Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robban67
lennarte skrev:Kan vi nu återgå till mina senaste frågor. Det "flöt ut" lite grand på slutet här... :lol:
Mina frågor var.
1. I helgen plockade jag ner spjällhuset och tog bort spjäll och spjällaxel (gjorde inte det förra gången) och gjorde ordentligt rent. Der var en liten slitkant i huset, och man kan se på spjället där axleln sitter att spjället är slitet. När jag monterade ihop det, så var det omöjligt att få det riktigt tätt. Man ser en ljusstrimma nästan runt hela spjället (fast justerskruven är utskruvad) hur jag än försökte (för mycket slitet?).
2. Slangen ovanför oljefällan till vevhusventilationen hade "hoppat av. Tog ut hela oljefällan för rengöring. När man tar ut oljefällan ska man inte ta med slangen upp (har jag läst på forumet). Vilken slang är det? Lossade 2 skruvar och började försiktigt att "lirka ut" den. Där finns ingen slang. Den är gjord i ett stycke hela vägen ner i tråget. Det sitter ett hål med oring mellan skruvarna, sedan är det ett långt rör genom det nedre hålet (med en oring på) ner i tråget. Det röret var trasigt. Ungefär 20cm ner i tråget var det "splittrat, som om någon hade trampat på det. Har jag en annan typ av oljefälla på min motor (16V B234F)? Eller har den varit ute någon gång och "blivit fixad".
Tacksam för response om dettaMvhLennart
Hej

Kul att se att du inte ger upp hoppet om denna bil då det är en underbar maskin att köra, har själv åkt med den här modellen senaste 6 åren och uppskattar den enormt mkt.

Lite svar på dina frågor kanske jag kan bidra med , vi försöker iaf :) :

1. Gasspjället kan inte bli helt 100%-igt tätt eftersom det då inte skulle gå att vrida på , rätta mig om jag har fel där .

2.Vevhusventilationen på våra motorer ser lite annorlunda ut just pga röret som sticker ner , men det ska dock vara helt hela vägen.
Kanske kan vara en tidigare ägare som satt dit det snett och missat hålet i skvalpplåten i tråget där den ska sticka ner en bit.

Tycker ändå att du inte ska acceptera din bränsleförbrukning då du har manuell låda , jag kör automat och den drar på korta sträckor runt 1.1 , snäll körning . den förra vi hade var med manuell låda , en M46:a , 1,05 lit/ mil vintertid och 0,95 lit / mil sommartid , och då pratar vi korta sträckor runt 1 mil bara .

Vid långkörningar så drog den enbart 0,76 lit/ mil , helt otroligt bra må jag säga :) ... , min automat som jag har nu drar bara 0,88 lit / mil vid landsväg i 100km/h , också bra :) .

Mina stift jag kör med är Volvo original faktiskt, men är inne på att prova NGK :s BPR6ES istället.

Din BTR , har du provat så den är okej , om den inte reglerar till ett jämt soppatryck hela tiden så blir det för liten mängd och då fetar boxen på med mer soppa helt i onödan.

Du kan ju lossa vakumslangen på dess baksida och suga själv så du känner att det membranet i den fungerar, klickar lite lätt i den , som ett ploppande ljud hör man, har hänt att dessa membran gett sig och bensin kommer ut den vägen vilket gör att membranet inte reglerar ett jämt soppatryck trots allt .
Men du kanske har kollat den ?

