Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
det jag anmärkte på var att du tala som om det fans Bilia & sen nins det nisse runt höret.

vi säger ofta här på forumet att priserna varierar o att man kan tjäna på att ringa några olika volvo volvo verkstäder o åka en bit för att göra servicen
Användarvisningsbild
av CarMan
cme skrev:Jag har ingen avsikt att förtala någon. Däremot har jag själv blivit idiotförklarad många gånger.. Jag tror många känner igen det.

Jag trodde detta forum var till för att hjälpa till Volvoägare emellan och den ekonomiska sidan är väl en av anledningarna. Annars kunde man ju bara köpa nytt hela tiden och skita i kostnaderna. Så fort man poängterar att det finns andra verkstäder än de största så blir man påhoppad här. Att jag inte fattar något vill jag inte ens kommentera. Jag har ägt 6 olika Volvo från 850->V70n och tror åtminstona att jag vet vad det innebär att vara ägare. Jag är jävligt noga med mina bilar och accepterar inga fel utan åtgärdar dessa.

Förresten har jag kollat vad jag betalade för 16000 service nu. Den kostade 7500:- inklusive alla vätskor och filter som skall bytas mm enligt serviceschemat. Det var ju detta trådskaparen frågade efter från början... :D

men det vi andra sagt många gånger i denna tråd är ju just att det är ointresand vad din 16000 mila service kostar. det är ju vad trådskaparens 16000 mila service kostar som är det intresanta, så han måste ju själv ringa runt till dom olika verkstäderna han kan tänkasig at åka till för att få sitt pris på vd det kostar
av Frigge
cme skrev:Jag har ingen avsikt att förtala någon. Däremot har jag själv blivit idiotförklarad många gånger.. Jag tror många känner igen det.

Jag trodde detta forum var till för att hjälpa till Volvoägare emellan och den ekonomiska sidan är väl en av anledningarna. Annars kunde man ju bara köpa nytt hela tiden och skita i kostnaderna. Så fort man poängterar att det finns andra verkstäder än de största så blir man påhoppad här. Att jag inte fattar något vill jag inte ens kommentera. Jag har ägt 6 olika Volvo från 850->V70n och tror åtminstona att jag vet vad det innebär att vara ägare. Jag är jävligt noga med mina bilar och accepterar inga fel utan åtgärdar dessa.

Förresten har jag kollat vad jag betalade för 16000 service nu. Den kostade 7500:- inklusive alla vätskor och filter som skall bytas mm enligt serviceschemat. Det var ju detta trådskaparen frågade efter från början... :D
Jag har sett många kunder bli fullständigt ruinerade på andra verkstäder än Volvo. Varför ? Jo, för att dom flesta småverkstäder tar inte ansvar för utfört arbete. Har sett kunder gråta över deras val av verkstad då en småverkstad bytt kamrem men inte gjort jobbet ordentligt med motorskador som följd. Dessa kostnader har kunderna själva fått stått för då den lilla verkstan inte har råd med det eller har totalt vägrat att erkänna deras fel. Man får vad man betalar för.
Om man lämnar bilen till icke auktoriserad verkstad ska man inte tro att man kommer få hjälp med någon form av goodwill heller, sånt får trogna kunder. Finns det Goodwill på småverkstäder ? Skulle inte tro det.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har sett kunder som i sin tro att komma billigt undan har lämnat in bilen hoss en mindre verksta för ett jobb som på en volvo verksta hade varit gratis eller betalats till 50% av volvo
av Frigge
CarMan skrev:jag har sett kunder som i sin tro att komma billigt undan har lämnat in bilen hoss en mindre verksta för ett jobb som på en volvo verksta hade varit gratis eller betalats till 50% av volvo

Ja den är oxå fin :lol: Sen är det Volvoverkstans fel dessutom (S)
Användarvisningsbild
av cycler
Eh....... nu blandar ni väl äpplen och päron??

Det är skillnad på "källarverkstäder" Finns ju de små som inte har koll och sen finns det ju de som är uppkopplade till Volvo men inte heter Bilia (eller Rejmes eller likn)

Om det är någon som påstår att man inte får samma service där som på Bilia (eller likn) behöver vakna och göra en verklighetskoll!!

