Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Funk skrev:Tja, då kan väl BSR ge mig okrypterade program och verktyg (PPC) så jag kan leka lite med dom också ...
Nej man är givetvis sur för att dörren stängs och kompetensen inte räcker till att koda av utrustningen på ett enkelt sätt, och att flera tillverkare lär följa efter.

Ett litet krux i det hela är ju att tillverkarna har ett totalansvar för produkten i många år, och för att den svarar upp till certifieringar på ett flertal punkter. Ansvaret sträcker sig inte bara till kunden utan även mot myndigheter världen över. Det är givetvis inte öppnare hos andra fabrikat, oavsett om det är Skoda eller Toyota, bara att det hittills varit enklare att knäcka andras programvaror/system.

/Thomas
Men eftersom produkten är ändrad så har ju tillverkaren inte längre ansvaret. Därför upphör alla garantier.
förstår inte ens BSRs gnäll, de gör ju själva samma sak, låser PPC till VIN, för de vill tjäna pengar. Volvo vill ovhså tjäna pengar på eftermarknaden. Och inget modernt styrsystem är ju öppet rätt in i hjärtat, allt ska hackas numera, och det gör det ochså för el senare.
Fartdåre skrev:
llesrof skrev:Ptja... knappast förvånande. Mjukvara är ju mjukvara. Hur många andra mjukvaror kan du eller någon annan gå in och pilla i om det inte är open source? Hur många andra styrsystem kan man gå in och pilla i?
Men köper du ex. en pc så kan du ladda in en ny programvara utan att datorn är låst av en pinkod... Du äger ju hårdvaran och vad du
sen stoppar in i den är upp till dig. Hade BSR gjort ändringar i volvos mjukvara och sedan sålt den under eget namn kunde man påstått
att det är stöld. Då hade jag förstått att man vidtar åtgärder. Krypteringar och andra säkerhetsåtgärder är helt ok för mig, men att
låsa styrenheten med en pinkod är det inte. Den anser jag att jag äger och då vill jag ha obegränsad tillgång till koden!
PUNKT!
Ja, en PC. Där bygger ju hela idén på att vara kompatibel med resten av världen. Men ta en Apple-produkt istället. Den stoppar du inte in vad som helst i. Bara för att man köpt och äger HÅRDVARAN är det inte säkert att jag eller någon annan har rätt att göra vad vi vill med MJUKVARAN. Där köper man oftast en licens för att få bruka den. Nu har det i och för sig inte gått så långt i bilbranschen att man tvingas godkänna bilens mjukvara för att få använda den, men i framtiden kanske det ändras det också.

Folk har ofta en underlig syn på mjukvara och anser att den skall vara gratis för vem som helst och att man dessutom skall kunna ändra den efter eget tycke. Är det föresten inte just ändringar i Volvos programvara företag som BSR gör?

När jag läser BSR:s version av historien så låter det som att de tidigare kunnat komma förbi/manipulera Volvos kod men nu fixar de inte det längre. Och då lipar de och säger att Volvo är dumma. De får väl klura lite till.
En bra jämnförelse är iOS och Android. iOS är helt låst - du kan bara göra det apple säger åt dig att göra. Android och andra sidan är tvärtom - open source och du får göra vad fasen du vill med det.
Därimot finns det inget som säger att en tillverkare (i detta sammanhang) inte får låsa telefonen/tableten för egna uppdateringar. I regel så släpper tillverkarna dock nycklar osv så man kan låsa upp 'saken', men med stora varningar att garanti osv ej längre gäller. Det tycker jag är ett helt ok tillvägagångssätt på hård/mjukvara som är open source.

Kan även dra en parallel till windows. Du får inte ändra något i operativsystemets källkod, du får därimot installera program osv.

Men att jämnföra datorer osv med en bil är rätt missledande. När det gäller bilar osv finns det lagar och regler som sätter stop. T ex så är en BSR trimning egentligen inte laglig. För att det ska bli lagligt måste du regga bilen med den uppdaterade programvaran så skatt och försäkring osv blir rätt.
Går man därimot till volvo och trimmar med deras mjukvara behövs inget sånt, då allt redan finns och är helt lagligt att genomföra.