mvh

Robban
Användarvisningsbild
av lennarte
robban67 skrev: 1. Gasspjället kan inte bli helt 100%-igt tätt eftersom det då inte skulle gå att vrida på , rätta mig om jag har fel där .
Du har helt rätt. För "tajt" justerat spjäll kan fastna när motorn kallnar. Jag hade borta spjällhuset, skruvade ut justerskruven och "centrerade" spjället, men jag tycker det släpper igenom för mycket ljus. Tomgången ligger på c:a 500rpm med slangen till tomgångemotorn pluggad. Kanske lite högt? Röret till oljefällan?
robban67 skrev: 2.Vevhusventilationen på våra motorer ser lite annorlunda ut just pga röret som sticker ner , men det ska dock vara helt hela vägen.
Kanske kan vara en tidigare ägare som satt dit det snett och missat hålet i skvalpplåten i tråget där den ska sticka ner en bit.
Misstänkte något när jag såg en bild på "nätet" på en B204FT motor, Den oljefällan såg nämligen ut som min. Visserligen ser man bara det som är ovanför, men det skiljer lite mot "dom vanliga". Problemet är att jag måste nog plocka bort insuget för att få i en ny. Det var precis jag fick i och ur den trasiga.
robban67 skrev:Tycker ändå att du inte ska acceptera din bränsleförbrukning då du har manuell låda , jag kör automat och den drar på korta sträckor runt 1.1 , snäll körning . den förra vi hade var med manuell låda , en M46:a , 1,05 lit/ mil vintertid och 0,95 lit / mil sommartid , och då pratar vi korta sträckor runt 1 mil bara .
Då börjar jag ju närma mig i alla fall.
robban67 skrev:Mina stift jag kör med är Volvo original faktiskt, men är inne på att prova NGK :s BPR6ES istället.
Hade problem med mina Champion RN9YCC (katalogens rekommendation) så jag provar just nu NGK stift, fast jag köpte "ett snäpp" kallare (BPR7ES) och det verkar fungerar alldeles utmärkt.
robban67 skrev:Din BTR , har du provat så den är okej , om den inte reglerar till ett jämt soppatryck hela tiden så blir det för liten mängd och då fetar boxen på med mer soppa helt i onödan.
Funderar på Biltemas justerbara BTR, den har manometer.
robban67 skrev:Du kan ju lossa vakumslangen på dess baksida och suga själv så du känner att det membranet i den fungerar, klickar lite lätt i den , som ett ploppande ljud hör man, har hänt att dessa membran gett sig och bensin kommer ut den vägen vilket gör att membranet inte reglerar ett jämt soppatryck trots allt .
Jag kollade trycket förra vintern, och då låg det på "rätt värde" (2,2 - 3kg tror jag det var)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av robban67
Hej

BTR:n ska ligga på 3 bar så konstant flöde skapas där av vakumet vid acceleration :) , detta eftersom det är brränsleboxen som bestämmer hur länge spridarna ska vara öppna vid olika tillfällen.

Här är en bild på den modellen som sitter i min B234F , antar b204ft hade likadan där .

Bild

Du är tvungen att lätta på insuget för att få i en ny rakt och fint , kan tänkas att det är det som tidigare inte gjort utan pressat den och då knäckt sista biten nertill.

Varvtalet med tomgångsmotorn opluggad ?
Den ska nästan stanna med tomgångsmotorn borttagen eller iaf jobba ruskigt oregelbundet, hosta / spotta etc och föra ett jädrans liv för den kämpar då för att hålla sig igång.

mvh

Robban
Användarvisningsbild
av lennarte
robban67 skrev:BTR:n ska ligga på 3 bar så konstant flöde skapas där av vakumet vid acceleration :) , detta eftersom det är brränsleboxen som bestämmer hur länge spridarna ska vara öppna vid olika tillfällen.
Har för mig att det var ( inte mindre i alla fall) c:a 3bar utan utan vacum (vacumet försvinner ju vid acceleration) och 2,2bar med vacum, mätt med motorn på tomgång
robban67 skrev:Här är en bild på den modellen som sitter i min B234F , antar b204ft hade likadan där.
Du är tvungen att lätta på insuget för att få i en ny rakt och fint , kan tänkas att det är det som tidigare inte gjort utan pressat den och då knäckt sista biten nertill.
Så är det nog. Men det var en lång en du har.
robban67 skrev:Varvtalet med tomgångsmotorn opluggad ?
Den ska nästan stanna med tomgångsmotorn borttagen eller iaf jobba ruskigt oregelbundet, hosta / spotta etc och föra ett jädrans liv för den kämpar då för att hålla sig igång..
Jag tog bort slangen som sitter till tomgångsmotorn i den grova slangen ner till luftfiltret och pluggade åt båda hållen. Motorn gick skapligt inga större problem att hålla sig igång, men jag kollade bara på varvräknaren i bilen. Slangen från oljefällan, både den grova (utanför spjället) och den klena (på undersidan efter spjället) satt kvar. Skulle kanske pluggat nipplen till den klena slangen också. Rent "hypotetiskt", om jag har rätt om att den får för mycket luft från oljefällan, skulle jag plugga den nipplen och köra några dagar. Oljefällan fungerar ju "hjälpligt" med den grova slangen

