanstående siffror.
Det kanske är så att dieseln i mitt fall drar 0,6 och bensin 0,65.
Det är det jag är osäker på och det är därför jag frågar om tips och råd till forumets kunniga personer :D
Vad exakt din förbrukning blir vet du ju bara när du kört en tid. Om du står och väger mellan två motsvarande bilar där den ena går på bensin och den andra på diesel så vet du inte din exakta förbrukningen på någon av dem. Förutsättningarna är ju lika. Betrakta den officiella förbrukningen som en referens. Vad har din nuvarande bil för officiell förbrukning? Hur skiljer sig din förbrukning från den? Drar den mer eller mindre? Om din förbrukning är 10 % högre än officiell förbrukning så kan man kanske förmoda att den är det med en ny bil också, oavsett om den går på bensin eller diesel.
Håller inte riktigt med.. i oberoende tester så har dieselbilars uppgivna förbrukning skiljt sig mer mot "verklig förbrukning" än vad bensinare har gjort.

Så den uppgivna förbrukningen på en diesel kan skilja mer i verkligheten än vad den riktiga förbrukningen på en bensinare skiljer sig från den uppgivna förbrukningen.

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... en/?page=2

http://miljo-utveckling.se/miljobilar-drar-mer-bransle/
Teknikens Världs test utgick från deras "Sverigecykel" som de anser ger mer rättvisande förbrukningssiffror än EU-cykeln. De tog även hänsyn till värdeminskning, kapitalkostnad (de antar att du tar lån på bilen eller att du kunde få avkastning på pengarna på annat håll), servicekostnad, skatt, samt försäkringskostnad.

Det som förvånade mig var att service ofta är billigare på en diesel samt att även försäkringen ofta var billigare på dieseln. Det är mao fel att bara titta på skatt och bränsleförbrukningen för så tror man oftast att det är en högre "brytpunkt" innan det är lönsamt med diesel.
Jag har läst att många oroar sig för partikelfiltret och att detta tydligen ska vara svindyrt att åtgärda.
Det är kanske något att oroa sig för om man kör så lite som jag?

Räcker det med att man tar ut bilen 2-3 ggr per månad och kör 10 mil i sträck för att hålla det i schack?

Är detta ett problem som drabbar bilar med stora miltal (typ 15 - 20 000mil) eller kan det komma betydligt tidigare?
Det varierar per filteryp. Har du exempelvis en V50/V70 DRIVe så ska filtret ändå bytas vid 12k mil så då spelar det inte lika stor roll då de filtrerna är betydligt billigare än de som ska hålla hela bilens livslängd.

För att förbränningen ska fungera ska bilen vara genomvarm och sedan ska du köra åtminstone 20-30 minuter med varm motor enligt uppgift från verkstad.
andreas_lofgren skrev:Det varierar per filteryp. Har du exempelvis en V50 DRIVe så ska filtret ändå bytas vid 12k mil så då spelar det inte lika stor roll då de filtrerna är betydligt billigare än de som ska hålla hela bilens livslängd.
Okej, de byten som görs var 12k mil kostar inte speciellt mkt menar du? Någon tusenlapp?
Vet du vad som gäller för C30?
andreas_lofgren skrev: För att förbränningen ska fungera ska bilen vara genomvarm och sedan ska du köra åtminstone 20-30 minuter med varm motor enligt uppgift från verkstad.
Okej, men ingen kör ju omöjligt bilen varm + 20-30 minuter varje gång man kör bilen.
Eller räcker det med att man kör den enligt dina instruktioner någon gång per månad?
Ja, du behöver inte köra så varje dag men en gång i veckan är nyttigt.

Filterbytet kostar tillsammans med servicen över 10tkr.
Om du menar att bilen gör en regenerering varje vecka så känner jag inte igen mig! För mig som haft en V70 D3 MY13 sen 3:e januari och har kört ca 800 mil har jag varit med om 2st regenereringar.
Kanske att det skulle behövas oftare om jag körde fler korta sträckor, men varje vecka... det låter mycket, i allafall för mig som inte ens råkar ut för en per månad.
(Det märks rätt tydligt med ca 0,2dl/mil extra förbrukning under ca 2-3 mils körning.)

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]