Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Återigen Brorsans 745:a från -87 (Femväxlad manuell,230F motor).
Kopplingspedalen tar (tycker jag, brorsan är van) långt ner. Vi har justerat under bilen men antingen tar kopplingen sent (kopplingspedalen långt ner) eller också slirar den (kopplingspedalen lite högre upp).
När jag säger till brosan -"så tar inte kopplingen på min Audi"! (Audi 100 2,0E -89:a). På min Audi tar koppling högre upp och det är mycket längre slaglängd på pedalen. Då håller han ju med att det känns mycket bättre. På hans 740 kan man nästan bara trycka lite lätt på pedalen så frikopplar motorn. -Det känns inte bra!!!
Hur ska kopplingspedalen igentligen kännas och vilken slaglängd? Jag vet att det är svårt att svara på men gör ett försök! Kopplingen byttes för 10-12 år sen säger han och han har kört bara ca 1000mil per år med bilen så både han och jag har svårt att tro att kopplingen är på väg att ta slut...men den känns inte bra..!
av Rådlös
Först och främst skall du ha ett fritt spel på ca 5 cm i pedalen. Sedan kan väl kopplingen få ta "mitt på" ungefär.
av jaka
Hej!
Det är just det! Spelet!
Justerar vi så att det finns spel i pedalen...så är det så liten slaglängd på pedalen (ca 1-2cm) från övre läget till att motorn är frikopplad!Känns j...konstigt.
På min Audi har man för det första mycket större slaglängd på pedalen på ca 15cm, och motorn frikopplar med pedalen mycket högre upp...Alltså det är mer känsla i pedalen.
av jaka
Hej!
Återigen till Brorsans 745:a...
Vi för söker hitta felet till varför farthållaren plötsligt gav upp i höstas.Om det finns ett samband mellan att kopplingen bröjar ta slut(tycker jag i allafall) och att farthållaren inte fungerar.
Kontakterna ovanför koppling och gaspedal har vi undersökt och båda kontakterna funkar när man tar bort dem,trycker ihop dem och mäter med universalinstrument.Då blir det kontakt!
Problemet är kopplingpedalen...den dras inte upp tillräckligt för att kontakten ska så till! Det är möjligt att just detta som orsakar att farthållern inte funkar.
-Nu till frågan!
Som jag sagt tidigare så tycker jag slaglängden är på tok för liten på kopplingpedalen, vilket kan bero på att kopplingen börjar ta slut! Pedalen går heller inte tillbaka tillräckligt för att farthållarens kontakt som sitter ovanför pedalen ska slå till! -Fjädern som sitter ovanför trodde jag skulle hjälpa till och dra upp pedalen, men den trycker iställt pedalen nedåt?! Skumt tycker jag! Är det så att bara kraften från kopplingen ska trycka tillbaka pedalen?
Kopplar man bort farthållarkontakten och kollar spelet på kopplingspedalen så är det ca 40mm mätt vid pedalgummit,från överstaläget till pedalen börjar ta. Men...pedalen dras inte tillbaka tillräckligt långt för att kontakten ska slå till! Har svarvat till en längre kontaktdel så prövar vi i eftermiddag och farthållaren funkar.

En annan fråga! Nere till vänster på på förarsidan inne i kupén,bakom panelen, sitter en elektronikenhet (svart låda) som tydligen har någonting med farhållarensfunktion att göra .Den har två pilar med texten "UPP" skrivit med stora bokstäver. Frågan vi ställer oss: Varför UPP? Spelar detr någon roll hur man monterar lådan? Verkar ju inte klokt!
emblemwraps -crome delete

Jag hade nog investerat i en hel grill-som finns […]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Hej, Fick en felkoden P24C6 idag och nu är d[…]

Ladd problem Volvo 760

Hej, har en 760 d24 som inte vill ladda som den sk[…]

Köpa en tidig XC90?

Jag råkade impulsköpa en XC90 D5 fr&ari[…]