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Robban67 skrev: Varvtalet med tomgångsmotorn opluggad ?
Den ska nästan stanna med tomgångsmotorn borttagen eller iaf jobba ruskigt oregelbundet, hosta / spotta etc och föra ett jädrans liv för den kämpar då för att hålla sig igång.
Provade i går kväll en "okonventionell" metod att justera gasspjället. Lossade skruvarna som låser spjället på axeln, lossade justerskruven och tog bort staget till spjällaxeln. Fram med det "stora artilleriet" i form av en kulhammare. Jag ”bankade” rätt spjället. I och med jag hade lossat skruvarna och ”juckade” på spjällaxeln samtidigt som jag knackade på spjället så fick jag det lite mer ”centrerat”. När jag justerat stoppen till ungefär ett ¼ varv och sedan provade med bortkopplad tomgångsmotor så dog motorn nästan direkt. När allt är kopplat igen är tomgången c:a 800rpm (c:a en ”nålbredd” (100rpm) lägre än innan). Ska bli spännande att köra till båthamnen i eftermiddag. Kör jag c:a 6km (från jobbet och hem) fungerar tomgången. Kör jag till båthamnen (c:a 15km) är tomgången hög (c:a 1300rpm)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev: Ska bli spännande att köra till båthamnen i eftermiddag. Kör jag c:a 6km (från jobbet och hem) fungerar tomgången. Kör jag till båthamnen (c:a 15km) är tomgången hög (c:a 1300rpm)
Har ni problem med hög tomgång? Slå ner den med hammare :lol: Det verkar som det fungerar aldeles utmärkt. När jag "trampar ur" vid stopp och korsningar är den lite trög ner till 800rpm, men den går ner dit. Vid gassläpp "hänger den kvar några "ögonblick" vid c:a 1000rpm innan den går ner till 800. Det är en avsevärd skillnad att köra den, har sagt det förr, den går bättre än någonsin. Att ett (om det nu är bara det) fel på centreringen av gasspjället kan göra så mycket. Den var inte svårkörd (runt i korsningar på låga varv) innan, men nu "smyger den som en katt".
Felet var alltså att gasspjället lossnade för c:a 2 år sedan, sedan har jag trots flera "mjuka" försök inte fått det rätt. När jag nu sist hade borta hela spjällhuset och plockade bort både spjäll och spjällaxel och gjorde riktigt rent (det var inte alltför smutsigt) fick jag inte riktigt tätt heller. Som jag skrev ovan tyckte jag att det "släppte igenom" för mycket ljus, trots flera försök att ändra det. När jag sedan kört några dagar tog jag till hammaren, (läs ovan) så verkar det (peppar, peppar ta i trä) äntligen bli bra. Ska åka och tanka efter helgen, så får vi se om det gör något där också,

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Var och tankade idag. Har inte kört mer än ett par mil sedan jag gjorde senaste "justeringen" så den kan vi bortse ifrån. 1,16l/mil är i alla fall på rätt väg. Det har ju varit + grader på eftermiddan när jag kör hem, men jag använder fortfarande motorvärmare. Ser fram mot nästa tankning. Då ske det ju märkas efter "justeringen" och då har jag kört på sommardäck också. Dom "åker på" på måndag.
Nu ska vi till Båstad och bada i havet ??:-/ . Där är det isfritt (c:a 1 - 3 +grader i vattnet).

