Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thuné
Cimmen skrev:
S60AWD2.5T skrev:Skulle bli mycket förvånad om du klarar en besiktning utan kat.
Ta nu ansvar för miljön och ta inte bort katen det ger obetydligt mer effekt. Tycker själv att det är oerhört illa gjort av en bilägare att medvetet sabbotera avgasreningen som verkligen gör nytta.
Slår du ut spillolja i dagvattenbrunnarna också? :evil:

Till sist miljön är inte din. Ditt citat "men det är mitt egetbeslut"
Du kan besiktiga utan katten, inga problem om motorn är varm och det är ebn saab 95 Aero, det vet jag till 100%. Katten gör mest nytta vid kallstarter. Men för att vi inte ska börja bråka så sätt dit en racekatt så är även miljöministern nöjd... Och ja jag häller olja i brunnen, 5 L i veckan ungefär... :twisted:

Och han frågade bara om det var farligt för bilen osv... och jag svarade... :?:

TÄNK PÅ MILJÖN! KÖP RACEKATT!
Inte många procents chans att du får igenom bilen utan kat! Dessutom så gör katten inte mycket nytta vid kallstart då den inte fungerar alls innan den fått upp temperatur och processen satt igång.
Användarvisningsbild
av Cimmen
Thuné skrev:
Cimmen skrev:
S60AWD2.5T skrev:Skulle bli mycket förvånad om du klarar en besiktning utan kat.
Ta nu ansvar för miljön och ta inte bort katen det ger obetydligt mer effekt. Tycker själv att det är oerhört illa gjort av en bilägare att medvetet sabbotera avgasreningen som verkligen gör nytta.
Slår du ut spillolja i dagvattenbrunnarna också? :evil:

Till sist miljön är inte din. Ditt citat "men det är mitt egetbeslut"
Du kan besiktiga utan katten, inga problem om motorn är varm och det är ebn saab 95 Aero, det vet jag till 100%. Katten gör mest nytta vid kallstarter. Men för att vi inte ska börja bråka så sätt dit en racekatt så är även miljöministern nöjd... Och ja jag häller olja i brunnen, 5 L i veckan ungefär... :twisted:

Och han frågade bara om det var farligt för bilen osv... och jag svarade... :?:

Inte många procents chans att du får igenom bilen utan kat! Dessutom så gör katten inte mycket nytta vid kallstart då den inte fungerar alls innan den fått upp temperatur och processen satt igång.
du har helt rätt tänkte fel som vanligt... Men bilen har gått igenom 2 år i rad... killen har kanske tur. Köp en triss :P
Användarvisningsbild
av CarMan
helt korekt att en P2:a är omöjlig att besikta utan kat.

& en kat gär mycke riktikt ingen nytta dom 10-15 första sekundrarna. men den är der ruggit stor skilnad på miljö utslätppen.
av TerSve
Är det verkligen någon effektskillnad mellan "vanlig" katalysator och en "race" katalysator. Jag har för mig att skillnaden är att racekatten klarar av ett motorhaveri dvs oljeutsläpp i avgaserna. Det klarar ej en vanlig katalysator av. Sedan så undrar jag vad det är som sätter en felkod bara för att katalysatorn är borta. Sitter inte lamdasonden före katten? Sedan miljömässigt. Man borde få lägre bränsleförbrukning om katalysatorn tas bort. Om alla bilar sparar 5 % bränsle...
Användarvisningsbild
av CarMan
TerSve skrev:Är det verkligen någon effektskillnad mellan "vanlig" katalysator och en "race" katalysator. Jag har för mig att skillnaden är att racekatten klarar av ett motorhaveri dvs oljeutsläpp i avgaserna. Det klarar ej en vanlig katalysator av. Sedan så undrar jag vad det är som sätter en felkod bara för att katalysatorn är borta. Sitter inte lamdasonden före katten? Sedan miljömässigt. Man borde få lägre bränsleförbrukning om katalysatorn tas bort. Om alla bilar sparar 5 % bränsle...
ja jag tror att race katten tål bränsla bättre & det är därför man har den.

