Jag har nu läst på lite mer och kontaktat de enda två seriösa rostskyddararna som finns i krokarna där jag bor. Swerust förespråkar en dyr (6.400) fullständig behandling som känns som ren overkill på en ny Volvo, och de vill ha in bilen innan den ens gått ynka 10 mil för att kunna ge full garanti på 12 år - jag inser inte poängen då Volvos rostskyddsgaranti är lika lång utan att man behöver göra ett smack. Dinitrol+ är en något billigare (ca 4.600) specialanpassad behandling för relativt nya bilar, dock görs ingen behandling på ytor i hjulhusen som täcks av innerskärmar och jag blir tyvärr inte riktigt klok på vare sig vilken garanti som ges liksom nyttan med certifikat efter utförd behandling ifall bilen likväl skulle rosta sönder pga slarv på verkstan. Även proffs kan göra misstag, det hände min förrförra bil av annat märke för 10 år sedan.
Det lutar nog åt att jag väntar med eventuellt rostskydd de närmaste åren framöver och förlitar mig på Volvos fabriksbehandling som fortfarande hör till de bästa på marknaden. V70II fick trots allt betyget 4 av 5 i ViBilägares test (se
http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... 2011-34066) och det finns inga larmrapporter. Enligt dinitrolcenters citering av KIMABs undersökning 2009 av bilar av årsmodell 2004/2005 så fanns ingen rost på V70 någon annanstans förutom ytlig rost på bakskärmarna på var 7:e bil. KIMAB har inte granskat V70II än, men det kommer väl inom några år. Några dramatiska förändringar är förmodligen inte att vänta.
V70 T4 MY13 silver.