...

Moderator: Moderatorer

torbjorn_75 skrev:Var glad att det inte gick i 29 km/h, då är vi uppe i sådana hastigheter som Euro NCAP testar...
Då handlar det enbart om att de som sitter i bilen skall överleva krocken - att bilen skall gå att reparera efteråt är ointressant. Det är trots allt bara en plåtburk.
Vet du vart man kan läsa om deras tester lite mer utförligt etc?
Menar du att det var bra att jag inte körde i 29 eller MCn? :-)
Min hastighet påverkar väl inte så mycket när man får en MC i sidan. Borde det göra men har inte en aning :-)

Ja, bilen är sedan idag klar så jag är mycket nöjd. Dock gillar jag inte att det dröjer med ärendet. Gillar inte att dra ut på saker å ting i onödan.
Blir jag vållande som jag tror så bråkar jag inte så mycket då min premie blir oförändrad. Det var bara självrisken på 3000 jag betalat :-)

Edit:

Hittade lite info på Euro NCAP's hemsida. Sidokollision testas i 50km/h med personbil mot personbil...
Jag menar att om motorcyklisten dragit på ordentligt hade han kunnat klyva din bil på mitten...
Vid sidokrock i 29 km/h är det fara för livet, men bilen klyvs inte.
Nu körde han kanske i 20 km/h, därav enbart materiella skador.

Euro NCAP testar stolpsidokrock i 29 km/h, sidokollision i 50 km/h och frontalkrock 64 km/h.

http://se.euroncap.com/se/testprocedures.aspx
Hade varit väldigt intressant att utföra/få se ett test i verkligheten. Då får man iaf en bra uppfattning.
Försöker googla efter bilder på krockar med bil och mc runt 20-30km/h men hittar inget, kanske är det för att man är trött nu :-)

Finns mycket att lära iaf.
SRS lampan tändes idag och blev ombedd att stanna... Han inte ens köra iväg innan den tändes. Stängde av och drog ut nyckeln och startade igen, meddelande borta.

Blir till att åka till Bilia och be dem kolla, kan vara något som hänt i krocken... Har iofs VIDA/DICE men sålänge man kan få det på garanti så bör jag nog undvika att göra något?
Tänkte göra en uppdatering då vållande delen är avklarad. Tänker inte överklaga :-)
Lovade ju att återkomma.

Så här blev det:

Den andra föraren skriver att han körde inne på inne på parkeringsområdet Syrengatan. Han ser dig på 3-4 meters avstånd och har ingen möjlighet att avvärja kollisionen då du hastigt dyker upp på hans vänstra sida. Han försöker undvika kollisionen genom att gira till höger.

På olycksplatsen gäller högerregeln. Man måste därför lämna all trafik från höger företräde. Detta gäller oavsett hur långt ut i korsningen man hunnit köra.

Du skriver att du anser att den andra föraren haft en för hög hastighet. Vi kan inte bevisa vilken hasighet den andra föraren haft. Men vi anser dock att hastigheten varit efter omständigheterna för hög och i kombination med bristande uppmärksamhet anser vi att den andra föraren är medvållande till 1/3.
Ett litet grattis får man väl då ändå säga.. för att du slipper ta hela skulden.

Hoppas verkstan gjort ett bra jobb med din bil. :)
Men vi anser dock att hastigheten varit efter omständigheterna för hög och i kombination med bristande uppmärksamhet anser vi att den andra föraren är medvållande till 1/3.
Uppenbarligen har de sett på bilderna att skadorna på fordonen varit helt oproportionerliga mot normala omständigheter.

Intressant fall.
Tack. Fattar ju att man går på högerregeln men fick iaf dem att förstå att hastigheten och dess uppsikt inte riktigt var som den borde. Ett rättvist beslut tycker jag.
Är verkligen nöjd med bilen, har synat den ordentligt och hittar inget jag vill ändra på :-)

Synd att man inte kan uppskatta hastighet men ok. Dem lade märke till det iaf.
Vi måttade upp 4 här på jobbet och kan inte fatta att han inte såg mig. Det var väl där han föll för bristande uppmärksamhet tror jag.
Försäkringsbolag går "slaviskt" på högerregeln. En kollega höll på att "åka på" att fällas av den i korsningen Sibyllegatan/Riddargatan i Stockholm. Hans motpart kom backande mot enkelriktat från höger. Först gick skaderegleraren på högerregeln. "Du kan inte neka till att din motpart kom från höger". Efter argumentation från min kollega gav sig skaderegleraren.
I detta läget så förstår jag utlåtandet samtidigt som jag inte gör det. Man kan diskutera detta hur mycket man vill egentligen.

Det var ju egentligen 2 trafikbrott i denna olycka.
1. Jag som missbedömde situationen att jag skulle hinna samt att han skulle sakta ner. Ej lämnat företräde i egenskap av högerregeln.
2. För hög hastighet på MC'n. Antagligen detta som gjorde att han inte uppmärksammade mig eller bara var någon annanstans i tankarna.

Båda är ju ganska allvarliga och högerregeln bedöms alltså viktigare än hastighetsöverträdelser.
Jag är dock nöjd med domen då jag slapp vara ensam vållande.

Men, vad man kan diskutera är ju att om han inte kört för fort så hade troligen olyckan kunnat undvikas. Hur skall man kunna bedöma trafiksituationer om fordon förs fram allt för fort? I detta läget känner jag att det var motparten som faktiskt orakade olyckan.

Men tillslut, skulle dem flesta strunta i högerregeln så skulle det bli MYCKET mer olyckor tror jag. Nackdelen för mig nu är att man blir väl lite allt för försiktig och stanna helt i onödan etc?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]