Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SC805 skrev:Vad oljar/smörjer ni in bultarna/gängornar med? Kopparpasta?
Stålborstar anliggningsytor rena på både bil och hjul även bultarnas gängor brukar få smaka stålborsten om dom är skitiga, sedan kör jag ett tunt lager med vanligt universalfett.
Glöm allt vad kopparpasta heter till alu-fälgar... den gör mer skada än nytta! Tunnt med keramiskt fett, vanligt lagerfett eller liknande. Bara på gängor och anliggningsytor på fälg och bromsskiva, inget på bultarnas konor. Viktigt att ytorna är helt rena. Momentstav funkar men använder själv momentnyckel då den är mycket snällare mot fingrarna! (knackaren skakar som f-n med momentstav)
av *pettson*
Förtydligar: Med anliggningsytor menas INTE att man kletar baksidan av fälgen full eller att man lägger minsta fett på skivans anliggningsyta mot fälgen. Däremot lägger man det på den yta som går igenom centrumhålet i fälgen.
Fälgen ska vara helt torr mot skivan. Annars blir det inte någon friktion mellan fälg och skiva som det ska vara i ett skruvförband, då blir det skruvar eller pinnbultar som ensamna får ta upp all belastning, vilket brukar sluta med avslagna pinnbultar eller skruvar och ett löst hjul.
Den som smörjer skivans anliggningsyta mot fälgen eller för den delen fälgens motsvarande yta har en form av dödslängtan.
*pettson* skrev:Förtydligar: Med anliggningsytor menas INTE att man kletar baksidan av fälgen full eller att man lägger minsta fett på skivans anliggningsyta mot fälgen. Däremot lägger man det på den yta som går igenom centrumhålet i fälgen.
Fälgen ska vara helt torr mot skivan. Annars blir det inte någon friktion mellan fälg och skiva som det ska vara i ett skruvförband, då blir det skruvar eller pinnbultar som ensamna får ta upp all belastning, vilket brukar sluta med avslagna pinnbultar eller skruvar och ett löst hjul.
Den som smörjer skivans anliggningsyta mot fälgen eller för den delen fälgens motsvarande yta har en form av dödslängtan.
Vupps så har jag gjort i 30 bast, stålborstat samtliga anliggningsytor på fälg och nav samt bultar rena, sedan lagt på ett tunt lager universalfett på gängor samt nav.

Börjar bli dax och göra annorlunda.
Hur tycker du man skall göra för att inte fälgen skall fastna som berget mot navet? Jag hade stora problem med detta tills jag duttade med lite Alu-pasta mot anläggningsytorna. Nu måste jag fortfarande slå till fälgen lite lätt för att den skall släppa men jag slipper använda grovt våld.
StringerBell skrev:Hur tycker du man skall göra för att inte fälgen skall fastna som berget mot navet? Jag hade stora problem med detta tills jag duttade med lite Alu-pasta mot anläggningsytorna. Nu måste jag fortfarande slå till fälgen lite lätt för att den skall släppa men jag slipper använda grovt våld.
man kan lossa skruvarna bara lite.köra sakta svänga och bromsa så släpper dom.
jojjeblom skrev:
*pettson* skrev:Förtydligar: Med anliggningsytor menas INTE att man kletar baksidan av fälgen full eller att man lägger minsta fett på skivans anliggningsyta mot fälgen. Däremot lägger man det på den yta som går igenom centrumhålet i fälgen.
Vupps så har jag gjort i 30 bast, stålborstat samtliga anliggningsytor på fälg och nav samt bultar rena, sedan lagt på ett tunt lager universalfett på gängor samt nav.

Börjar bli dax och göra annorlunda.
Har du gjort så i 30år utan problem fungerar det garanterat i 30till.

Jag har aldrig smörjt in en endaste hjulmutter på alla byten jag gjort, gjort rent med stålborste/tryckluft och dragit med förlängningsskaft, skulle tippa på att jag drar betydligt mer en det som rekomenderas och har aldrig efterdragit och det har fungerat i 25år.

Det fins nog lika många sätt att byta hjul som det fins folk på forumet och har det fungerar bra i alla år så fortsätt med det beprövade sättet.
vad den ena tycker är riktig kanske inte den andre tycker och var och en gör på sitt sätt.
Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]