Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jossant5r
Dax o byta vevhusventen på bilen, har inte kollat om allt behöver bytas än, men va är bäst o göra? Ringde till volvo o de sa att oljefällan är de största problemet o det brukar hjälpa o bara byta den. Eller ska man byta allt när man redan är igång med skiten?
av *pettson*
Nån på volvo var inte insatt. Eller så ljög dom. Största problemet alla kategorier är igensatt avrinning och igensatt utlopp i blocket. Nåt som man måste ta bort fällan för. Men fällan är inte defekt för det utan kan återanvändas.
Riv insuget. Rensa kanalerna i blocket. Köp nya slangar. Tvätta fällan om den ser bra ut i övrigt. Plocka ihop bilen o njut av den.
av jossant5r
Okej tack för svaren, de blir väl o byta allt.
Men de är inte ja som ska göra det utan en kompis, inte en sån nära vän utan vi är mer bekanta, va är de rimligt o ge för att han byter det åt mig? Förstår ju att de är jobb o göra det o att han vill ha pengar för det.
Volvo ska ju ha flera tusen för det, kommer väl förhoppningsvis billigare undan om han hjälper mig:p
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Är den tät så är den tät, då spelar det ingen roll hur mycket du kopplar ur, det är fortfarande tätt.
Sen är det inte direkt ren luft som åker runt i vevhusventen, utan en hel del olja också. Att åka utan vevhusvent/oljeavskiljare är således idiotiskt.

Sen är det ju det faktum att det är lika mycket jobb att koppla ur vevhusventen som att fixa den...
av jossant5r
Okejokej! Tänkte bara om man inte behöver byta den utan köra ändå fast den är urkopplad, men då blir de o byta den:)
Oki andazon, de ska jag erbjuda:)
av Tommty
inte att rekommendera då skit kan hamna i motorn om du monterar bort/gör någon halvdan lösning.

kostade mig ca 1200:- för alla delar (ej turbo) och 1 dags arbete då volvo hade gett mig fel insugspackning.
om han har mekvana eller gjort det innan så är det klart på 2 timmar ungefär, så 500 låter som ett bra pris iallafall. skulle jag själv tagit emot om jag hade gjort det.
av FaniSkogen
Jag hoppas att det är OK att jag hoppar in här istället för att göra en ny tråd om det hela.

Har sökt efter en guide för att utföra detta men länkas endast till Pettssons hemsida vilken nu tyvärr är nedstängd.

Finns det någon annanstans där detta avhandlas på ett bra och metodiskt vis, helst med bilder till?

Tänkte göra detta själv i ett förebyggande syfte då jag inte kan se när det gjorde senast i serviceboken. Kommer även lite rökpuffar i oljestickans hål om jag tar bort stickan.

Förhoppningsvis läser någon fr&ari[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Det är väl i så fall bara dom som […]

B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ska ju följa trycket i in[…]

Elpriset

2. Högkostnadsskydd på el. Man ska be[…]