Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#740587
Sist jag var på en skrot så var dom flesta bilar rätt risiga, och dom nyare bilarna som stod där var krockade.
Så att "många" bilar skrotas pga enbart elektronikfel är enligt min mening rent BS.

Finns säkert några få såna bilar på varje skrot, men många är dom inte.
#740595
umekille skrev:Idag skrotas många fräsha bilar som inte
är upprostade eller är mekaniskt dålig för
att elektroniken spökar och det kostar mer
än det smakar få det reparerat.
Fortsätter detta så är väl inom en snar
framtid en bil byggd av mer elektronik än
mekaniska delar och plåt
Men egentligen... vad är det för skillnad mellan att en bil skrotas på grund av rost eller att den skrotas fär att säkerhetssystemen klappat ihop? I min värld kan en bil vara skrot även om den inte är rostig. Hellre en rostig bil med bra fungerande säkerhetssystem än en gammal 240 som är fin i lacken. Ja, om man nu måste välja.
#740605
Jag tror att poängen var att dom som skrotas pga. rost är i regel mycket, mycket äldre än dom som skrotas pga. elektronikfel. Med andra ord, bättre kvalitee på dom som skrotas pga. rost :-)-)
umekille skrev:Fortsätter detta så är väl inom en snar
framtid en bil byggd av mer elektronik än
mekaniska delar och plåt
Elbil med plast/kolfiber chassi... Enough said :P
#740824
*pettson* skrev:Hur kan det komma sej att det blir så? Folk ljuger väl aldrig eller?
Om jag läser rätt när jag är i forumet så gör ALDRIG någon nåt liknande.
Alla bilar som det görs så på ska bara gå någon månad till och sen skrotas. Eller så fixas det *bara* tills dom rätta reservdelarna är hemma. Inte nog med detta, det finns folk som faktiskt hjälper andra att sätta varningssystemen ur spel med glädje.
Ofta är motivet pengar. Man har inte råd. Ekonomi är en flytande gräns, men jag är helt säker på att dom flesta visst har råd. Har man råd med dom fläskiga fälgarna, stereon och den där dumpventilen, eller snuset eller ölen på helgen. Då har man råd att fixa bilen på rätt sätt.
Sanningen är den att man förmodligen sket i att ta reda på vad problemet är. För om man ska hårddra det hela är det egentligen bara TRE vanliga fel på ett abs system på 850 och 70 serien. Det är givare, tändningslåset och styrdonet.
Med vilja och egenintresse av att lösa ett problem så kostar det aldrig över 1000kr att lösa problemet på rätt sätt.
När det gäller SRS problemen så brukar det finnas TVÅ problem som är vanliga ETT som är ovanligare.
Antingen är det hög resistans nånstans på grund av oxid. Eller så är det rattrullen som är brusten av ålder och slitage.
Alternativt är det en kudde som inte mår bra. (det är det ovanligare). Inget av ovanstående kostar heller över 1000kr åtgärdat och klart om man vill.
Men tyvärr är det VILJAN som sviker och vips kan alltid en ny ägare ovetandes få ta över problemet.
Det är ioförsej inte särskilt svårt att kränga det heller, då det verkar vara någon boom att få köpa en bil billig totalt okontrollerad.
Det är kanske dags att man höjer ett snäpp?
Att man blir rapporterad till polis om den här typen av fel upptäcks så det utreds och vi blir av med den här oärligheten?
Hittar du vart man klär om helskinnstolar samt monterar för tusen spänn så säg det, Artex som är dom största häromkring ligger på 3000 och uppåt.
av *pettson*
#741054
Klä om stolar? För att du inte gillar skicket? Eller för vad?
Bilprovningen sätter normalt inte tvåa för att ditt helskinn inte är tillräckligt vackert annars.
Har du problem med skicket på en begagnad stol du inköpt så är det inte magi som klär dom. Det är inte ens svårt att byta klädsel på stolarna rent tekniskt.
Alla stolar är gjorda enligt överdragsprincipen. Med skillnaden att man inte knyter något, det sitter märlor istället som böjs ihop efter monteringen. Både märlor, tång och annat finns att köpa för småpengar. Då kan du ta din gamla stol, lossa din klädsel. Skifta den med din inköpta stols, proceduren är densamma när din stolsvärme inte fungerar till exempel (man lossar klädseln, man kasserar inte stolen). Det tar lite längre tid men kostar återigen inga större pengar. Anvisningar finns både på volvo och på nätet. Har gjort det jobbet många ggr. Men visst. Det går ju bara att göra om man vill. Annars är det rentav omöjligt liksom alla andra uppdrag.
Gäller det för en sidobag så är proceduren densamma som om du vill byta klädsel eller då byta värme elementet i ryggstödet. Glöm inte att ha respekt för bagen och läs på om hur den ska hanteras, den är en riskfaktor när du står där med näsan mot den. Med rätt hantering är det en minimerad risk.
Trodde du man automatiskt kasserar en stol om en bag löst ut? Eller om en bag är trasig? Icke.. man lossar klädseln oavsett vilken och åtgärdar och sätter tillbaka den om inte stolen är utdömd av andra anledningar. Naturligtvis monteras en ny klädsel om bagen löst ut.
#741145
SA4AQS skrev:Då blir bilarna skrotade på grund av batterihaveri istället då det är billigare att köpa en ny bil.
Du missade poängen. Poängen var "en bil byggd av mer elektronik än mekaniska delar och plåt", eftersom det var det jag svarade på i umekille's inlägg.
Har ingenting med driftsäkerhet eller reparationskostnader att göra.
av *pettson*
#741891
Efter nu innan påskhelgen ha nåtts av bilprovningens goda nit och stil ska jag författa ett litet brev.
Ett som dom kan skratta åt eller ännu hellre hänga på en egen wall of shame.
Jag har alltid efterlyst kompetens hos bilprovningen nu om något har jag så starka bevis på att det saknas att jag vill gråta.
En bekant som är totalt novis på bilar lämnar sin bil till mej. Den har fått två tvåor.
En är avgasvärdena, en är att kontroll lampan till ABS systemet inte indikerar och därför är manipulerad.
Avgasvärdena är fine, den går inte särskilt väl på ena cylindern och där är ett fel. Avgasvärdena är inte bra alls. Insugspackningen har fått sej en törn av ett tidigare fel så efter det lär den ha bra värden igen.

