Vojje skrev:Men att backa fyller ingen funktion.
Man ska alltid försöka parkera på ett sådant sätt att ingen backning behövs.
Planering och framförhållning.
Går det att köra rakt fram och ställa sig på platsen mitt emot är det såklart bättre. På affären där jag handlar mest finns det dock bara en rad per sida (liten parkering/affär) så där måste jag backa om jag ska ställa mig så jag kan köra iväg direkt.
2013xc70:
Ja absolut, den största besparingen gör man genom att sänka farten (riktigt tråkigt att det ska vara så! :) ).
Men nu är det inte det det handlar om, utan försöker komma fram till hur mycket/lite det sparar. Mina egna gissningar till beräkning får det inte att bli mer än max 0,5% per år av vad jag kör. Han man ett körmönster med kortare resor kanske man kan få en större besparing... Jag har fortfarande inte riktigt fått ut vad jag hoppades i tråden.. D.v.s några riktiga data på några av de moment som ingår i det här sättet att spara soppa..
Att folk blir medvetna om att det faktiskt spar bränsle (om än så lite..) gör kanske att man tänker en gång extra på stormarknaden och faktiskt tar den där platsen där man kan köra rakt igenom och på så sätt slippa både backning vid stopp och start. Om det nu spar 100kr per år eller 500kr per år vore dock lite kul att försöka lista ut.