Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hur länge handlar ni om motorn hinner bli kall, för jag antar att kalkylerna är gjorda på genomkalla motorer? :-)

Ps: Om det är nollgradigt, hur lång tid kan det i snitt kan det ta för en motor att bli genomkall?
Vojje skrev:Men att backa fyller ingen funktion.
Man ska alltid försöka parkera på ett sådant sätt att ingen backning behövs.
Planering och framförhållning.
Går det att köra rakt fram och ställa sig på platsen mitt emot är det såklart bättre. På affären där jag handlar mest finns det dock bara en rad per sida (liten parkering/affär) så där måste jag backa om jag ska ställa mig så jag kan köra iväg direkt.

2013xc70:
Ja absolut, den största besparingen gör man genom att sänka farten (riktigt tråkigt att det ska vara så! :) ).
Men nu är det inte det det handlar om, utan försöker komma fram till hur mycket/lite det sparar. Mina egna gissningar till beräkning får det inte att bli mer än max 0,5% per år av vad jag kör. Han man ett körmönster med kortare resor kanske man kan få en större besparing... Jag har fortfarande inte riktigt fått ut vad jag hoppades i tråden.. D.v.s några riktiga data på några av de moment som ingår i det här sättet att spara soppa..

Att folk blir medvetna om att det faktiskt spar bränsle (om än så lite..) gör kanske att man tänker en gång extra på stormarknaden och faktiskt tar den där platsen där man kan köra rakt igenom och på så sätt slippa både backning vid stopp och start. Om det nu spar 100kr per år eller 500kr per år vore dock lite kul att försöka lista ut.
Micce1980 skrev:Hur länge handlar ni om motorn hinner bli kall, för jag antar att kalkylerna är gjorda på genomkalla motorer? :-)

Ps: Om det är nollgradigt, hur lång tid kan det i snitt kan det ta för en motor att bli genomkall?

På stormarknaden kan det nog ta en timme ibland... mer om man lyckas tajma fredagsrushen eller helgruschen eller om sambon är med och ska "titta in lite snabbt" i klädbutikerna. :)

På den lilla lokala butiken tar det nog max 20 min.

Det tar nog betydligt längre för motorn att helt komma ner till omgivningens temperatur... men jag gissar att det å andra sidan går rätt fort de första 50-60 graderna. Så visst jag man en kallstart.. i viss bemärkelse.. Men troligen inte med samma förutsättningar som om den stått still flera timmar.
Förresten, får man korsa en heldragen på p-plats när man ska ta en genväg? Känns som att det borde vara samma lag på det som ute på vägarna? :-)
Haha.. Ja det är ju en bra fråga, men det tror jag faktiskt man får. Ibland måste man ju korsa dem för att komma in i rutan också. Och rutor som ligger längsmed vägar är ju heldragna och där får man allt korsa linjerna. :)
joel80 skrev:Jag tycker inte det är speciellt krångligt att backa in bilen på en parkeringsplats.. det är inte svårare än att backa ut från en parkeringsplats, plus att du när du backar in inte behöver har lika stor koll på om det kommer någon bil bakom dig, annat än de redan stillastående.
Dagens sanning. Vet inte hur många gånger under livet jag nästan blivit påkörd (som gående, cyklist, eller förare) av bilar som prompt ska backa ut ur parkeringar, och har noll koll på alla döda vinklar som uppstår.

Jag anser att det är idiotiskt att backa ut ur parkerningar, och i dom flesta fall betyder det att föraren i fråga är för inkompetent för att backa.... Borde vara olagligt att köra in i parkeringsfickor (PO)
Jadu, kan de inet backa ut kan de med största sannolikhet inet backa in heller utan att ta med sig en annan bil på vägen. En stor bil som V70 är ju betydligt lättare att backa in i ett trångt utrymme, men det förutsätter att man lärt sig att använda bilens speglar.

vissa förare måste ju tex ha ren bakruta för att kunna köra framåt ( ja, nästan iaf )
start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]