Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Hjälpte en vän att byta termostat igår, då bilens kylvatten-mätare har betett sig lite skumt efter att ha stått länge utomhus under vintern.
Nu när den är bytt framträder symptomen lite tydligare, efter varnkörning börjar mätaren klättra lite sakta uppåt från mitten, men bara vid stillastående.
När mätaren visar ca 110 grader (halvvägs mellan drifttemp och rött) går kylarfläkten fortfarande inte igång. Den går dock igång när jag tar ur kontakten till termogivaren på kylaren och byglar den.
Kylaren och slangarna blir ordentligt varma, så jag tänkte byta termogivaren på kylaren idag då jag inte har tillgång till diagram på den avseende förhållandet mellan temperatur och motstånd. Förutsatt att det är en motståndsgivare?
Slangarna förblir mjuka när bilen är varm, olja och vatten ser bra ut.
Tänker jag rätt tycker ni?
All input välkomnas!
av volvobaggen
Hej! Hjälpte en kompis från Tsjekien med hans Skoda 1.3 Felicia 95 modell förre veckan med samma problem med temperaturmätare som låg alvarligt högt. Skodan är en riktig skitbil, och vi byte först termostat, det hjälpte inte. Så byte vi termostat på kylaren, samma problem. Så byte vi ennu en gång termostat med nytt termostathus i plast, temperaturfölare på termostathuset och i samma operation byte vi kylare och några gamla vattenslangar. Testkörde skodan, och temperaturen var fin, men när vi sladdade lite på isen med Skodan, brast en vattenslange vi inte hadde bytat.

Denna kompis skaffade ruskigt billige delar från Tsjekien, tror han betalade ungefär 150 kr för ny kylare, och småpengar för termostathuset och dom andra delarna. Bilen är lettskruvat men kvalitén är riktig dårlig. Efter at vi fixade Skodan, uppskattar jag ennu mer mina Volvos.

Jag har lest på forumet http://www.briskoda.net/forums/forum/90 ... da-forman/ at byta til termostathus med innebygd termostat i plast er lurt på grunn av problemer med defekte termostater og skadade termostathus. Skoda är notorisk kända för problem med termostater.

Prova byta båda temperatursensorer först tycker jag.
Användarvisningsbild
av taxi
Tack för intressant läsning, det var termogivaren på kylaren som behövde bytas!
Tur hade vi också, hittade en på Biltema som passade, fast den bara skulle passa på saab 99 eller nåt sånt. Nu går fläkten när visaren börjar gå precis över mitten, och tempen stabiliseras efter några sekunder bara.
Och håller med, väldigt lättskruvat, men rostigt...
av volvobaggen
Ja, jag gillar at den hadde god plats i motorrummet och stryktålig stötstångsmotor med registerkedja. Men tyvärr mycket rostig konstruksjon.

Grattis med fixet, nu är det generatorn som går nästa gång :)
Användarvisningsbild
av Perc
Felicia var den sista Skodan som faktiskt var designad bakom järnridån. Det är en Skoda Favorit som VW ritade om karossen på och lyckades sälja hundratusentals av med hjälp av väloljade vw-säljare och dekaler där man antydde att VW hade haft något med konstruktionen att göra. ;)
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]