Mvh
Lennart
av xxargs
lennarte skrev:
SA4AQS skrev:Jasså på så vis, Jag har läst att det var lite si och så med blandningen på dom så det var svårt att få ett bra resultat.

Jag läste på ett Citroën forum. skrivet av en kylmontör att Biltemas Camping gas var den gasolblandning som hade "bäst" blandning, och dom (300ml) flaskorna passar ditekt på min "fyllare"
SA4AQS skrev:måste vara noga med att få i rätt mängd.
Jag vet, det kan vara därför kondensorn "small" veckan efter jag efterfyllde den. För att veta hur mycket där är i, måste den vara tom när man fyller den. Mitt AC-system skall rymma 1,2 kg och jag hade fyllt i 3 burkar (c:a 700g) så var där lite kvar (den hade slutat fungera) så blev det kanske för mycket

Mvh
Lennart

Men för helsike...

50% blandning med propan (R290) resp 50% isobutan (R600) har mindre än halva densiteten på vätskan i jämförelse med R134a för samma volym, inte underligt om du höll på att spränga systemet om du försökte få in lika många gram gasolblandning som antalet gram R134a, du höll ju på att fylla systemet med flytande gasol ända upp till anslutningsnippeln bokstavligt talat...

Lämplig HC laddning är ca 42% av R134a:s vikt om man räknar mer exakt vilket innebär att 500 gram HC (gasolblandning) ger precis samma fyllnad som 1.2 kg R134a i systemet, fyller man mer så blir kondensorn allt fullare med vätska och ytan som kondenserar gasen till vätska (och avger värmen) bli mindre och trycket högre och löser inte pressostaten vid ca 30-32 Bar och stoppa kompressorn (och det klapprar och har sig) eller kompressorns säkerhetsventil öppnar innan och det pustar olja och köldmedie , så är det slang eller något annat som spricker vilket verka ha gjort i det här fallet.

Att kompressorn inte verkat stannat i tid kan också betyda att din pressostat på högtrycksidan inte är som den skall och bör bytas, eller så var din kondensor verkligen rutten om den sprack långt innan 30 Bar...

Är det en orificer-system (vilket volvo och ford ofta har) så behöver man egentligen inte fylla så mycket mer än att botten på den stora burken (recivern) blir kall i botten vid en varmare dag och max på ventilationen (och lite högre motorvarv) - då har man tillräckligt för att evaporatorn skall vara vätt i sina rör hela vägen och lite av köldmediet som inte hunnit koka upp i evaporatorn rinner ut i den tjocka röret ut från torpedplåten och ned i burken och sista slatten koka upp där innan gasen sugs in i kompressorn.

Överfyll inte systemet, dvs i det här fallet absolut max 500 gram HC - väg in det från tomt system (man måste ha lite erfarenhet/förstå hur det fungerar om man skall fylla efter manometer) - det blir inte bättre bara för att man fyller mer, utan det blir tvärt om.

En bil-AC kan gå till i stort sett halva laddningen innan det börja märkas för mycket så det är bättre att fylla en smula för litet är att överfylla.

Nu när systemet har öppnat sig med brott/spricka så måste den delen repareras och läckkollas, också byta torkfilter eftersom fukt har haft tid på sig att spridas i systemet och sedan vakumsugas innan någon gas fylls på - luft i systemet är inget bra alls (och får manometrar att visa fel om man använder sådana) och ett torkfilter blir mättad på 15-30 minuter om dess anslutningar är öppna mot fria luften

