Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
Hejsan!

Vad ska en B230F dra vid långkörning? Hur ska man uppnå det på en B230F om man kör t.ex 80-90 km/h ?

Jag vet om att inga bromsar ska ligga på. Mer då? Hur ska man serva motorn? Byta till bättre spridare? Kom med förslag :)
Höja kompen?
Vad menar du med "bättre spridare?" Dom som satt från början är utvalda för just din motor så som den är konstruerad och tillverkad.
Om du skall jaga bränsleförbrukningssiffror så skall du: Tänka på hur du kör. Blyfot tar alltid mycket bränsle. Hålla ett högt lufttryck i däcken. Det blir lägre rullmotstånd med hårdare däck. Serva bilen enligt schema, fräsch olja och oljefilter. Fräscht luftfilter. Fräscha tändstift och övriga tänddelar. Kör så lite som möjligt med onödig last. Inga tunga verktygslådor i bagagen eller annan tung och onödig last. Åk om möjligt ensam. Se till att luftförvärmningen fungerar på vintern. Kör inte onödiga och korta sträckor. Använd motorvärmare eller garage. Undvik kallstarter. Kör inte med takbox eller lasträcke. Osv. Osv. Osv.
Allt detta är egentligen känt för alla bilister, men många vill liksom inte kännas vid det.
Användarvisningsbild
av frasse4
Min gamla 240 drog 0,74 när jag åkte Sthlm-Idre 3 pers och vinterdäck.
Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju in[…]

Ok,tack ,får undersöka hur man kollar s[…]

Köpa en tidig XC90?

Undvik 2016. Det är flertalet faktorer. Motor[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]