Jag håller fullständigt med att man kanske inte lämnar sin bil till "källarverkstäder" för service men att lämna till dessa andra firmor går ju. Dessa firmor vill också värna om sitt rykte och att de skulle göra ett sämre jobb är bara löjligt. Risken att man får en dålig service är precis lika stor som på Bilia. Dessa alternativa firmor kan nog lämna bättre garanti/goodwill eftersom de vill hävda sig över Bilia.

Jag kan tyvärr inte berätta vad jag fick ge för min service då jag betalade svart. Till en "källarfirma"

Innan någon kommer på tanken att säga något så har både min far och farfar använt samma kille (gubbe numera då).

Om man antar att delarna kostar bilaskruvarna ungefär lika mycket så får man billigast service från den som tar lägst timkostnad. Och det är oftast mindre företag.......

En tanke till..... Bilia lämnar väl assistansgaranti när man gör service?? Vilket kan vara värt mycket för vissa. Hade det erbjudandet kommit innan jag gjorde min service hade jag nog gjort den på Bilia för att behålla garantin...

/C
av cme
CarMan skrev:jag har sett kunder som i sin tro att komma billigt undan har lämnat in bilen hoss en mindre verksta för ett jobb som på en volvo verksta hade varit gratis eller betalats till 50% av volvo
Jag skulle gärna vilja veta vilka jobb som är gratis eller rabatterade på en V70 -02 eller äldre (detta var ju årsmodellen på trådskaparens). Jag vill absolut ha det åtgärdat eftersom det måste vara sådant som man bedömmer vara viktigt och då har det också ett värde för mig.

Jag antar att inte hjullager, låskistor, bärarmsbussningar, inre styrleder, övre motorfäste, bakre vindrutetorkarm, knappar till elhissar, bakre bromsar, blinkersglas mm tillhör gratisreparationerna... (listan kan bli ganska lång) Det hade annars varit rimligt från min horisont.

Gratis service vore i och för sig inte så dumt fast jag antar att det inte var det som menades. Det enda jag kan erinra mig varit "gratis" var att man bytte en lambda son på min V70-99 GLT i samband med service -01. Däremot var det inte gratis när det var fel på larmtrådarna i bakrutan. Då fick jag konsumentköplagen i ansiktet eftersom bilen var äldre än 2 år. Man tog däremot betalt för att bygla bort larmet (bakrutan) sladden kostade omkring 3.95:- vill jag minnas (3.00 för kabeln och .95:- för kabelskon). Den hade de kunnat bjuda på!

cme
Användarvisningsbild
av CarMan
cme skrev:
Jag skulle gärna vilja veta vilka jobb som är gratis eller rabatterade på en V70 -02 eller äldre (detta var ju årsmodellen på trådskaparens). Jag vill absolut ha det åtgärdat eftersom det måste vara sådant som man bedömmer vara viktigt och då har det också ett värde för mig.

Jag antar att inte hjullager, låskistor, bärarmsbussningar, inre styrleder, övre motorfäste, bakre vindrutetorkarm, knappar till elhissar, bakre bromsar, blinkersglas mm tillhör gratisreparationerna... (listan kan bli ganska lång) Det hade annars varit rimligt från min horisont.

Gratis service vore i och för sig inte så dumt fast jag antar att det inte var det som menades. Det enda jag kan erinra mig varit "gratis" var att man bytte en lambda son på min V70-99 GLT i samband med service -01. Däremot var det inte gratis när det var fel på larmtrådarna i bakrutan. Då fick jag konsumentköplagen i ansiktet eftersom bilen var äldre än 2 år. Man tog däremot betalt för att bygla bort larmet (bakrutan) sladden kostade omkring 3.95:- vill jag minnas (3.00 för kabeln och .95:- för kabelskon). Den hade de kunnat bjuda på!

cme
både du o jag vet att jag itne svarade på trådskaparens inlägg i just detta ut talande. Trådskaparen har jag svarat högre upp.

men det är inte omöljigt att några saker går att få stöd fårn volvo på!
men det får inte att rabla up vilka, så funkar inte systemet. du måste först ha en defekt del, ingen lagar en hel del, delen måste ju vara trasig!

sen så har man ju avgas garanti i 5 år/ 8000 mil. o den täcker ju det mästa som kan tända motor lampan
B230F går fett

Okej, har bytt alla packning på motorn (p&ar[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]

Kung. Tackar!

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]