Bytet av torkfiltret skall alltså göras precis innan vakumpumpningen och raskt - inom 10-15 minute från att man bryter förseglingen på torkfiltret tills vakumpumpen börja arbeta (helst efter att man vakumpumpat ett varv innan med den gamla torkfiltret och kollat att det är tätt och försöka få ut så mycket fukt det går med en lång körning på åtskilliga timmar, ser man kondens på vakumpumpens utblås (kräng dit en bit 22 mm klar pvc-slang på utloppet så syns kondensen om det finns någon - vakumpumpen skall helst varmköras innan den suger ur bil-AC:n annars kan oljan bli mjölkig av fukt och det är svårt att få bra vakum) så vet man att man suger fukt - därefter byter torkfiltret raskt till den nya och därefter vakumpumpa länge igen, annars är det bortkastade pengar med den nya torkfiltret...)

Du kommer också behöva fylla i ca 60 ml olja i systemet (köp POE olja av rätt viskositet) om du byter både torkfilter och kondensor - en del olja försvann troligen när kondensorn sprack och för att kompensera detta så är det ytterligare 30 ml, så det kanske handlar om totalt 90 ml olja...

En grövre läcktest med vakum kan man göra med en manometer typ biltemas 15-1366 för 90:- och med vakumpumpen suger man tills visaren går ned på 30 inch Hg (760 mm Hg/-100 kPa) och tom. lite förbi och stannar - stänger kran till vakumpumpen (typ - biltema 254330, måste dock se till att den är tät i manöveraxeln och på biltemas måste man dra till axelmuttern som pressar tätningen då och då för att hålla sig tät - såg nu att det finns flera varianter numera så det kanske finns bättre modell som håller sig tätare) - används gängtätningsmassa typ loctite 561 eller 577 i gängorna och en dygns vila innan vakum - teflontejp är värdelöst om man skall få tätt mot vakum, jag har provat 10-pack rullar teflontejp och det går fan mig inte att få det tillräckligt tätt mot vakum mer än typ var femtionde försök ungefär...) - och så låter man stå över natten - visaren skall inte ha rört sig en millimeter om inte barometerståndet heller har ändrat sig, ett gott råd, gör alla anslutningar i kopparrör med hård eller mjuklödning från kran som stänger mot vakumpumpen, manometern till adaptern som ansluter mot nippeln i bilen - annars kommer man aldrig kunna hålla vakumet en hel natt pga läckor och utdustningar från slang mm... skall man mäta mBar-vakum som nedan så är detta ännu viktigare.

Helst skall man också tryckprova också och har man tillgång till Argon/kolsyra från MIG/MAG-svetsen så kan man prova med detta och tryck upp trycket så högt det bara går men max 10 Bar (brukar vara max typ 6-7 bar efter regulatorn - läcktakten om man har en läcka ändras inte speciellt mycket mellan 6 och 10 bar - det är ljudhastigheten som begränsar och ändrar sig med roten av tryckändringen, med andra ord går man från 10 bar till 6 bar så har man fortfarande 77% av flödet kvar i en läcka) och när man släpper ned regulatortrycket igen så skall inte trycket sjunka med märkbar rörelse på manometern på flera timmar efter en ev. inledande 'sättning' första timmen när gasen diffuderar in i olja mm - dvs tryckändringen skall stanna av till en platå. - kolla lagningarna och anslutningarna man rört på med såpvatten att det inte bubblar.

Använd _inte_ tryckluft för det här testet pga fuktinnehållet och syret under tryck kan göra mindre bra saker med oljan, i brist på Argon/Kolsyra så kan man i värsta fallet prova med ren propangas som håller ca 8 Bar vid 25 grader - men den kommer att falskindikera läcka med sjunkade tryck eftersom den gärna löser sig i kompressoroljan, däremot kan en pennformad gasoldetektor fungera som läcksökare...

vakumpumpen måste vara av sådan kvalitet att den suger under 1 mBar Absoluttryck - annars sugs ingen fukt ut ur systemet - tex. http://www.jula.se/vakuumpump-130w-739003 - och det här vakumet skall helst mätas och inte gissas... och när man pumpat färdig så skall vakumnivån vara stadigt under 2 mBar i åtskilliga minuter och utan att stiga när man stängt kran till vakumpumpen - hur man gör en GDS-vakumätare för under 1 mBar-mätning ser man här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &start=360

