Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Friberg
Erkan72 skrev:Jag har samma problem, fast jag har inte några Stabilisatorstag på min V70, nån som har en aning, kanske stötdämparna??
det sitter kräng hämmare+ stag på alla v70 fram
(Stabilisatorstag) = krängnings hämmare

ps dom grejjor som ger missljud i fram är
1 krängnings hämmar stag
2 undre kulleder
3 hjullager
4 stötdämpare men det är vid höga mil
av Erkan72
Det är bak som mitt ljud kommer ifrån, inte fram, tror jag har en multillinkaxel eller nått.
Kan det vara dämparna kanske, den har gått 13 000 mil
??
av Friberg
övre stötdämpar fäste är nog ett hett tips
Användarvisningsbild
av CarMan
Friberg skrev:övre stötdämpar fäste är nog ett hett tips
Då tråden är oerhört gammal, antar jag att nya kränghämmarstag löste problemet.

han beskriver ljudet så att det låter vid minsta oljämnhet & det kan då "bara" komma från ett kränghämarstag.

men vist kan övre fjäderbenslagringen & alla andra ditalener i framvagnen också ge oljud, men inte lika troligt till denna beskrivning.
Användarvisningsbild
av CarMan
för övrigt så såg jag siffror på hållbarheten på Volvos kränghämmarstag o det her inte varit några som helst problem med dom på flera år nu !
(synd bar att ryktet lever kvar från dom första modellerna som kom, då man hade problem med flera varianter)
av Friberg
hm jo jag såg att det var en gammal tråd :oops:
men det jag svarade på var erkan72 som hadde ojlud bak och där finns ju inga fjäder ben :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
Friberg skrev:hm jo jag såg att det var en gammal tråd :oops:
men det jag svarade på var erkan72 som hadde ojlud bak och där finns ju inga fjäder ben :lol:
ja, det här med ljud är ju roligt. det är faktiskt inte helt ovanligt att folk är tvärsäkra på att dom har ett ljud bak, men det är fram det låter.

vi här som är lite mer tekniskt varna, eller rent av jobbar med bilar. Vi förknippar ju ofta ett ljud med vad som händer med bilens alla komponenter när man kör på ett vist sätt eller öven oljämnheter. & på så sätt kan man ju snabbt koppla ihopp ett ljud med en rörelse i bilen.
tilexempel om det knäpper till när ena framhjulet fjädrar upp, så kan det ju inte vara från bakfjädringen.
(oerhört viktigt att provköra jlud med kund, så man vet vilket ljud man ska leta efter)
av Erkan72
Erkan72 här, felet för mig vara att 1 dämpare var helt slut, så det var bara att byta.
Nu är den tyst som en mus!
Klart slut!
av spilloljan
Micke A-son skrev:...å 469 kr på Mekonomen.

Är det ngn som vet ifall det är stor skillnad i kvalitet? Eller man kanske absolut ska köpa original på Bilia?

När man väl köpt: kan man byta själv? Måste man fixa ngn hjulinställning eller nåt när det är gjort?

"S60 T5 -01"
Tjenare! Ny här på detta forum! Ja har exakt samma symptom som trådförfattaren, fast jag har en S80 2,4 -02. Vad jag kan förstå så är det alltså dags att se över dessa stag till kräng-hämmaren. Är det någon som vet vad de kostar nya på Volvo, en lite dum fråga kanske är ju bara att ringa men i alla fall.

Bör jag tänka på något mer innan jag försöker mig på att byta dessa?

Väl mött!
Användarvisningsbild
av iaken
Nu låter min också som en skadad häst som galoperar. har nya stag runt om. Vi får la se om det fixar sig...

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]