Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan alla glada.

Min volvo 940 startar inte.
-Den startar till ett väldigt kort slag om den har stått länge.
-En gång fick vi igång den när vi bogserade, så fort vi lättade gasen under 4000varv dog den och sedan gick det inte att dra igång den heller.
-Har den stått länge startar den till men dör direkt.-
-Startgas funkar inte.
-Hallgivare bytt.
-Tändspolen bytt.
-Bränslerelä bytt.

Nu kommer vi till det lustiga i kråksången:
Om jag tar bort ett tändstift vilket som hellst och drar runt startmotorn så går den som om inget skulle vara fel på tre cylindrar.
Sätter jag tillbaka stiftet startar den inte igen. Startar jag den i läget där jag plockat bort valfritt tändstift och sedan stoppar ett finger i hålet där stiftet skall sitta så dör den.

Finns ingen i någon av mina kretsar som någonsin varit med om detta.
Tacksam för alla svar.
rid54 skrev: Kolla först om avgasröret är igensatt (typ tät katalysator eller liknande).
Var med om exakt samma sak under "min aktiva tid". En Triumph Spitifire (en liten Engelsk sportvagn), ganska populär en gång i tiden. Den kom till verkstan för den gick dåligt, en ventil var "bränd", så det blev en ny ventil och sotning och slipning av resten. När vi var färdiga och starta den gick igång direkt och dog efter några sekunder. Sedan var den omöjlig att starta. Plockade ur stiften, helt ok. Av någon anledning satte jag bara i 3 stift, och den startade och gick. Satte i det fjärde, den startade men dog direkt. Då kom chefen och frågade hur det gick. Han stod bakom bilen när jag startade, då ropade han på mig. Vi böjde oss ner och lyssnade på avgasröret. Det "pös" sakta ut från röret. Där satt en saxpinne rakt igenom och höll kvar en hel boll med stålull instoppat i ljuddämparen. Han hade fått på backning på besiktningen för högt ljud, och fyllt hela ljuddämparen som sedan sotat igen totalt. När vi rensat ut stålullen så gick bilen som en klocka. Den hade gått att köra för att en avgasventil var trasig, när sedan den blev lagad så kom inte avgaserna ut någonstans.
Så prova först av alla att plocka bort stålringen mellan främre röret och katten (det är nog det lättaste och snabbaste). Starta motorn och håll tummarna (och håll för öronen)

Mvh
Lennart
Nya skärmarna

Stänkskärmar?

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]

Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]