Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rekan740
Gjorde precis en gammaldags "Amazon"-koppling.
Jag kopplade ström direkt på tankpumpen och skruvade isär ledningen vid filtret samt öppnade ventilen (däcksventil) före filtret. Körde pumpen i tio sekunder och tänkte att det borde spruta friskt. Men icke! Inte en droppe!
Finns det någon backventil på vägen mellan tanken och filtret? Eller what is going on..? Soppan borde väl spruta vid filtret? Tio sekunder borde väl räcka för att få det att rinna till..? Pumpen surrar.
Va faen ere på gång?
Please help!
Användarvisningsbild
av Rekan740
Näe fan, ingen skillnad när jag byter poler. Ingen soppa!
Och när jag blåser försiktigt i ledningen så händer inget.
Det måste väl sitta en backventil efter pumpen i tanken så att trycket hålls uppe, eller..? Någon som vet?
Kan den ha gått i baklås..?
Skumt.
Blir kanske till att plocka upp pumpen igen...
Glad påsk på er alla som läser i alla fall!
Användarvisningsbild
av Rekan740
Ah..! Fick äntligen bort snabbkopplingen för tryckledningen direkt på pumplocket. Supergravrost!! Tänkte att allt skulle gå sönder...
Ingen soppa kommer där. Jag måste ha gjort bort mig när jag stoppade i pumpen, alt. att pumpen är fel.
Tar detta efter påsk!
av putte62
Vad föranledde pumpbytet? En typisk anledning till att en fungerande pump inte ger bränsle är att den får tjuvluft pg. läckande sugledning.
Anledningen till dubbla pumpar (en i tanken och en under bilen) är att den under bilen inte kan suga, och kräver att pumpen i tanken matar.
Om pumpen i tanken slutar fungera kommer huvudpumpen få bränsle genom hävertverkan så länge tanken inte har för lite bränsle OCH matarledningen (ledningen mellan pumparna) är tät.
Om denna ledning blir otät (rost) medan matarpumpen fortfarande fungerar kommer det lukta bensin om bilen.... (dock kräver luft mindre hål än bränsle för att läcka).
Felsök genom att öppna luftningsventilen vid insuget (som liknar en däcksventil), skruva ur insatsen och anslut en bit genomskinlig slang och sug: kommer endast bensin är nog matarpumpen död, kommer endast luft finns förmodligen dessutom ett (stort) hål i ledningen mellan pumparna, kommer bränsle med luftbubblor finns för fömodligen en litet hål i ledningen.
Om bränslet inte rinner tillbaka vid första alternativet så fungerar huvudpumpens backventil, och motorn kommer få bränsle om ventilen återställs och huvudpumpen är ok (oavsett om matarpumpen är död, så länge tanken är hyfsat fylld).
av NilsO
Men på 740 91–92 finns ingen huvudpump under bilen, utan bara en pump i tanken. Den sortens pump finns bara på de två årsmodellerna – ingen annan 740 eller 940 har samma pump. (Sena 940 har också bara en bränslepump, i tanken, men av en annan sort.)

En del reservdelskataloger (t.ex. Biltemas) ger fel resultat när man söker efter tankpump till 740 91–92, så det gäller att vara säker på att man får rätt. Men det verkar ju konstigt att det inte kommer något bränsle alls trots att pumpen går. Såvida det inte är för lite bensin i tanken?
Elpriset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sydsverige[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]