Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hoscar
#744189
Vad anser ni gott folk - är det någon idé att rostskydda en ny V70II genast första året eller kan man lika väl vänta några år eller hoppa över det helt och hållet? Jag har tänkt hålla bilen 15 år, minst. Nya V70II är ju rätt välskyddad i grunden även om skyddet ska ha blivit något sämre på senare år.
av Malmstroem
#744194
Jag hade inte valt att rostskydda en ny V70.

Om du väljer att gå vidare -- se då till att anlita en kompetent firma. Det är fullt möjligt att försämra rostskyddet på en Volvo genom inkompetent "förbättring".
Användarvisningsbild
av Dogfight
#744269
Jag har precis haft min V70 my13 inne på rostskydd. Valde Protec i Mölndal som använder Dinitrol som rostskydd. Firman säger att de vill ha bilen så fort som möjligt för att bilen skall vara så ren som möjligt. Visst de gör rent bilen under innan men det är ju lättare o få rent en bil som inte e full av jord o sand o dyl. under. Stod ett plakat att volvo godkänt deras rostskyddsmetod. Stod flera andra märken oxå på plakatet.
Dogfight
Användarvisningsbild
av Vojje
#744273
Har Volvo problem med rostskyddet?
Har haft min Toyota -96 sedan ny och aldrig rostskyddat.
Tvättar den högst 2-3 ggr/år och aldrig ngn påpekan överhuvudtaget av SBP.
Att rostskydda en ny Volvo verkar vara overkill, minst sagt.
av hoscar
#745257
Jag har nu läst på lite mer och kontaktat de enda två seriösa rostskyddararna som finns i krokarna där jag bor. Swerust förespråkar en dyr (6.400) fullständig behandling som känns som ren overkill på en ny Volvo, och de vill ha in bilen innan den ens gått ynka 10 mil för att kunna ge full garanti på 12 år - jag inser inte poängen då Volvos rostskyddsgaranti är lika lång utan att man behöver göra ett smack. Dinitrol+ är en något billigare (ca 4.600) specialanpassad behandling för relativt nya bilar, dock görs ingen behandling på ytor i hjulhusen som täcks av innerskärmar och jag blir tyvärr inte riktigt klok på vare sig vilken garanti som ges liksom nyttan med certifikat efter utförd behandling ifall bilen likväl skulle rosta sönder pga slarv på verkstan. Även proffs kan göra misstag, det hände min förrförra bil av annat märke för 10 år sedan.

Det lutar nog åt att jag väntar med eventuellt rostskydd de närmaste åren framöver och förlitar mig på Volvos fabriksbehandling som fortfarande hör till de bästa på marknaden. V70II fick trots allt betyget 4 av 5 i ViBilägares test (se http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... 2011-34066) och det finns inga larmrapporter. Enligt dinitrolcenters citering av KIMABs undersökning 2009 av bilar av årsmodell 2004/2005 så fanns ingen rost på V70 någon annanstans förutom ytlig rost på bakskärmarna på var 7:e bil. KIMAB har inte granskat V70II än, men det kommer väl inom några år. Några dramatiska förändringar är förmodligen inte att vänta.
av perhall
#745264
Volvos rostskydd på de stora bilarna är ju omvittnat bra. Tidiga S80 kom 1998 och aldrig nästan så ser man mer än marginell rost på sådana. Nästan inga anmärkningar hos SBP. Jag skulle inte göra det...
PH
av 2444ever
#745273
Funderade själv en del på att rostskydda min V70 -00 när jag köpte den 2010. Vad jag kom fram till var att om rostskyddet INTE "släppt" någonstans t.ex. undertill så var det inte så lönt. Vet inte om det direkt går att förbättra ett rostskydd utan att göra om det från grunden, och då tror jag att det är svårt att få det lika bra som det var från fabrik. I så fall så blir ju de ställen där rostskyddet fortfarande är bra lite sämre än innan behandlingen (medans de ställen med dåligt rostskydd givetvis blir bättre).

Jag är långt ifrån någon expert på detta, men att de seriösa firmorna inte kan lämna garanti om bilen gått mer än en kort sträcka talar ju för min teori om att det är svårt att förbättra/göra om ett rostskydd på en gammal bil.
Så eftersom min V70 ser bra ut undertill så har jag inte gjort något mer med den.

Lite OT: Vad är problemet med "balkarna" för dragkroken, där har rosten jobbat på riktigt bra genom åren, är det så svårt att rostskydda det på ett bra sätt. Verkar vara så för alla bilar med dragkrok.
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]