Ska man hårddra det hela får man egentligen inte ens byta fälgar på en nyare bil, tack vare helbilsgodkännandet.
Visst är det surt att dom spärrat på det här sättet, men och andra sidan helt förstårligt och logiskt.
llesrof skrev:text...
Precis min poäng.
PCn i sig behöver inte vara kompatibel med hela världen, däremot behöver mjukvaran vara det...
Det finns otaliga iOS enheter som är "jailbreakade" med ny (ändrad) programvara just för att de inte motsvarar
de förväntningarna man har på produkten.

Mjukvaran kan vara krypterad ända upp till tjottahejti, men man måste ju ha nån tillgänglighet om
man reparerar något. Särskilt om man gör det själv. Att vara utelåst från styrenheten av tillverkaren
är inte ok. Installerar du ett extra minne i din pc behöver du ju inte åka med hela burken till en verkstad
för att få ny mjukvara. Den installerar du själv.

Det är som att köpa en lägenhet, men inte få portkoden för den är hemlig. Du får gå hem och lägga
dig men bara med tillstånd av låstillverkaren...

Om det tolkas som om BSR säljer en modifierad version av Volvos mjukvara som sin egen så kan Volvos
agerande för övrigt vara motiverat. Det är bara inte rätt att låsa igen bilen för den äger jag och inte volvo.
För mig är det ingen skillnad på styrenheten i bilen och pcn jag skriver på nu. Har ingen ambition att ändra på
något i Windows, men jag vill gärna kunna modifiera hårdvaran och då också anpassa mjukvaran efter det.
Fungerar alldeles utmärkt, så varför inte i en bil så länge den är säker och uppfyller emissionsreglerna.
Fartdåre skrev:
Funk skrev:Tja, då kan väl BSR ge mig okrypterade program och verktyg (PPC) så jag kan leka lite med dom också ...
Nej man är givetvis sur för att dörren stängs och kompetensen inte räcker till att koda av utrustningen på ett enkelt sätt, och att flera tillverkare lär följa efter.

Ett litet krux i det hela är ju att tillverkarna har ett totalansvar för produkten i många år, och för att den svarar upp till certifieringar på ett flertal punkter. Ansvaret sträcker sig inte bara till kunden utan även mot myndigheter världen över. Det är givetvis inte öppnare hos andra fabrikat, oavsett om det är Skoda eller Toyota, bara att det hittills varit enklare att knäcka andras programvaror/system.

/Thomas
Men eftersom produkten är ändrad så har ju tillverkaren inte längre ansvaret. Därför upphör alla garantier.

Jag nämner inte bara garantier, utan certifieringar gentemot bl.a myndigheter.
Tycker att BSR ljuger lite mycket om det här med pin-koden, varför inte vara ärliga och istället berätta sanningen om sina produkter.

Om du använder en BSR produkt på en helbilsgodkänd bil kommer inte längre helbilsgodkännandet gälla, då BSR saknar kompetens och ekonomiskaresurser för att få produkten godkänd inom EU. Tyvärr kommer detta innebära att din bil inte längre är laglig att använda på allmänväg inom EU, men har du tur så kommer detta inte att upptäckas av någon bilbesiktning eller myndighet.

Och varför uppmana till bojkott av Volvo som BSR gör? BSR försöker ju inte ens att få sina produkter godkännda för att användas i någon helbilsgodkänd bil. Börja med att skaffa godkännande på era produkter, innan ni klagar och gnäller på andra företag.

Valfrihet för bilägaren som används som argument av BSR. Är det någon som hört någon fri verkstad gråta, för att pin-koden hindrar deras arbete med att serva och reparera en nyare Volvo? Det är bara lögner av BSR, det ämnet är redan avgjort i marknadsdomstolen. Att bilägaren fritt får välja verkstad för service och så vidare utan att det påverkar gällande garantier eller godkännande.
Jag är splittrad....

Det är ju rätt råkigt om man ska byta i en kontakt i instrunmentpanelen till tex extraljusen i bilen. Och även om man gör jobbet själv så måste man åka in till volvo och så tar de 1500 kr för att "aktivera" den nya knappen då bara de har PIN-koden.

Visst, det är ju feta pengar in i kassan så det vill man säkert blockera alla andra verkstäder för att kunna fixa. Och har man monopol kommer man ju enkelt kunna dra upp priset några gånger till.

Eller gäller detta bara vissa delar av systemet?
Köpa delar från skroten och montera dit för att ersätta en trasig del? Vad händer då?
nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Låscylinder

Nyckeln går in i dörrens låscylin[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]