Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
xxargs skrev:
Men för helsike...
Tackar för ett mycket utförligt svar.
Det du skriver hade jag "lite på känn" att jag gjort fel. När jag "efterfyllde" sist hade kompressorn stannat, (då hade den fungerat över ett år) och då fyllde jag c:a en flaska innan den "gick igång. Sadan körde jag några dagar, men den fungerade dåligt. Då frågade jag min svåger (förre ägaren) om torkfiltret, och det byttes samtidigt med kompressorn för c:a 6 år sedan. Då fyllde jag på c:a 2 burkar till (sammanlagt c:a 700g), men det blev ändå inte riktigt bra. Tanken var då att tömma systemet, byta torkfilter och fylla det på en gasstation, som kunde vacumsuga och fylla på olja. Men det hann jag ju inte. I nuläget ska jag försöka laga kondensorn, (ett av aluminiunrören, bågarna i gaveln, det ser ut att vara mycket tunt där) alternativt hitta en begagnad (passar till -89), Fylla med gasol och kolla att det fungerar, sedan byta torkfilter och fylla på stationen, men det är i nuläget inte "högprioriterat". Håller på med båten.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
SA4AQS skrev:Jag har läst en del bra fakta i hychill's manual och allmänt bra att veta om bil ac anläggningar i Haynes Techbook Automotive Heating and Conditioning.
Tack för det, ska kanske läsa på innan jag ger mig på det igen. Man kan ju inte vara bäst på allt :D Men det kan vara ett problem att "vara duktig" på mycket. Då är det lätt att "ta sig vatten över huvudet". Och då händer det sådana här saker. "En händig karl och en svets" kan lösa många problem, men är man "påläst" så underlättar det. Och så finns ju alla ni på detta underbara forum :lol:

Mvh
Lennart
av xxargs
Hoppas att du tog det på rätt sätt - en smiley på rätt ställe kanske inte hade varit så dumt nu när jag läste igenom efteråt.

Dock hajar jag till lite om folk fyller okontrollerat mer och mer och det sedan smäller, speciellt om det är gasolblandning (iofs bara en läcka och inte en brand, gasol är ändå ganska robust när det gäller tändvillighet och tål riktigt (glöd)heta ytor bra utan att tända sig (till skillnad från tex. bensin eller oljor) - men den _är_ känslig för gnista och öppen eld när blandningen med luft är i lämplig intervall, det kommer man inte ifrån och det är något man måste vara beredd på och acceptera kan hända (precis som riskerna med bensin i en bensinbil) - Nu kanske det var så att ditt system trots allt var ganska tomt ändå av av inlägget efteråt och och bristningen var just beroende av för tunt korrugerat rör.

Att prova själv ser jag som en rättighet som man tar sig (frågar man så får man ju inte...) trots att en massa yrkesfolk blir stirriga om de ser att någon 'avslöjar' deras yrkeshemligheter och kanske upptäcker att det inte är så jäkla märkvärdigt och tom. att de fuskar (som tex vakumsugningen då en riktig vakumsugning med absolutvakummätare som domare när det är tillräckligt bra, kan ta rejält med tid) - dock fortfarande måste man vara noggrann i utförande och där riskanalysen finns i bakhuvudet och man arbetar på att konsekvenserna är minimala när det oönskade ändå inträffade - för det gör det - förr eller senare...

Lycka till.
Användarvisningsbild
av lennarte
xxargs skrev:Hoppas att du tog det på rätt sätt - en smiley på rätt ställe kanske inte hade varit så dumt nu när jag läste igenom efteråt.
Näädå, ingen fara. Jag kan nog ta kritik om det skulle vara så, men så uppfattade jag inte det. Kanske en antydan till uppläxning, då :roll:
Jag har läst en hel del om detta innan jag fyllde första gången och trodde mig vara "på den säkra sidan". Ingenstans har jag läst om skillnaden i densitet. Det är väl detta som kallas "läropengar" :oops:
Kanske skulle moderatorn ta och "samla ihop" alla inläggen om mina AC-bekymmer och lägga under en egen tråd? Förslagsvis döpt till AC problem B234F. Då blir det ju lättare för andra att hitta det, för AC-bekymmerna är ju ett sidospår i denna tråden.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kompe
Dock ändå väldigt Intressant att läsa alla små som stora problem med din bil :D
De där mä densiteten ska ja hålla ett öga på när ja kommer så långt att ja kan fylla på med köldmedium :lol:
Hoppas du behöver tanka snart så vi får se om förbrukningen har sjunkit nått 8) :-DD
Användarvisningsbild
av lennarte
xxargs skrev:Nu kanske det var så att ditt system trots allt var ganska tomt ändå av av inlägget efteråt och och bristningen var just beroende av för tunt korrugerat rör.
Kollade lite närmare på kondensorn idag. Det är slitage "utifrån". Luftintaget (kalluften) till luftfiltret (det korta plaströret) har legat emot och skavt precis på 3-dje "rörböjen" uppifrån. Så jag kanske har gjort något rätt i alla fall :roll: Då borde det gå att svetsa det. det är aluminium, så det är inte alldeles lätt, men man måste ju prova och testa vad mina gränser går. Har provat på mycket i svetsväg genom åren så det ska nog gå bra, har dock aldrig gassvetsat i tunna aluminiumrör. Pratade med Volvo idag när jag hämtade oljefällan, han log när jag berättade var det läckte, det var tydligen vanligt att kondensorn "sprang läck" just där

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Om vi ska återgå till min bränsleförbrukning igen. Det blev lite mycket AC ett tag. Tankade idag, 1,07l/mil, nästan 1dl mindre än tidigare lägsta "notering". Sommardäck och ingen AC gör väl sitt, kantänka. Motorn går i alla fall kanon, tomgången fungerar som den ska, 800rpm. inga konstigheter med att den "stannar" vid 1000-1100rpm ibland. Det sista jag gjorde var att "spänna" fjädern till gasspjället. "Drog runt" den ett varv, justerade stoppet till gasspjället ännu en gång, sedan har det fungerat.

Mvh
Lennart
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 24

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]

Felkod ecm-2520

Kom du fram till vad problemet var tillslut? Jag h[…]