det sitter en somd före & en sond efter katen, så bilen ska kunna se om katen funkar.

du får inte lägre bränsle förbrukning utan kat
Användarvisningsbild
av Brainy
Cimmen skrev:Katten gör mest nytta vid kallstarter.
...
En katalysator måste ha varma avgaser för att fungera så vid kallstart tar det omkring en minut innan den börjar hjälpa, men självklart efter att den börjat rena och motorn inte är riktigt varm än så tar det bort fler avgaser än en varm motor då den tar bort 90% av de giftiga gaserna oavsett flöde.

Vad jag läst mig till så ger en racekatt i princip samma flöde som att köra med rakt rör så då är det bättre att köpa en sådan, klara besiktningen och värna om miljön.

/Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
du får upp avgas tempen på 10-15 sek på morderna bilar!

fins en hel del lag krav i USA som har tvingat fram lösningar som gör att man får igång kattarna nästan direkt efter start
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
TerSve skrev:Är det verkligen någon effektskillnad mellan "vanlig" katalysator och en "race" katalysator. Jag har för mig att skillnaden är att racekatten klarar av ett motorhaveri dvs oljeutsläpp i avgaserna. Det klarar ej en vanlig katalysator av. Sedan så undrar jag vad det är som sätter en felkod bara för att katalysatorn är borta. Sitter inte lamdasonden före katten? Sedan miljömässigt. Man borde få lägre bränsleförbrukning om katalysatorn tas bort. Om alla bilar sparar 5 % bränsle...

det sitter en somd före & en sond efter katen, så bilen ska kunna se om katen funkar.

En bra racekat har ofta exakt lika bra rening som en vanlig katt, titta på kattarna som Porsche använder tex.

Största skillnaden brukar vara att de har bättre flöde och att det tål högre temperatur genom metallsubstratbärare (tillverkad av svenskt höglegerat stål) istället för det billigare keramiska bärare.

Genom att de tål högre temp behöver man ej feta blandingen på fullast, som en Saab eller Volvo turbo gör för att inte få för hög temp. Porschen klarar full-last utan att feta och går därför rent om miljövänligt med gasen i botten.

En bra racekatt kommer inte att tända motorstyrningslampan, om det händer som du säger CarMan beror det på att det är en billig dålig variant.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:

En bra racekat har ofta exakt lika bra rening som en vanlig katt, titta på kattarna som Porsche använder tex.

Största skillnaden brukar vara att de har bättre flöde och att det tål högre temperatur genom metallsubstratbärare (tillverkad av svenskt höglegerat stål) istället för det billigare keramiska bärare.

Genom att de tål högre temp behöver man ej feta blandingen på fullast, som en Saab eller Volvo turbo gör för att inte få för hög temp. Porschen klarar full-last utan att feta och går därför rent om miljövänligt med gasen i botten.

En bra racekatt kommer inte att tända motorstyrningslampan, om det händer som du säger CarMan beror det på att det är en billig dålig variant.

Sen kan det ju hända en del andra lustigheter, dagens bilar har ju system som "rusar tomgången" vid kallstart och ger extrema öppningstider på avgasventilen för att dumpa heta gaser som ska snabbvärma katten. Där är ju frågan om en racekatt värms upp tillräckligt fort.
Användarvisningsbild
av CarMan
anledningen till att race kattar tänder motorlampan är inte att dom inte renar, utan att dom inte börjar rena tilräckligt fort. dom tar lite längre tid påsig helt enkelt.

man fetar inte på för att sänka avgas tempen, det är helt fel! när man vill ha ner avgastempen så öppnar man EGR vantilen.

feta på gör man för att sänka tempraturen i förbränningsrummet.

Just nu ligger deras sida nere, men gå in p&[…]

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]

Nu an vi snacka om totalsågning..... och det[…]

Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]