Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har läst på lite ställen om just det här och det verkar också som att körskolorna nu lär ut det i sin ecodriving.
Jag gör så ibland på stormarknader och sånt, då jag vet att jag inte kommer att komma med en fullastad vagn som jag vill lasta ur i bakluckan..

Min fundering är just hur pass mycket (lite?) bränsle det här sparar.

Det finns en diskussion på flashback angående det här med massor av åsikter och gissande människor som kallar varandra idioter och diverse könsord.
Här brukar vi inte spåra ur så och det brukar finnas kunnigt folk här som har koll på just det här med motorer, verkningsgrad och bränsleåtgång.

Lite förutsättningar.

Vi tänker att det är 0-gradigt ute.
När man kommer till parkeringen kör man fram och lägger i backen och backar in. I det här fallet tar man alltså både den extra starten/accelerationen och back-momentet med varm motor.
När man sen kommer till parkeringen och kör iväg slipper man dels backa (som väl har en högre förbrukning rent allmänt?) och så slipper man även att stanna och lägga i 1:an med kall motor, utan kan direkt rulla iväg.

Gör man tvärtom så blir backningsmomentet och stopp/start vid låg motortemperatur och drar då mer.

Det jag själv märkt är att när jag backar in och sen kan köra rakt fram när jag ska iväg så blir min första förbrukningsstapel på den första kilometern märkbart mindre. Däremot är det svårt att se någon skillnad på den sista kilometern när jag kommer till parkeringen och hur stor inverkan backningen har på sista kilometern då den inte "slagit över" när jag väl stänger av bilen.

Hjälp mig reda ut det här, hur effektivt kan det vara. Att det spar bränsle behöver vi inte diskutera, det känns som självklart. Frågan är bara hur mycket, om vi nu kan räkna ut det.

Tillräckligt mycket och man kanske ska börja backa in i garaget, även om jag inte gillar att spruta ut avgaser in i garaget under backningen.
:)
Jag tippar på att Start/stopp sparar mer över ett år än om du backar in på en parkering och S-S sparar ju som bekant inte många lire på ett år.
Sparar du 100SEK på ett år kan det ju kvitta el hur.

Jag tycker personligen det har gått hysteri i allt detta ecotjafs och bränslesparande de senaste åren.
Jag har en granne som motiverade sitt nya bilköp till 300k med att han minsann sparade 6k per år, att det sedan kostade 2500SEK i mån i amortering/ränta spelade ju ingen roll........................
joel80 skrev: Det finns en diskussion på flashback angående det här med massor av åsikter och gissande människor som kallar varandra idioter och diverse könsord.
Härligt. Vilken URL? :lol:
Mindre härligt.. https://www.flashback.org/t2033391p4
Exempel som t.ex inte tar hänsyn till det extra stoppet och starten.

Jag har en känsla av att det drar VÄLDIGT mycket bränsle att backa med kall bil. Min "nuvarande förbrukning" sticker i allafall iväg till minst det tiodubbla.

Nu backar man kanske bara 10 meter. Men säg att man gör det med en förbrukning av 7l/mil. (uppskattat av att min "nuvarande förbrukning går upp till 70-99l/100km när jag backar med kall motor) Då drar de 10 metrarna 7ml. Den första kilometerns förbrukning stiger då från ca 60ml/km - 67ml. En tioprocentig ökning den kilometern. Och då har jag inte räknat med den extra starten när man backat och sen ska köra iväg.

Har man kort till affären (jag har 2,5km) eller där man ofta parkerar kan man troligen snacka om lite större pengar än en enstaka hundring per år.
Är det någon som vet hur mkt mer en bil drar på backväxel jämfört med framåt?
Fast när jag räknar lite närmre på mitt exempel blir det inte mer än nån knapp hundring ändå.. :)
Jag avrundar uppåt till 10ml sparande per parkering efter starten och med avdrag för att jag backat in i rutan. Anta att jag backar in vid varje parkering och även hemma på uppfarten. Då blir det vid 2 tillfället per dag (ibland mer). Räknar vi på att jag gör det under 280 dagar på ett år får vi 560 tillfällen. Det blir 5600ml.. alltså 5,6liter.
Ca 80kr.
Många bäckar små bukar man säga.. :) det här skulle då ge en årlig sänkning av min förbrukning på ca 0,4%.

Nu är jag ju inte alls säker på att man kan räkna med de här siffrorna.. Finns det andra saker som spelar in vid backning med kall motor?
Tror du man kan tjäna mer än någon enstaka hundring på att slippa backa 5-10m och istället köra rakt framåt direkt och då köra ca 5 av dessa metrarna.
Dvs det man tjänar är kanske 5m rörelse samt att man aldrig behövde använda den tydligen törstigare backväxeln?

/Anders som står i flerbilsgarage där jag i princip måste backa in i rutan.
Nej.. det tror jag nog inte. Men skulle vilja ha siffror på det.. jag gillar siffror.. Kan nån väcka Camel?
:D
Att det blir en liten besparing är väl klarlagt (som redan konstaterats), men sällar mig till dom som anser att det är försumbart.
Det kanske rekommenderas mer för att få lite bättre stadsluft?
Det är nog inte per person man åsyftar. Säg att 100' bilister skulle göra detta. Då blir det på ett år 500 000 liter mindre bränsle som förbrukats.

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]