jojjeblom skrev:*pettson* skrev:Förtydligar: Med anliggningsytor menas INTE att man kletar baksidan av fälgen full eller att man lägger minsta fett på skivans anliggningsyta mot fälgen. Däremot lägger man det på den yta som går igenom centrumhålet i fälgen.
Fälgen ska vara helt torr mot skivan. Annars blir det inte någon friktion mellan fälg och skiva som det ska vara i ett skruvförband, då blir det skruvar eller pinnbultar som ensamna får ta upp all belastning, vilket brukar sluta med avslagna pinnbultar eller skruvar och ett löst hjul.
Den som smörjer skivans anliggningsyta mot fälgen eller för den delen fälgens motsvarande yta har en form av dödslängtan.
Vupps så har jag gjort i 30 bast, stålborstat samtliga anliggningsytor på fälg och nav samt bultar rena, sedan lagt på ett tunt lager universalfett på gängor samt nav.
Börjar bli dax och göra annorlunda.
Har du gjort så i 30år utan problem fungerar det garanterat i 30till.
Jag har aldrig smörjt in en endaste hjulmutter på alla byten jag gjort, gjort rent med stålborste/tryckluft och dragit med förlängningsskaft, skulle tippa på att jag drar betydligt mer en det som rekomenderas och har aldrig efterdragit och det har fungerat i 25år.
Det fins nog lika många sätt att byta hjul som det fins folk på forumet och har det fungerar bra i alla år så fortsätt med det beprövade sättet.
vad den ena tycker är riktig kanske inte den andre tycker och var och en gör på sitt sätt.