Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
Hej!

Pga ändrade arbetsförhållanden är jag tvungen att sälja en ganska nyinköpt bil. Annons är ute på blocket och jag har funderat lite på hur jag bäst ska hantera provkörningen. Bilen har keyless drive och elektrisk handbroms. Då det är en bil värd runt 350000 kr vill man ju inte gärna få ett knivblad runt strupen och någon som säger "gå ut", för att sedan glatt köra iväg medans man dum står och ser på. Sen har jag ju vare sig handbroms att dra i eller nyckel att dra ur bilen, och bilens motor stannar ju inte bara för att jag går ur bilen med nyckeln.

Någon som har lite fler tips på hur man kan göra provkörningen lite säkrare? Ska redan ta med en bekant som får sitta i baksätet, samt ska man ju kolla och gärna ta kort på provkörarens körkort, träffas på ett ställe med videokameror typ bensinmacken.

Vänligen!
S
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En polare i baksätet, bakom föraren, bör ge rätt bra säkerhet. Man är rätt maktlös som förare med någon bakom ryggen.
Går det inte stänga av bilen med en knapp på "nyckeln" eller något? Nu vet jag ju inte exakt hur sånt där fungerar, men det låter lite olustigt att man kan starta bilen utan nyckeln (galet exempel: du går ut från affären, låser upp bilen på håll, någon kutar in i bilen, startar och drar iväg innan du hinner fram :roll: ). Har aldrig, och kommer troligen aldrig, förstå vitsen med keyless. Tycker folk verkligen det är så jobbigt att stoppa i nyckeln i tändningslåset?

Nåja nu gled jag OT.. igen...
Hur som, en polare bakom föraren är nog det säkraste.

Vad är det för bil förresten :) ?
av Lövet
Sitt med i bilen och låt provkörningen ske med endast 1 förare, inte hans 3 kompisar också.
Användarvisningsbild
av Funk
Och hur vanligt är det över huvud taget med den typen av carjacking..... :roll:

Att däremot ta med sig en stor summa kontanta pengar till en "anonym" mötesplats när man skall betala är väl en annan sak.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MrNorth skrev: Bilen har keyless drive och elektrisk handbroms. Då det är en bil värd runt 350000 kr vill man ju inte gärna få ett knivblad runt strupen och någon som säger "gå ut", för att sedan glatt köra iväg medans man dum står och ser på. Sen har jag ju vare sig handbroms att dra i eller nyckel att dra ur bilen, och bilens motor stannar ju inte bara för att jag går ur bilen med nyckeln.
Om någon skulle vilja bil-kapa en Volvo för 350.000 men våld så fattar jag inte varför de skulle krångla till det och försöka göra det genom att svara på din annons, stämma möten och sedan försöka knocka dig ?:-/

Om de var ute för kapa bil det så är det väl tex bara för dem att ställa sig vid vilken automatstation som helst, vänta 3 min tills det kommer en volvo och knocka föraren när han kliver ur för att tanka och sedan dra iväg.

Enda anledningen till att de skulle gå via annons skulel vara att det är en extremt svårt att få tag i bil som man inte ser ute i trfiken till vardags.
av MrNorth
Tack för svaren, det ska nog gå bra :)

En annan fråga. Tydligen är det vanligt att bilhandlarföretag intresserar sig för nyare bilar på blocket. Är det samma saker som gäller vid försäljning till ett företag, dvs man gör upp affär på banken med postväxel, låter banktjänstemannen göra inbetalning av restskuld och definitivt inte inte litar på att "företaget" betalar ut senare etc, samt att man då givetvis måste få ett skrivet kvitto från företaget... hur bör man göra upp affären med ett företag om detta kommer långväga för att köpa bilen? Vad bör man kräva?

Har absolut inte lust att bli lurad av någon skojare med påhittat bilföretag som har som "grej" att lura av folk nya bilar... sen står man där med bilen på vift och en skuld mot en målvakt eller företag som mer eller mindre är konkursfärdigt medans bilen är på väg till Tyskland...

vänligen
av Lövet
Lämna aldrig från dig en bil till någon utan att ha fått fullt betalt. Visst finns det seriösa firmor som sysslar med förmedling där du ställer bilen i deras hall men dessa ringer vanligen inte upp dig utan du får söka upp dem.
av Malmstroem
En viss nivå av bakgrundskontroll är alltid bra. Jag skulle gladeligen accpetera en banköverföring från Bilia eller valfri annan större handlare. "Kalle på hörnet" eller annan liten begbil handlare hade resulterat i ett helt annat krav på kontroll att betalningen verkligen gått fram innan bilen lämnades över.

Samma sak gäller vid privat försäljning av en bil i 350.000-klassen. Om köparen lätt går att verifiera med riktigt e-mail till ett känt företag, riktiga telefonnummer, en hyfsad rapporterad inkomst etc så är det lättare att acceptera betalning på ett smidigt sätt. Jag har sålt en bil när köparen kopplade upp sig på internet hemifrån mig och jag såg honom föra över pengarna. Det hade jag inte gått med på om enda kontakten till honom var en kontantkortstelefon...

Om köparen endast går att nå via kontaktkortstelfon så hade jag varit väldigt försiktig vid alla kontakter, om jag ens gått vidare med en sådan köpare.

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]