Men så kom vi till den manipulerade lampan :-(O)
BILEN ÄR ALDRIG NÅGONSIN UTRUSTAD MED ABS! :roll:
Precis.. Bilen har inte ABS kan det vara därför lampan inte tändes när tändningen slogs på? Det hade ju tagit 15 sekunder att öppna huven för att verifiera huruvida bilen hade ABS eller inte då det är en äldre golf. Men nej... Man satte en tvåa och läste för henne hur hemskt det var att manipulera lamporna och att nu var hon tvungen att lämna bilen till verkstad.
Hon såg som alla andra hur tusenlapparna flög över dom stora felen som var på bilen.
Visst kan man diskutera om bilägaren bör veta om man har ABS eller inte. Men BILPROVNINGEN bör väl kunna skilja dom åt iallafall?
Jag är så förbannat trött på dessa nu, inom loppet av 90 dagar har jag *tagit hand om* 31 *fel* som inte existerar.
Alltså nedslag som jag får förklara för bilägare att dom inte existerar.
Några saker nedan som bilägare INTE borde fått poäng för.

* Brustna fjädrar, som är hela.
* Lyktor som är för diffusa, där lyktorna dömts ut på grund av sina insatser. Där insatserna är glänsande fina och problemet är felmonterade glödlampor.
*Avgasvärden som är totalt uppåt väggarna, där bilarna testats kalla.
*Utdömda stötdämpare, där bilen har NYA, timmar gamla stötdämpare som fungerar alldeles utmärkt.
Dom är utdömda för läckage. Behöver jag säga att dom är täta?
*Upprostade bromsrör i kopparnickel... Som dessutom inte ens är ett år gamla.
*Trasiga motorfästen
*Rostskadade fjädertallrikar på fjäderben. Som är i utmärkt skick och har sitt DRÄNERINGSHÅL.
*Rostskadad bränsleledning* Som är gjord i plast.. Bromsrören på andra sidan är dessutom i utmärkt skick.

Alla dessa har varit på olika provningar drivna av både SBP och fristående.
Det är dags för en kompetenshöjning nu och en sänkning av besiktningstempot så att DIN BIL FÅR DINA anmärkningar plus att du har rätt att kräva en besiktningsman med synen i behåll.
#741917
Jadu, man kan väl sammafatta pettsons äventyr med SBP med detta:
Bild


Det är ju riktigt tragiskt, och framförallt skrämmande, att det är så här dagens SBP är..
Man kan ju bara tänka sig hur många felfria bilar som skrotas pga. att ägaren inte tycker det är värt att laga ett fel som inte ens existerar. Är det här något nytt försök till att få bort "gamla" bilar från vägarna och tvinga folk köpa nya skräpbilar istället? Ibland kan man ju fundera...

Lyckligtvis så den bilprovningen jag besiktar hos har (relativt) hög kompetens och är alltid hjälpsamma. Det märks att dom faktiskt vill att bilar ska godkännas, och är väldigt noga.
Är dom osäkra på något brukar dom tillkalla någon med mer erfarenhet och rådfråga istället för att bara sätta en 2a. Dom har alltid varit noga med att bilen ska vara varm innan avgastestet bl.a... Går värdena inte ner efter några minuter brukar dom köra ett par varv till och testa igen (min 945a var riktigt grinig med värdena innan den blev varm t ex).

Frågan är ju hur länge det kommer hålla i sig...
start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]