Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

vad ligger din budget på för inköp av vagn? Jag har hittat en del som ligger på typ 1540 men som sagt de flesta normalstora vagnar ligger på 1500. Kollar i klassen upp till 50000:-
Har dragit en 1400 boggi vagn med en mazda 626-88 90 hk. Visst gick det ,lite klen i uppförsbackar men annars tuffa den på bra. Tror din 940 fixar en 1500 vagn utan problem :-)-)
Kanske du bör kompletera kylningen till automaten om du ska dra tungt??
Nexus skrev:vad ligger din budget på för inköp av vagn? Jag har hittat en del som ligger på typ 1540 men som sagt de flesta normalstora vagnar ligger på 1500. Kollar i klassen upp till 50000:-
Har dragit en 1400 boggi vagn med en mazda 626-88 90 hk. Visst gick det ,lite klen i uppförsbackar men annars tuffa den på bra. Tror din 940 fixar en 1500 vagn utan problem :-)-)
Kanske du bör kompletera kylningen till automaten om du ska dra tungt??
Budgeten är billigast möjligt, jag har ingen vettig förvaring vintertid (bor i parhus, en plats utomhus och en plats i garage är allt jag har) så vill inte lägga för mycket pengar så jag gråter blod om den får fukt. Men låt säga upp till 40 lakan, i alla fall. Kraven ligger på att den skall vara hyggligt modern standard så man slipper krångel. I den prisklassen verkar Kabes större vagnar med boggiaxel ligga på högst vikt med runt 1 500.

Jag vet inte om det redan sitter större kyl till automaten på, skall kolla det. Automaten är i alla fall nyrenoverad med bytt olja och allting, så fräsch är den. Tror du farthållaren får fnatt av den ökade vikten?
Lucif3r skrev:1600kg är inga problem bakom en 900-serie.
Det låter bra. En vagn på 1 400 kilo eller en tung båttrailer är alltså helt lugnt att dra?
SEpaket skrev:
Det låter bra. En vagn på 1 400 kilo eller en tung båttrailer är alltså helt lugnt att dra?
Ja, men kolla så bakdämparna är fräsha. Är dom inte det så blir den väldigt låg baktill, vilket kommer gör att stödlagret i kardan ger upp.
Men kör du som folk och låter bilen "jobba" och inte försöker pressa den mer än den vill så är det helt lugnt.

Vi drog bortåt 2.1ton på gamla 945an (GL -92) vid en flytt. Ingen längre sträcka men myyycket branta uppförsbackar.
Det klarade bilen fint iaf, dock så gick stödlagret till kardan inte långt efter :P . Med andra ord, 2ton+ är inget jag rekommenderar att dra några längre sträckor hehe. Skulle nog faktiskt inte dra mycket mer 1600, det draget är godkänt för iirc, någon längre sträcka.
Men rent prestandamässigt klarar dom mycket mer. :-)-)
Lucif3r skrev:
SEpaket skrev:
Ja, men kolla så bakdämparna är fräsha. Är dom inte det så blir den väldigt låg baktill, vilket kommer gör att stödlagret i kardan ger upp.
Men kör du som folk och låter bilen "jobba" och inte försöker pressa den mer än den vill så är det helt lugnt.

Vi drog bortåt 2.1ton på gamla 945an (GL -92) vid en flytt. Ingen längre sträcka men myyycket branta uppförsbackar.
Det klarade bilen fint iaf, dock så gick stödlagret till kardan inte långt efter :P . Med andra ord, 2ton+ är inget jag rekommenderar att dra några längre sträckor hehe. Skulle nog faktiskt inte dra mycket mer 1600, det draget är godkänt för iirc, någon längre sträcka.
Men rent prestandamässigt klarar dom mycket mer. :-)-)
Dämparna bak är nog väldigt fräscha, jag tycker bilen känns lite stötig. Jag har räknat ut att vägen från där jag bor och till golforten där jag behagar ställa vagnen innehåller ytterst få backar. Jag tänkte att jag drar väl upp i 80 och sätter farthållaren, så sänker jag väl farten om bilen börjar låta plågad.
Ibland kan lösningen vara att öka farten så bilen går på varv med bättre vrid. :)
Snabb följdfråga:

Min Volvo 850 har en tjänstevikt på 1 460 kilo. Om man räknar bort den imaginära föraren på 75 kilo och 60 liter bensin som inte finns kvar i tanken så kan vi dra bort ytterligare 120 kilo (dessutom kan jag ju med fördel ta väck reservhjul och annat lössittande). Den borde kunna gå att lätta till 1 300 kilo i "verklig vikt". Som tidigare sagt, 940 får dra 1 600 kilo. Klarar jag mig med det? Eller ligger jag några kilon över gränsen?

Jag har ingen aning om vad ett biltransportsläp väger.
nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]