(det blir också att skaffa lite slangar och manometerställ för att få anslutningar och adaptrar som passar vakumpumpen och bilens AC-anslutningar och skall man använda kopparrör så måste man köpa en koning-sats för enkel och dubbelkona för att passa kylnipplarna med lämplig UNF 7/16 - 20 mutter (mekonomen bromsnippel 04-QPH resp 04-QPX - kommer inte ihåg vilken av dessa som var ytter resp innergänga längre - kolla innan köp))

När det gäller torkfilter så är den antingen fabriksny med oöppnade försegling eller så är den förbrukad - om du tänkte dig en från skroten så är den förbrukad - dvs. vattenmättad - om du lämnar den nya torkfiltret öppnad med sina anslutningar mot fria luften inför montering och du avbryter arbetet innan det är monterad med samtliga sina rör täta, går på lunch/middag, så är den förbrukad (och kanske lite varm) när du kommer tillbaka - det syns inte på utsidan om den är förbrukat, kan fortfarande se fabriksny ut men är värdelös - det enda som skvallarar om läget är om du vägde filtret för och efter och sett att den går uppnågra gram i vikt pga uppsuget vatten ur luften, och iom. att den har sugit upp vatten så har filtret förbrukats.

En liknelse med vad som händer är när man tar ut en iskall dryck ur kylskåpet en sommardag - dom flesta noterar säkert att det blir imma på burken - faktiskt ganska fort och redan efter någon minut skulle man kunna få ihop någon milliliter kondens om man med en gummiskrapa skrapade ihop fukten och efter 10 minuter är det en vattering runt burkan på flera milliliter - detta sker vid 4-10 mBar partialtryck på ångan vid burkytan beroende på dess temperatur - ett torkfilter har en partialtryck av 0.3 mBar vattenånga på sin yta och temperaturmässigt motsvarar det som om ytan var -32 grader C kall när det gäller att dra fukt ur luften och en del kanske minns hur fort en fryst isglass vid -18 grader får frost på sig....

För en torkfilter räcker det med 1 ml (1 gram) vatten per 10 gram torkmedel för att den skall gå från nytt till helt förbrukad (och torkfiltret kanske har max 50 gram torkmedel i sig) och om man mins den immade iskalla drycken så inser man att tåla upp till 15 minuter monteringstid från när förseglingen bryts tills vakumpumpen startar ändå är ganska generöst med tid!!

Om man absolut inte vill byta torkfiltret (tex av prisskäl då hos en del bilar kan vara rejält dyra) så kan man - på egen risk och med villkoret att ha vakumpump som pumpar bit under 1 mBar - prova med att linda lite tunn isolerad kopparttråd runt torkfiltret och med reglerbar labbaggrgat och med ström värmer upp den till ca 100-110 grader C (kolla noga med termometer) och samtidigt vakumpumpar under någon eller ett par dygn - så kanske man kan driva ut vattenånga ur torkfiltret från 100% mättad status till 60% - 70% vattenmättnad och därmed får tillbaka lite av avfukningskapaciteten - egentligen vill man upp till 300 grader C på zeoliten om man skall få den helt torr med det kan finnas fiber och fiberpåse som håller torkpärlorna (zeoliten) och filtervadd som silar skräp och då kan man inte gå mycket över 100 grader C om dessa skall vara oskadade efter behandligen...

Med HC (gasolblandning) så måste du ha fungerande torkfilter annars kommer fukten i systemet göra att expansionsventilen/orificern bara sätter igen sig med ispärlor och kylan slutar ganska snabbt eller går upp och ned tills du har stängt av AC:n en stund och det tinar och när du slår på igen så ger det kyla kort stund för att sedan bli dålig igen också så håller det på.
Senast redigerad av 1 xxargs, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 24
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]