Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Till er som väljer att köra med extern ansluten box ett tips till er om ni upplever något galet med motor eller a lådan
Prova utan box och se hur det går då kör gärna ett par tankar så att man kan säkerställa att felet även finns utan box

Hade en kund som körde med box och den ryckte ibland och växlade rätt illa enl honom

Varje gång jag fick in bilen så vart den helt OK körde den i en vecka till o från mitt jobb då kunden var utomlands
underbar bil vart allt jag kunde säga
Han vart mer tokig allt eftersom tiden gick och jag inte kunde hitta något

Vid det sista besöket så skulle Volvo+ våran Kund Relations Ansvarig (KRA) köra bilen
När jag går ut för att hämta en annan kundbil denna morgon när han skulle lämna in sin bil Så står just denna kund och demonterar boxen utanför på våran kundparkering
Jag frågar om något är galet och han berättar att han inte hunnit demontera den kvällen innan
Blir en rätt lustigt samtal när jag talar om att det kan vara boxen som gör att hans bil är som den är

För han hade alltid tagit bort boxen kvällen innan besök hos mig och åter monterat den samma kväll han hämtat bilen hos mig så han körde den mer eller mindre aldrig utan box

Blir lite jobbigt för oss som ÅF mot Volvo för all tidigare felsökning som Garanti avd fått betala för + lite komponenter byttes på prov då dom kunde ge liknande symptom enl våran "hotline"

Dom blev väl inte direkt glada om man säger så när vi ringde och talade om vad vi funnit Det är ju så att om verkstaden finner att en bil är trimmad så har vi en skyldighet att detta rapporteras till Volvo så att dom Garanti spärrar bilens drivlina

Då det är på detta sätt så underlättar det mycket om man provkör bilen utan trim vad det än gäller för trim PPC eller box

Självklart gör man som man vill med sin egna bil men gärna se till vad man själv "justerat" om detta ev kan påverka något är det enkelt att demontera gör det före verkstads besöket för allas skull

Om det kan påverka så att "felet" försvinner så slipper man ju besöka verkstaden i onödan ;-//

//Goose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
Jefe skrev:
Droopy skrev:Ja, det kan jag ju aldrig veta och inte heller ta hänsyn till tycker jag, jag gör ju vad jag vill med bilen under den tiden jag äger den, det gör väl alla. Jag kan ju inte gå och tänka på nästa ev ägare.
Det är väl ok så länge man talar om för nästa ägare att man har haft en fulbox i sen bilen var ny.
Sen är det ju upp till köparen och bestämma om han vill köpa den. Huvudsaken man är ärlig och
inte mörkar en sån detalj.
Självklart gör ägaren vad han vill med sin bil. Men,,,

Att som begköpare inte få veta att bilen varit ful-boxad tycker jag är precis lika illa som att bli blåst och köpa en mätarskruvad bil.

Men världen är ju full av ful-boxare och mätarskruvare och det är nog inte många av dem som upplyser om det vid försäljningen.
Volvo har satt en unik pinkod för varje bil!
Sen kan man diskutera om och varför!

Kanske hör det ihop med avgascertiferingen för varje motor kontra bilmodell inom eu att det inte ska gå och ändra?

Sen kan man ju undra då Polestar finns med bakom kulisserna som tar fram olika certf mjukvaror om de ser en möjlighet till ökad marknad och sett till att påverka att pinkod har införts i boxen.

Hur är det med de andra tillverkarna audi bmw merca kanske har dem också börjat spärra boxarna från nu?

Men som allt annat går det även där att knäcka pinkoderna på boxen men blir ju lite omständigare och dyrare än så länge.

Bara hoppas att Polestar är snabba att få ut sina mjukvaror och kanske till och med sänker sina priser lite då dom nu har chansen att kapa marknad..
Det intresanta är att det ev är olagligt. Det finns ju en EU regel som säger att man inte får neka en tredjepartsverkstad samma möjligheter som Volvos märkesverkstäder. Iom det måste Volvo lämna ut koden till vilken verkstad som helst.

Sen om den heter bosses biltrim eller inte är ju en annan fråga
MatsO skrev:Det intresanta är att det ev är olagligt. Det finns ju en EU regel som säger att man inte får neka en tredjepartsverkstad samma möjligheter som Volvos märkesverkstäder. Iom det måste Volvo lämna ut koden till vilken verkstad som helst.

Den verkstaden har väl ingen nytta av den pi.nkod, dom kommer väl inte åt några mjukvaror till bilen ändå, antar att det bara är Volvos auktoriserade verkstäder som har den behörigheten
Om PIN-koden bara skulle gälla motorstyrningen så är det inte säkert att det är olagligt. Ganska röriga regelverk, finns ju ett gammalt gruppundantag i EU-rätten som har förändrats flera gånger. Ursprungsidén nån gång kring 1974 var att BMW ville säkerställa kvalitet i eftermarknad, och EG-kommissionen, som den hette då, godkände det. En begränsning i fri konkurrens som ju är en av EU-rättens hörnpelare. Hur det skulle se ut idag med Pin-kod och fri verkstad kräver nog en rättslig prövning eftersom det, baserat på gruppundantaget, rättsfall etc. går att argumentera både för och emot. Troligen skulle BSR ha sämre chanser än Mekonomen att få ut koden, och möjligen skulle kodutlämning kunna villkoras med att koden ej får användas för att försätta bilen i ett skick som ej är förenligt med helbilsgodkännandet.
PH
Hm boxen köpt hos en av de seriösa trimföretagen, som jag ser det finns ingen seriös trimfirma som säljer sådant skräp.
Men till frågan, bilen får denna egenskap om man försöker ta ut max antal hkr via en box, allra helst om du har en automat då börjar lådan tok växla upp och ner vid kickdown så det är inget fel på boxen utan en egenskap som dessa har.
Lämna bilen till Volvo och installera Polestar i stället.
MatsO skrev:Det intresanta är att det ev är olagligt. Det finns ju en EU regel som säger att man inte får neka en tredjepartsverkstad samma möjligheter som Volvos märkesverkstäder. Iom det måste Volvo lämna ut koden till vilken verkstad som helst.

Fast det är väl inget som hindrar Bosses biltrim att köpa Vida med en prenumeration som alla märkesverkstäder får göra?

/Martin
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Jag skulle prova att reklamera för att se om […]

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]