NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gundj
Funderar på att komplettera vagnparken med en c30 my10 eller nyare.
Helst med flexifuelmotor så ingen i familjen tankar fel.
Men, frågan är, vilken motor är bäst och trevligast i en c30? Oavsett bränsle.
Nej, inte en T5 :-)
Användarvisningsbild
av gundj
Dagligen, men inte mer än 3-4 mil per dag.
Anledningen till frågan är att jag hört en del mindre bra om både 1,8 och 2,0 FF.
Berätta gärna vad det dåliga är som du hört om 1.8F och 2.0F, så får vi se ifall du blir motbevisad eller får mer vatten på kvarnen! ;)
Frågan är ju vilka parametrar som är viktiga för att du ska bli nöjd? Är det minska miljöbelastningen och oljeberoende, ja då är 1.8F/2.0F det ända valet.
Användarvisningsbild
av Vojje
MattiasD skrev:Är det minska miljöbelastningen och oljeberoende, ja då är 1.8F/2.0F det ända valet.
Jag håller med. Eftersom en F-motor ändå måste köras på bensin för att fungera tillfredsställande är 1.8F/2.0F det ända=röv valet :mrgreen:
av v50d5r
MatsO: Jag kör ca 4 mil till jobbet och tjejen 4 mil per dag, och det är inget problem med D5a. Och förra bilen vi hade var en c30 2.0d och den hade DPF, men regenerade inte mera än var 150e mil ungefär. Så köp en d5a =)
Användarvisningsbild
av gundj
Vojje skrev:
MattiasD skrev:Är det minska miljöbelastningen och oljeberoende, ja då är 1.8F/2.0F det ända valet.
Jag håller med. Eftersom en F-motor ändå måste köras på bensin för att fungera tillfredsställande är 1.8F/2.0F det ända=röv valet :mrgreen:
Det håller jag inte med om, min 2,5FT fungerar utmärkt på E85.

Det som hörs mest är väl spridarproblem, kallstartsproblem och allmänt gnäll på än det ena o än det andra.
Rent logistiskt så vill jag nog helst ha en 2,0 F så blandar ingen ihop vad som ska tankas, men när jag valde motoralternativ till V70 så varnades det för att ta 2,0.
Användarvisningsbild
av mobe
Borde finnas någon anledning varför men inte kommer speciellt långt ut i Europa om man ska köra på etanol. Så vill du inte ha diesel köp en ren bensinmotor.
Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]