- fre 29 mar 2013, 11:33
#741439
Då jag hade min V70 med Geartronic brukade jag lägga i trean före omkörningar. Sen brukade jag motorbromsa med den ibland också, t.ex på motorvägsavfarter. Uppskattningsvis så använde jag manuellt läge cirka en procent av tiden om ens det. Man köper ju inte automat för att sitta och växla heller. :)
Man ska komma ihåg att Volvos Geartroniclådor totalt vägrar göra kickdown om man har i manuellt läge. Det har hänt några gånger att jag glömt "manuella femman" i. Sen när man ska göra omkörning går man ut i mötande fil, stampar fullt... och så händer ingenting. Efter någon sekund med halvpanik inser man sitt misstag, men då kan det vara för sent att fullborda omkörningen.
Min nuvarande bil är automat även den, en Skoda med DSG och givetvis tiptronicfunktion. Den gör kickdown även i manuellt läge och växlar även upp själv om man närmar sig varvstopp. Inte lika "manuellt", men betydligt bättre för trafiksäkerheten.
Man ska komma ihåg att Volvos Geartroniclådor totalt vägrar göra kickdown om man har i manuellt läge. Det har hänt några gånger att jag glömt "manuella femman" i. Sen när man ska göra omkörning går man ut i mötande fil, stampar fullt... och så händer ingenting. Efter någon sekund med halvpanik inser man sitt misstag, men då kan det vara för sent att fullborda omkörningen.
Min nuvarande bil är automat även den, en Skoda med DSG och givetvis tiptronicfunktion. Den gör kickdown även i manuellt läge och växlar även upp själv om man närmar sig varvstopp. Inte lika "manuellt", men betydligt bättre för trafiksäkerheten.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)