Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av perhall
Journalister har krav på sig att skriva rätt många artiklar om dagen så det blir rätt mycket ripp på pressmaterial.

Det är ju som bekant en trend att femmor och sexor ersätts av fyror, och åttor av sexor. Frågan är om trenden avstannar eller om den går så långt som för den ändå ganska marginella biltillverkaren Volvo.

Skulle EU-körcyklen ersättas av något mer vekrlighetsspeglande kanske intresset för att ersätta många cylindrar skulle minska. Finns ju rätt många tester som visar att BMW:s nya fyra 20i/28i knappt är snålare än gamla 3-literssexan i verklig körning.

De tidiga DI-bensinarna knackade rätt mycket, inte nu längre, en T4 låter knappast mer än en 2,5FT,däremot är ju ljudet mycket tråkigare, registret smalare etc. Men då går ju 2,5 inte alls lika mjukt och fint som en sexa...

PH
av Gameburg
Frågan är hur mkt av denna säkert fördyrande konstruktion faktiskt drar ner soppaförbrukningen...
Är starkt skeptiskt till att detta skulle göre några drastiska förändringar så att det märks vid normal körning. Men som alla bil-leverantörer vill de framhävda varje liten detalj som ngt stort för att skapa ett ha-begär och visa miljö-förespråkare att de försöker minska förbrukningen även om det mest är på papperet.
Nåväl ska bli intressant att följa de första rullande bilarna och se om det faktiskt ska ha hänt ngt på förbrukningen.
Den som lever får se...
Användarvisningsbild
av joel80
Äh.. gameburg, sluta vara så negativ. Jag är positiv tills motsatsen bevisats och tror på det här. Har jag fel har jag varit positiv i onödan..
:D
Om det är så "revolutionerande" som Volvo själv säger blir jag glad, både för Volvos skull och för att det blir snålare motorer.
av Gameburg
Som jag brukar säga: Jag är inte pessimist, jag är realist! :wink:
Jag blir oxå glad om de lyckas däremot tror jag inte vi kan se några stora bränslesänkningar som de ger sken av, De jämför gamla V8:or med nya 4 cylindriga motorer och visst är det skillnad, men de ska jämföra dagens moderna dieslar med kommande annars är det inte jämförbart det kan ju varenda unge räkna ut :roll:
Motorerna börjar närma sig en punkt där effektiviteten är så hög att vi måste tillföra energi (diesel/elvärmare)för att värma upp motor och bil till driftstemperatur under vinterhalvåret och även sommartid tidvis.
En bil som för ca 10 år sedan låg på 0,8l/mil ligger idag på 0,5-0,6 (typ v70) vilket är en stor besparing, men de hundradelar man kanske kan se framöver kommer inte i närheten av dom tidigare siffrorna vilket heller inte ger de kr i besparing som tidigare.
Min gissning är att med nya tekniken kan det kanske i bästa fall ge 0,05 l/mil (ca 70 öre/mil)...
De har ju fortfarande inte presenterat några förbrukningssiffror vilket vore intressant att se (dock så kan det vara svårt att jämföra teknik när bilarna i övrigt samtidigt förbättras i vikt och aerodynamik.
Men för miljön är det givetvis bra med varje minskad förbrukning! :P
joel80 skrev:
När brukar de första bilarna för provkörning komma till handlarna? Är det här alltså motorerna som kommer att finnas i MY14?
Produktion av MY14 startar v.20. Handlarnas demobilar är förbeställda av VPS och tillverkas bland de första bilarna.

De nya motorerna kommer inte i första skedet. Jag skulle tippa på någonstans kring vecka 45, när Volvo har höst-ÄT brukar det vara ungefär då.
Användarvisningsbild
av Funk
En liten modern motor är lite som att både ha kakan och äta den.. Förr hade man konstant hög förbrukning i motorer med hög effekt. I dag kan en liten fyra gå snålt vid alldaglig körning och samtidigt med hjälp av avancerad teknik ge rejält med effekt. Och dessutom göra det på "sämre" bränsle i, tyngre bilar, och med mindre emissioner.

/Thomas
Användarvisningsbild
av joel80
Men kommer alltså det bli nya motorer mitt under pågående modellår då alltså?
av perhall
För min del föredrar jag en V8 som går 0-100 på 6,5 sek (typ S80 V8) framför en 4-cyl som gör det på 5,5 sek med samma förbrukning...
Effekt är ju inte allt.
Merca kommer nu med en A-klass som har 360 hk 2 l 4-cyl . Säkert jättebra förbrukning i förhållande till prestanda men ändå... jag skulle t ex föredra en 6-cyl A6 2,8 FSI 210 hk framför en 4-cyl A6 2,0 TFSI som på papperet är bättre på allt...
PH
Användarvisningsbild
av V9097
perhall skrev:För min del föredrar jag en V8 som går 0-100 på 6,5 sek (typ S80 V8) framför en 4-cyl som gör det på 5,5 sek med samma förbrukning...
Effekt är ju inte allt.
Merca kommer nu med en A-klass som har 360 hk 2 l 4-cyl . Säkert jättebra förbrukning i förhållande till prestanda men ändå... jag skulle t ex föredra en 6-cyl A6 2,8 FSI 210 hk framför en 4-cyl A6 2,0 TFSI som på papperet är bättre på allt...
PH
Kunde inte ha sagt det bättre själv! Detta med downsizing är en styggelse.

Jättebra att det finns bränslesnåla 4-cyl alternativ för de som vill, men för de som kan acceptera en exra dl i förbrukning för att få en motor med bättre gångkultur och trevligare ljud (5, 6 eller 8 cyl) finns inte längre något att välja inom rimliga prisklasser.

Det finns också en missuppfattning att bottenvrid handlar om Nm vid 1500rpm, något som bland annat trumpetades ut av ett numera insomnat svenskt bilmärke. Äkta bottenvrid kommer vid tomgångsvarv!
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]